Octaan 100 (102) versus/icm lpg

Gestart door petrolhead2.5, 04-08-2015 17:17:23

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

Stel ik tank voor het af en toe op benzine rijden ARAL(D) octaan 102. Motormanagement zal ontstekingstijdstip naar verloop van tijd aanpassen, want betere klopvastheid, dus hogere prestaties  :laugh: Wat gebeurt er als men vervolgens weer overschakelt op LPG? In mijn geval VOGELS VSI/ sequentiële dampgas injectie?

Wordt 't ontstekingstijdstip snel aangepast naar LPG  :eusa_think: immers volgens mij maakt de LPG electronica in de basis gebruikt van de waarden die de auto ECU binnenkrijgt. Ik heb wel eens een keer octaan 102 getankt, liep lekker maar ook niet wereldschokkend op benzine octaan 102.....maar ja 't is ook maar een NA 10v  ;)

Ben heel benieuwd naar jullie theorie......of praktijkervaring.

NinaPaul

aanpassen binnen de marges van de ecu, zit 102 binnen die marges?

Bij mijn alter 1 zit 98 zelfs al buiten de marge bij gevolg geen enkele winst tov 95.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

LPG is rond 108, dus het aanpasprobleem zou kleiner moeten worden ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Een ontstekingstijdstip wordt nooit aangepast naar een waarde die past bij een hogere klopvastheid van de brandstof waarop het systeem ontworpen is: De bovengrens ligt vast. Het motormanagement kan alleen aanpassen naar een lagere klopvastheid want de ondergrens ligt niet vast.
Volgens mij is het octaangetal waarop onze auto's geconstrueerd worden 95.

Alleen met tuning kun je de grens optrekken.

petrolhead2.5

Kijk daar heb ik wat aan, tuurlijk het lijkt me inderdaad logisch dat het meetbereik van een klopsensor ook eindig is.......ik tank er maar gewoon euro95 in  ;) :angel:

Piet

Citaat van: KIM op 04-08-2015 20:48:02
Een ontstekingstijdstip wordt nooit aangepast naar een waarde die past bij een hogere klopvastheid van de brandstof waarop het systeem ontworpen is: De bovengrens ligt vast. Het motormanagement kan alleen aanpassen naar een lagere klopvastheid want de ondergrens ligt niet vast.

En zo is het precies.
De standaardtune is zo ontworpen dat de motor al knockvrij  kan lopen op 95.
Een klopvastere brandstof kan daarom dus niks meer toevoegen.
Dat heeft overigens verder niks met het meetbereik van de klopsensor van doen.

V70R^2

Citaat van: Piet op 04-08-2015 22:23:04

En zo is het precies.
De standaardtune is zo ontworpen dat de motor al knockvrij  kan lopen op 95.

Maar waarom loopt een R dan meetbaar flink harder op 102 dan op 95? En op de bank komt er zonder verschillende tune al snel 15-20pk bij.

Overigens nu ik een gasbak erbij heb zit er standaard 102 in de denzine tank, schakeld over zonder problemen o.i.d.

Maarten-t5

Dat kan alleen als ie op het lagere octaangehalte last had van significante knock en dit lijkt soms het geval te zijn bij de standaard tunes. Kan een intentionele strategie zijn geweest, of gewoon slijtage.
M4.x heeft geen routines die de ontsteking verder proberen te vervroegen dan wat er in de maps staat in ieder geval.
Dit zie je dan ook niet gebeuren in de logging.

classicT5

Meten die knock sensors eigenlijk zowel hi speed knock als low speed knock?

KIM

Die knock is hetzelfde voor de sensors. Allen voor ons gehoor niet: High speed knock is vaak niet hoorbaar door het geluid dat de motor bij hoge toerentallen produceert.
De knock sensors meten dus ook high speed knock.

Martijn_B

...waarbij rekening gehouden dient te worden dat bij hogere toerentallen de knock sensoren niet zo heel veel meer horen.

"Another variable that must be accounted for is changes in nonknocking (reference) signal amplitude due
to the mechanical vibration of the engine at different RPMs. As the engine speed increases, the background
vibration level increases. When a fixed reference is used, a compromise in performance must be made
because signal magnitudes that would indicate knock at lower engine RPMs are equal to or less than the
background level at higher engine RPMs. The reference must be set low enough that knock can be detected
at lower RPMs, which limits the algorithm's ability to function at higher speeds."

(uit; Engine Knock Detection Using Spectral Analysis Techniques van texas instruments)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Uit al die inmiddels zeer vele logs die we hebben van verschillende auto's blijkt de knockregeling toch steeds weer verbazend effectief bij de M4.3 en M4.4, ook bij hogere toeren.
Maar alles heeft zijn grenzen, ook de knockregeling. Als de knock zo hevig is dat verlaten van de ontsteking  en extra toevoegen van benzine door de ECU niet meer helpt, gaat het mis.
Het is echter nl wel zo dat high speed knock die er door komt al zeer snel tot flinke schade kan leiden.

Piet

Citaat van: V70R^2 op 05-08-2015 17:05:22
Citaat van: Piet op 04-08-2015 22:23:04

En zo is het precies.
De standaardtune is zo ontworpen dat de motor al knockvrij  kan lopen op 95.

Maar waarom loopt een R dan meetbaar flink harder op 102 dan op 95? En op de bank komt er zonder verschillende tune al snel 15-20pk bij.

Overigens nu ik een gasbak erbij heb zit er standaard 102 in de denzine tank, schakeld over zonder problemen o.i.d.
Als dat het geval is, is er waarschijnlijk (door slijtage) eigenlijk al iets mis in die zin dat die R op RON95 al flink in de zogn. adaptieve knockregeling loopt. Wat wil zeggen dat de ECU "geleerd" heeft om minder scherpe ontstekingswaarden te gebruiken dan in zijn ontstekingstabellen aangegeven.

Gooi je er dan een klopvastere benzine in (RON98 of RON102) zal die weer meer richting de waarden in de tabellen kunnen teruggaan. Hij zal echter nooit en te nimmer scherpere ontstekingswaarden kunnen gaan gebruiken dan in de tabellen gedefinieerd.
Routines die dat zouden moeten regelen zitten domweg niet in de software.

scania164

Zal allemaal best...maar waarom op lpi meer vermogen? ?
Dit al bij meer auto's ervaren..

626Ronin

mijn V70 (laatste model, met "nieuwe" motor) 140 pk 20v is ontworpen op 98 RON, kàn ook op 95 lopen, aldus het boekje..
niet alleen met lpi, ook met dampgasinjectie, getuned op de bank kan er meer vermogen uit lpg geperst worden uit turbomotoren dan dezelfde motor met benzine.. of bedoelde jij standaard?
lpi zou koelend werken door in de cilinder te verdampen, wat de vulling te goede komt
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.