Hard klonk en piepen als een oude schommel

Gestart door myradon, 06-08-2015 22:27:23

Vorige topic - Volgende topic

myradon

@Miyel. Top je tip voor rubbers in Deutschland. 21mm is dus de dikke van de T-5R. Kan je dan niet beter een flens aan de buitenzijde van beide rubbers op de torsiestang lassen, kan ik de stang daarna laten poedercoaten. Hoe vang je dit met OEM op? Compleet nieuwe torsiestang met rubbers eraan? En die IPD-torsiestang vind ik gewoonweg belachelijk duur.

Miyel

Lassen zou ik niet doen, het is waarschijnlijk geen gewoon staal maar iets van verenstaal. Je wil de materiaaleigenschappen door de hitte niet veranderen: Kans op breken. Om dezelfde reden er ook niet in boren..
Mooiste is om 21mm gat in een schijf stafstaal te boren, met een borgbout. Deze krijg je echter niet over de montagepunten dus moet hij deelbaar worden.. Uiteindelijk is een slangklem het makkelijkst.

En ik verwacht dat Volvo alleen een complete stang kan leveren, hier echter nooit naar gezocht.
Ik heb ter vervanging een stang van (dacht ik) een c70 gekocht, deze was hetzelfde.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

myradon

Hoi hier een update;

Een paar weken geleden heb ik subframe met alle motorrubbers en subframerubbers vervangen en PU-rubbers voor torsiestang. Djee wat een verschil. Ik heb haar bij de bandenboer laten uitlijnen maar ze trekt nog steeds naar rechts. Op advies heb ik moeren veerpootlagers losgedraaid en idem dito voor moer demper; lekker stuur op en neer en duwen op de veerpoten. Hoppakee terug naar de bandenservice. Het heeft niets opgeleverd de T-5R trekt nog steeds naar rechts. Volgens monteur kan hij de camber aan 1 kant niet genoeg bijstellen door met bout en moer van fusee/demper te spelen.  Op T5D5-forum zag ik dat iemand adviseerde om te kijken of subframerubbers gecentreerd zijn met de rekbouten. Wat denken jullie? Ook zag ik daar de camber-kit voor de Volvo langskomen. Heeft iemand hier ervaring met deze bouten door fusee-demper?

Daarnaast is de klonk en kraak nog deels aanwezig. bv. wanneer ik wegrijdt van parkeerplaats en stuur staat weer recht dan hoor ik eenmalig een gekraak. Daarnaast hoor en voel ik wanneer ik met de auto schuin over drempel van zijstaat afrijdt dat er een 'klonk' links voor optreed. Eingelijk heb ik zo'n beetje alles aan de voorkant vervangen; dempers, veren, veerpootlagers, veerpootrubbers, draagarmen, stabi.stangen, PU-rubbers torsiestang, binnenste en buitenste spoorstangen, motorrubbers, subframerubbers. Waar kan ik het in zoeken? Zou het aan aanhaalmomenten voor veeproot kunnen liggen? Ik heb op 'gevoel' aangehaald.

RoelNL

Misschien een stomme opmerking maar kan het zijn dat de auto een ongeluk heeft gehad en je daar nu de ellende van hebt?

Stel dat je sub-frame een klein beetje scheef is maar je dat niet goed kan zien, blijf je afwijking houden en dus scheef trekken. Geen idee of het kan, maar het is denk ik wel een mogelijkheid.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

myradon

@RoelNL. Ik vind het geen stomme opmerking want daar heb ik ook aangedacht maar wou niet voor doem-scenario gaan. Er zit een voorruit in die lekte en de motorkap is dik geplamuurd waardoor er scheuren in lak zitten. Bij Carglass gaf monteur aan dat de ruit slecht is gelijmd. Spuiterij dacht dat de auto schade gehad moet hebben.

V70geRwin

Leuk om te lezen, ben nu zelf ook een subframe aan het kaal maken voor dezelfde actie.
Dit dikke motorrubbers zijn wel de lastigste als ik het zo zie.
Nog tips voor die dikke jongens?

De uitlijner heeft de achteras toch wel eerst goed gezet voordat hij met de voorkant begon?

Camber is maar heel beperkt wat je daar mee kan.
Eigenlijk mag je dit niet eens afstellen noemen...

Maar dit zou niet zoveel effect mogen hebben.
Loopt er ergens stiekem een rem aan waardoor je naar rechts gaat?

myradon

@V70geRwin. Subframerubbers; goede hamer van een paar kilo En 4 a 5 rake klappen en het rubber ligt eruit. Geen moeilijk gedoe met zagen ed. Ik had wel een pers om nieuwe subframerubbers erin te persen en dan nog paar klapjes na om rubbers goed te laten zitten.

Of bedoel je voorste en achterste motorrubber? Achterste was het verrotst; ik heb de brackets waarmee voor- en achter motorrubber aan blok zit losgeschroefd. Om de moer van achterste steun los te krijgen zat van bovenkant de turbo in de weg. Wanneer je het blok in een motorbrug hebt hangen, kan je ze (op een brug) vanaf onderkant loshalen met 3 bouten. Maar dan moet je stuurhuis wel al vast aan het subframe zitten. Hierdoor ontstaat er ruimte voor achterste motorrubber als ik me niet vergis.

V70geRwin

Citaat van: myradon op 28-12-2015 15:00:28
@V70geRwin. Subframerubbers; goede hamer van een paar kilo En 4 a 5 rake klappen en het rubber ligt eruit. Geen moeilijk gedoe met zagen ed. Ik had wel een pers om nieuwe subframerubbers erin te persen en dan nog paar klapjes na om rubbers goed te laten zitten.

Die heb ik met de decoupeerzaag er zo uit.
Ik bedoelde de dikke motorsteunen midden voor en achter het blok.

PimR

myradon

Dat klopt;

Als je het hart van het rubber bekijkt zie je dat de 15G er recht boven zit. Ik kreeg er geen dop of ring tussen. Ik had zoiets hoppakee hele bracket ermee af.

myradon

Citaat van: V70geRwin op 28-12-2015 14:55:32
De uitlijner heeft de achteras toch wel eerst goed gezet voordat hij met de voorkant begon?

Camber is maar heel beperkt wat je daar mee kan.
Eigenlijk mag je dit niet eens afstellen noemen...

Maar dit zou niet zoveel effect mogen hebben.
Loopt er ergens stiekem een rem aan waardoor je naar rechts gaat?

Achteras heeft hij inderdaad uitgelijnd. Hmmm stiekem rem aanlopen weet ik niet.

V70geRwin

Citaat van: myradon op 28-12-2015 15:15:44
Dat klopt;

http://i.imgur.com/6Kb770g.jpg

Als je het hart van het rubber bekijkt zie je dat de 15G er recht boven zit. Ik kreeg er geen dop of ring tussen. Ik had zoiets hoppakee hele bracket ermee af.

Bracket eraf dan maar...  ;D

myradon

Okay weer on topic;

• Aan de voorkant alles vervangen; dempers, veren, veerpootlagers, veerpootrubbers, draagarmen, stabi.stangen, PU-rubbers torsiestang, binnenste en buitenste spoorstangen, motorrubbers, subframerubbers.

De 'klonk' en kraak is deels aanwezig. Wanneer ik wegrijdt van parkeerplaats en stuur staat weer recht dan hoor ik eenmalig een gekraak. Daarnaast hoor en voel ik wanneer ik met de auto schuin over drempel van zijstaat afrijdt dat er een 'klonk' links voor optreed, alsof er iets verschuift.

• De auto blijft naar rechts sturen ondanks 2 maal uitlijnen. eventuele voorspanning/tordering van demper/veer en veerpootlager afhalen heeft niet geholpen.

Zijn er specificaties mbt. vastdraaien moer demper en stervormige moer boven veerpootlager? hoeveel speling mag er op veerpootrubber en veerpootlager zitten? Ik meen toen ik veerpoot weer los heb gehaald dat veerpootlager in rubber op en neer kon. Het zit niet strak zonder speling op elkaar. Hoe hoort dit te zitten bij nieuwe onderdelen?

myradon

Laatste metingen van bandenservice;

Wielgeometrielinks voorrechts voor
camber-0,55 graden-0,39 graden
sporing0,08 graden0,09 graden
askanteling4,11 graden3,48 graden
K.P.I.15,22 graden14,59 graden
totale hoek14,28 graden14,20 graden

Wat denken jullie over hoe de veerpoten zitten?

KIM

Ik denk dat het camberverschil en het askantelingverschil verantwoordelijk zijn voor het naar rechts trekken van de auto.
Een goede uitlijner zal proberen deze waarden zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, ook als dat betekent dat ze dan niet meer binnen de fabriekstoleranties zitten.

Camber is te verstellen dmv van de ruimte op de bouten die de veerpoot met het fuseestuk verbindt; de askanteling is alleen aan te passen door het subframe aan een kant naar voren of juist naar achteren te bewegen.

Aan de bovenkant kunnen je veerpoten niet bewegen want daar zitten geen slobgaten.