Ventilator blijft warme lucht blazen

Gestart door mbles, 10-08-2015 21:16:33

Vorige topic - Volgende topic

mbles

hej techneuten,

mijn 850 GLT / 1992 / Manuele Airco (werkt niet want condensor lek) blijft warme lucht blazen ook al zijn beide temperatuur draaiknoppen volledig op stand koud (linksom). Warme lucht komt uit alle roosters, geen verschil tussen links / rechts. Airmix staat op zo veel mogelijk lucht van buiten. Lucht blijft minimaal lauw en wordt wel warm als de temperatuurknop wordt verdraaid. 

Ik heb gecontroleerd:
- bedieningspaneel > werkt goed met alles aangesloten
- kleppen temperatuurregeling (die links en rechts op het kachelhuis zitten) > mooi gangbaar en reageren voorspelbaar op draaien aan de knoppen
- klep luchtregeling onder / boven / raam > reageert en draait soepel
- klep recirculatie > motortje hoor je rustig zoemen en je merkt het effect

Tijdje terug is de radiateur vervangen want was lek.

Mogelijk van belang:
- geen zichtbaar verlies van grote hoeveelheden koelvloeistof, lijkt goed op niveau te blijven
- tijd terug witte damp uit de ventilatieroosters (midden) tijdens een wat meer actieve :-) rijstijl, eenmalig
- jaar terug was vloer onder tapijt bestuurderskant nat, daarna nooit meer gemerkt
- beetje vettige waas aan binnenzijde ramen
- ik krijg regelmatig koppijn van de lucht in de auto, rij daarom maar veel met raam open
- aan en afvoer van de kachelradiator (motorzijde) zijn beide flink heet (nauwelijks verschil te merken)
- lijkt alsof de ventilatieroostertjes aan de zijkant van het dashboard (die op de ramen staan) warmere lucht geven dan de rest van de roosters
- kachelradiator is nog origineel uit 1992

Mijn huidige diagnose als lerende hobby techneut is dat de kachelradiator niet goed functioneert (mogelijk klein lek of verstopping). Dit zou mi de damp / lekje / vettige waas / brakke lucht kunnen verklaren.

Graag meedenken: kan dit ook de altijd warme lucht verklaren? denk ik in de goede richting of zijn er andere mogelijke oorzaken?

Dank!

mbles

Dat is een goede. Ik merk eigenlijk geen niveau daling. Morgen maar eens de tapijten loshalen.... Wel maf dan dat ie dan alleen warme lucht blaast....

EricL

Citaat van: -D©©©L- op 10-08-2015 21:47:23
misschien is er wel een klep intern afgebroken.

Of één van de kabels.
Afstellen van een Alter 1 (M)CC schijnt een zeer precies werkje te zijn....

UserID6342

Valt allemaal wel mee en is goed te doen !

Van wie heb je die wijsheid ?

mbles

Even de tapijten verwijderd, aan beide kanten keurig droog en geen recente leksporen. Onderste geluiddempende bedekking aan de bestuurders zijde wel wat vergaan door een oude lekkage. Onderzijde kachel deel even gevoeld (waar de aircoafwaterslang zit) en is eveneens droog.

Gaat de voorlopige conclusie van de kachel radiator nog op of is er nog een andere mogelijkheid?

Dank!

BBS

Staalkabeltje van de stelmotor naar de klep afgebroken?
Motortje draaid dan keurig netjes, maar de klep blijft staan....
Volvoloos....

mbles

Gister de kachelradiateur maar eens vernieuwd. Prima te doen. Zit nu een Nissens in, wordt compleet met O-ringen geleverd voor 60,-. Lijkt me prima. De oude was nog uit 1992 en zag er niet heel beroerd uit.

Alle kleppen bij het kachelhuis ook even nagelopen en beetje ingespoten zodat ze weer soepel lopen. Afdichtingsrubber van kachel huis was ook kaduuk, ook maar gemaakt.  Kachel wordt nu veel warmer, dus iets effect is ef wel. Maar daar ging het me niet om..... :eusa_wall: :eusa_wall:

Nog steeds minimaal lauwe lucht. Frisse lucht / onverwarmd komt er niet uit.....

Iemand nog goede ideeën?

henry classic v70

Blaast íe wel als je de ventilator aanzet wanneer de wagen stilstaat
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

mbles

Ja, ventilator motor en standen schakelaar werken prima. Zowel rijdend als alleen op contact.

Lammert

Temperatuursensoren wellicht (onjuiste of ontbrekende meetwaarden)

mbles

@lammert: dank voor het meefenken. ik probeer dit te begrijpen, maar ik heb handmatige airco, oldskool warm / koud. Dan is er toch geen relatie met temp sensoren?

henry classic v70

Maak eens een foto van je paneel..

vincen tdi

De airmix werkt toch alleen maar op de middelste 2 roosters ?
En is de uitstromende lucht echt duidekijk warmer dan de buitenlucht ?
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

henry classic v70

Citaat van: vincen tdi op 23-08-2015 13:11:59
De airmix werkt toch alleen maar op de middelste 2 roosters ?
En is de uitstromende lucht echt duidekijk warmer dan de buitenlucht ?

Vandaar ook een foto van het paneel, of er wel of geen airmix op zit..

vincen tdi

Airmix zit toch naast het middelste roostertje  :eusa_shifty:

De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D