Bovenste motorsteun vervangen

Gestart door markf, 07-08-2015 14:19:42

Vorige topic - Volgende topic

markf

Rammelend geluid onderin de 1 en 2: bovenste motorsteun kapot. Dus vervangen. Eruit halen gaat redelijk eenvoudig. Met een zaag eerst de twee dikke stukken rubber doorgehaald, zodat de bus eruit valt en toen het plastic doorgezaagd en de oude steun verwijderd.
Erin gaat vele malen minder makkelijk: daar moet nogal wat druk op. Uiteindelijk met halterschijven voor en achter en een draadeind 10 de boel aangedraaid, ondersteund door twee grote lijmklemmen, en een beetje zeep. De nieuwe steun had de neiging schuin te gaan staan, vandaar de ondersteuning van de lijmklemmen. En dan om de beurt aandraaien. Zo kwam ik een heel eind, tot uiteraard het laatste stuk, omdat de bus uitsteekt en ik een halterschijf tegen de beugel had staan. Spul losgehaald om te kijken of ik iets tussen halterschijf en beugel kon zetten om ruimte te maken dat de steun er iets verder doorheen kon duwen. Misschien een grote dop >50 o.i.d. Echter controleerde ik nog een keer het nieuwe rubber en toen bleek dat deze al gescheurd is door de kracht die erop heeft gestaan  :eusa_wall:  Volgens mij voornamelijk, omdat de bus niet precies in het midden van de steun staat en dus wordt omgeduwd...

Aangezien we binnenkort een paar dagen in België zitten, alles maar weer vastgedraaid, met de steun dus niet helemaal 100 punten in de beugel. Na België maar weer een nieuwe poging ondernemen.
Wie heeft hier ervaring mee, hoe heb je het rubber in de beugel gekregen?

twotone

Heb 't zelf ook ongeveer op die manier gedaan, maar dan met vet ipv zeep ;) En af en toe een overtuigende tik van de hamer op de buitenkant van de steun, terwijl 't rubber onder spanning stond.

Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

markf

Hoe doen ze dit bij de garage? Hebben ze daar speciaal gereedschap voor? Vooral die decentrale bus werkt niet mee. Kan wel weer een rubber à 15 euro halen (kost niet echt alles), maar beetje zonde als dit net zo gaat. Wat voor gereedschap heb jij gebruikt twotone?

Ik heb overigens ook de rand van het rubber iets schuin gemaakt met een stanleymes, zodat deze wat makkelijker in de beugel valt.

twotone

Draadeind en wat zooi uit de schuur ;D ;D Maar 't is vooral belangrijk dat 't rubber in z'n geheel erin gaat, dus niet dat je alleen de centrale bus erin drukt want dan pers je 'm kapot.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

volvobug

Is speciaal volvo gereedschap voor. Ik heb er zelf de nodige vervangen met zelf gemaakt gereedschap, een aantal bussen gedraaid op de draaibank met een stuk draadeind.
De truc is om niet op het midden van de rubber steun te drukken maar op de rand natuurlijk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

markf

Nu ziet het er als volgt uit:

De manier zoals jullie aangeven is de manier waarop ik het dus ook heb geprobeerd. Dan maar een nieuwe steun halen en met ander materiaal dezelfde truc uitvoeren. Uiteindelijk... de aanhouder wint  8)

cornelis-b

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

UserID6342

Gewoon vervangen door PU en het probleem is voor eens en altijd over.  Ik persoonlijk blijf dat originele rubber een onding vinden...

cornelis-b

Citaat van: Dirk342 op 07-08-2015 18:00:10
Gewoon vervangen door PU en het probleem is voor eens en altijd over.  Ik persoonlijk blijf dat originele rubber een onding vinden...

Eensch ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

markf

Ok, net via V70motors.nl een PU exemplaar besteld:
http://www.v70motors.nl/motorsteun-rubber-classic-los-polyurethaan.html.

Is een steun in drie delen? Is-ie dan ook makkelijker te monteren? :eusa_angel:

Overigens helpt de ietwat gehavende en niet-perfect-zittende steun wel al; de trillingen zijn veel minder dan voorheen. Heeft het toch nog ìèts geholpen  :-\

Vulk

Citaat van: markf op 08-08-2015 20:02:28
Ok, net via V70motors.nl een PU exemplaar besteld:
http://www.v70motors.nl/motorsteun-rubber-classic-los-polyurethaan.html.

Is een steun in drie delen? Is-ie dan ook makkelijker te monteren? :eusa_angel:

Overigens helpt de ietwat gehavende en niet-perfect-zittende steun wel al; de trillingen zijn veel minder dan voorheen. Heeft het toch nog ìèts geholpen  :-\

Deze steun is inderdaad in 3 delen, monteerd heel gemakkelijk.
Met zo'n ding heb je wel meer trillingen dan met een kapotte originele is mijn ervaring. Ik kon er echt niet aan wennen en heb hem opnieuw vervangen door een originele.

Piet

Eerst een nachtje in de vriezer wil ook nog wel eens schelen.

markf

:o jullie ervaringen met de PU steun zijn beter hoop ik, Dirk en Cornelis?

UserID6342

Net wat Piet zegt, ff in de vriezer en je monteert 'm zo.  Schuin randje eraan slijpen en je drukt 'm er ook zo in.  In het begin zul je even iets meer trillingen van het blok waarnemen, maar hier wen je heel snel aan.  Gewoon monteren dat ding en dan zul je het zelf zien / merken.

cornelis-b

Het motorgeluid dringt iets meer door naar binnen maar dat geeft ook een heerlijk "roffel gevoel" De eerste twee dagen hoorde ik het maar daarna was ik er aan gewend. Voor mij geen origineel meer.

Zeg maar Henk tegen mij