Zware koppeling, ook na vervangen drukgroep

Gestart door devonius, 11-08-2015 18:10:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

devonius

Beste forummers,

Ongeveer een jaar geleden heb ik de koppeling laten vervangen; de koppelingsplaten en de drukgroep. Allemaal originele onderdelen.
Dit heb ik laten doen omdat mn koppeling erg zwaar was en er bovendien een kraakje in zat.
Na het vervangen was het kraakje eruit en ging de koppeling minder zwaar, maar niet zo licht als ik verwacht had. Nu weet ik dat bij een diesel de koppeling wel wat zwaarder gaat, maar heb in genoeg auto's gereden om te kunnen constateren dat deze wel erg zwaar is.
Het gaat om een v70 tdi

Ook lijkt het alsof de koppeling de ene keer zwaarder (of lichter) gaat dan de andere keer. Er is niet echt een pijl op te trekken. Heb het idee dat bij aanvang van de rit de koppeling lichter is dan na een stuk rijden.

Heb wel het eea gelezen hier, maar dat houdt bijna allemaal verbanden met de drukgroep. En die is dus al vervangen.

Het is dus eigenlijk al een jaar zo. Kan er wel mee leven, maar ben toch benieuwd of er niet een andere oorzaak mogelijk is. Die eventueel dan te verhelpen is.




Schnappi

remvloeistof verversen (koppeling gebruikt dit ook) wil ook wel eens helpen en goed ontluchten.

devonius

#2
Remvloeistof is toevallig pas ververst. Heeft geen merkbaar effect gehad.

leons850

Koppelingscilinder (boven) wil vanzelf zwaar gaan, mogelijk even smeren.
Bij vervangen drukgroep ook hydraulisch druklager vervangen?
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

devonius

Of de druklager vervangen is weet ik niet zeker. Als dat bij het vervangen van de koppeling hoort, dan denk ik dat dat wel gedaan is. Zou het nog even kunnen navragen.
Is dat smeren goed te doen, of moet de boel daarvoor uit elkaar?

devonius

Heeft iemand enig idee waar de koppelingscilinder van een tdi zich bevindt? Ik lees dat deze gemakkelijk te zien moet zijn onder de motorkap, maar wellicht is dit bij de dieselblokjes anders. Iemand ervaring met het vervangen hiervan?

devonius

Never mind, was al een beetje uitgezocht toen ik dit verslag (http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,30468.0.html) tegen kwam van het vervangen van een diesel koppeling. Met foto's en al.
Ziet er niet echt uit als een klusje wat je voor de deur doet. Helaas Is het bij de dieselblokjes toch net wat complexer.

UserID6342

Dat maakt, an sich, niet uit hoor.  Het is evenveel werk om een diesel of benzine bak eruit te halen....  De koppelingscilinder kan zich op 2 plekken vinden (afhankelijk van het bouwjaar van je auto), of op de buitenzijde van de bak aan de voorzijde, of een interne cilinder / lager.

Als je een cilinder aan de buitenzijde hebt, is deze zo te vervangen.  Zorg wel dan dat je een nieuwe borgclip achter de hand hebt.

devonius

Thanks Dirk, dan was ik denk in de war met de hulpremcilinder. Ik las dat die wel gemakkelijk te bereiken was.
Ik ga is even verder op onderzoek uit. Zou er nog een andere reden kunnen zijn voor een zware koppeling?
Beter om natuurlijk eerst de eventuele makkelijkere zaken uit te sluiten (als die er zijn).