APK her-afkeur door remverschil achter(*fixed*)

Gestart door 626Ronin, 07-08-2015 21:09:31

Vorige topic - Volgende topic

626Ronin

bij de eerste APK ronde in mijn bezit werd mijn classic afgekeurd op een versleten fuseekogel (10K terug zelf beide draagarmen vervangen?!) en teveel remverschil achter (50 %) en links was ook te weinig, anders hadden we rechts wel gesaboteerd.
recentelijk klauwen gecheckt (r al eerder gereviseerd) links liep nog prima, ook stofhoesjes nog mooi, dus alleen nieuwe BOSCH blokjes ertussen.
nu leek de buitenkant van de schijf tot die tijd al minder te doen (zag blauwgrijs, beetje gegroefd en kwam geen verandering in met de nieuwe blokken..
op advies van de keurmeester de schijf opgeschuurd met een slijptol met lamellenschijf, op eigen initiatief ook de blokjes over een schuurvel getrokken om evt verglazing te verwijderen en weer vers op de schijf te kunnen bijten..
ik heb ook nog eens gecheckt of er wel vloeistof uit de klauw komt als ik de nippel losdraai met schoonpa's maat 46 op het pedaal en jawel..
rondjes rijden en remmen en voelde al aan het temperatuurverschil dat links nog steeds achterbleef..
herkeuring: nog méér verschil, links blijft nog verder achter..

-zit er een remkrachtbegrenzer op (die is toch elektronisch icm het abs?) en geeft die wel eens problemen?
-moet ik aan nieuwe schijven?
-langer inremmen?
-toch beter ontluchten?
-andere ideeën..
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

volvobug

Klauwen los en zuigers met de hand terug proberen te drukken. Als dat niet lukt, niet goed. Als de zaak gangbaar is zou je kunnen denken aan lucht in de leiding aan 1 kant.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

626Ronin

hoort dat zo soepel ja? maar wat heeft dat met aandrukken te maken? als mijn schoonpa zijn voet maar op het pedaal zette lagen ze prima aan en kreeg ik de naaf ook niet rond met een kruissleutel door twee wielbouten heen gestoken..
ik zag de buitenste zuiger (daar lijkt het oppervlak vaag "ongebruikt") keurig uitschuiven en ook weer een mm (!) terugveren..
maar ik ga morgen op mijn gemak naar mijn vakantiebestemming in Groesbeek, probeer nog wat in te remmen en als dat niets brengt reviseer ik die klauw wel als ik weer thuis ben.
door schade en schande wijs geworden laat ik meestal wel op tijd keuren, alleen had men nu bij de vroege voorkeuring over die fuseekogel heen gekeken.. (no way dat dat in 5 à 6 weken gebeurd is, toch?)
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

volvobug

Achterste klauwen hebben elk 2 zuigers. Als er aan 1 kant maar ééntje meedoet krijg jij hem met de hand echt niet rond maar heb je wel remverschil.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Douwe

Zelf ook eens gehad, bleek aan de flexibele rubberen slangetje te liggen. Aan de buitenzijde niets te zien, maar door ouderdom was de binnenzijde "opgezet" waardoor er minder remvloeistof naar de cylinders werd gepompt. Hierdoor ontstond remverschil.
Hoeft de oorzaak niet te zijn, maar zou wel kunnen.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

spijky

Alles verniewen en opgelost.

Remklauwen nieuw kun je al voor 60 euro p/st scoren.
Remslangen voor 5 tot 10 euro

Remschijven 25 p/st
Remblokken ook 25 ongeveer.

Ben je gelijk van het hele gezeik af.

Kijk eens op www.polar-parts.de
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

626Ronin

reviseren is me rechts prima gelukt voor €12 materiaal, en die was er slechter aan toe dan links
blokken zijn net nieuw
maar zoals ik schrijf: de binnenste beweegt goed want slijtagebeeld goed, de buitenste ZIE ik prima bewegen en teruggaan?
ik denk dat ik bij slangen en evt. schijf begin want misschien dat het onder druk anders wordt..
(ik vond €180 voor die (tweede) draagarm incl montage al ff genoeg.. als ik klaar ben de derde keer keuren= €100)
"het hele gezeik" is dat ik het onderhand zo'n dure hobby vind worden..
dank voor de input, ik zal er naar kijken..

UserID6342

Citaat van: spijky op 08-08-2015 00:05:07

Kijk eens op www.polar-parts.de

Is praktisch allemaal Scanpech.......  Maar ik zet ook idd in op de remslangen.  Als het goed is zitten er naar deze achteras 2 remslangen als aanvoer... Zowel voor de linker als rechterzijde...

626Ronin

probleem "opgelost": flink remmen met een ongeremd bagagewagentje erachter op vakantie  en daarna nog een paar keer achteruit hard remmen (dan schiet voor in het ABS en staat er meer gewicht op achter) en ik heb het verschil weten terug te dringen naar 25% gemiddeld (hoe harder ik rem, hoe lager het verschil.. (22%)
auto is in ieder geval 2 weken voor de datum door de APK..
thanks voor het meedenken, als ik me weer eens verveel pak ik het verder op..

volvobaksteen

je mag 99% remverschil hebben meen ik als je maar aan je remvertraging komt en dat is volgende de officiele regels vrijwel hetzelfde als de flinstones

626Ronin

in België misschien(?), maar in NL is het max 30% ;)