Automaat olie peilen

Gestart door thom-b, 20-07-2015 17:42:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thom-b

Hallo forummers,

Ik heb nu ongeveer 2 weken geleden een andere automaatbak in mijn 854 t5 gelegt (dit is trouwens gewoon een gebruikte, over genomen van een forum lid).

De automaat schakeld gewoon goed maar hoe moet je hem nou echt goed peilen? In het instructieboekje staat, goed warm rijden daarna stationair in alle versnellingen zetten, dan minuutje stationair wachten en daarna dus peilen.

Als ik die methode aanhoud dan staat die dus tussen cold en hot in.
Maar als die steenkoud is en motor niet lopend dan staat die net boven hot...  ???

Dus ik weet niet of er nu juist te veel of te weinig in zit  :eusa_think:

Peultje

Op mijn peilstok (die van de auto dus) die geel en plat is zo gemaakt dat aan een platte kant je de olie in koude toestand kan peilen en aan de andere kant de olie in warme toestand. Bij een warme bak moet je dus om te peilen aan de kant "hot" kijken. De minimum en maximum streepjes op die kant liggen hoger dan aan de koude kant.

Dus als bij een warme automaatbak het peil boven de maximum streep van de warme peilstokkant staat zit er teveel ATF vloeistof in maar ik vraag me af of ik je goed begrepen heb. Het boekje schrijft geloof ik voor dat je twee minuten in de P-stand moet wachten met draaiende motor na hem door alle standen gehaald te hebben alvorens te peilen
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

spijky

Automaat altijd met lopende motor peilen.
staat ie er onder in warme toestand,  dan een beetje bijvullen.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

thom-b

Top dankjewel,
ik was aan t twijfelen of het wel een juiste manier van peilen was.

pcpg.janssen

In je bak zit een oliepomp, welke je vloeistof door de radiator pompt om zo je bak te koelen. Op het moment dat je de motor uitzet, zet je ook deze oliepomp uit. Het gevolg is dat de bakvloeistof uit de radiator terug loopt richting de bak, waardoor je daar nu meer olie meet dan met een lopende motor.

Omdat het belangrijk is dat je automaat de juiste hoeveelheid vloeistof heeft terwijl hij in bedrijf is, peil je dus altijd je automaat vloeistof met een lopende motor. Op deze manier blijft de manier van peilen gelijk op het moment dat je bijvoorbeeld een extra bakkoeler installeert.

classicT5

Om te peilen is het makkelijk om even de aanvoerbuis van je luchtfilter te halen, dan kun je er zo bij. Ook voor bijvullen makkelijk.