PCV

Gestart door Jurjen850, 10-08-2015 11:56:14

Vorige topic - Volgende topic

Jurjen850

Binnenkort wordt de slang tussen de olieafscheider en het vlambewakingshuis vervangen. Hiervoor hoeft wonderlijk genoeg niet het inlaatspruitstuk verwijderd te worden. Wonderlijk genoeg gebeurd dit onder coulance vanuit volvo en dus kosteloos bij de dealer.

In de onderhoudshistorie kan ik zien dat er al zeker 15 jaar en ruim 100.000 km niets is gedaan aan het PCV. Het is dus allemaal minstens 15 jaar oud en misschien nog wel zelfs origineel.

Ik heb er lekkage vanaf komen die uiteindelijk heel mooi uitstroomt in de motorsteun distributiezijde. Dat rubber zal wel lekker vergaan met zo'n badkuipje olie erin. Af en toe dep ik het er uit en ontvet het weer, dat is natuurlijk dweilen met de kraan open. Beter afplakken met ducktape die natuurlijk losweekt.

Het carter trekt vacuum (test met rubberen handschoen over cartervuldop bij warme motor) dus er is geen verstopping.

Waar zou de lek kunnen zitten? Wat is gebruikelijk? Er is zo'n belachelijke hoeveelheid slangetjes en koppelstukjes dat je misschien maar beter de hele rotzooi in 1 keer preventief kan vervangen? Of hoeft dat niet per s'é.

Zo'n olieafscheider, als hij niet lekt en niet gebarsten is, laten zitten of ook preventief vervangen?

Alvast mijn dank voor het meedenken.

cheers,

Jurjen

RoelNL

Misschiend de Oliepompkeerring of andere lekkeage aan de distriebutie zijde nokkanaskeerring etc dat soort dingen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Ludo

Er zitten best wel een pak knappe monteurs (en wannabee monteurs  ;D  :eusa_clap: ) hier op het forum.
Echter slang(en) op de olieafscheider vervangen zonder het spruitstuk af te halen, heb ik nog niet gezien hier.

Ik zou het probleem in het andere topic ook even aankaarten bij die dealer, wellicht heeft hij ook een coulance regeling voor onstekingsdelen die het na 3 ton laten afweten.
Foei!.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76542.0.html