Start problemen

Gestart door pcpg.janssen, 16-08-2015 14:54:22

Vorige topic - Volgende topic

pcpg.janssen

Gisteren heb ik de massa kabels van de auto vervangen, daar deze toch al enige tijd oud waren (16 jaar) en ik eventuele problemen die ik met rotte massakabels heb meegemaakt in m'n S40 wilde voorkomen.

Ik start gisteren de auto: geen problemen. Ik zet de auto uit, vervang nog even snel het dashboardkastje voor een variant met hout inleg en wil daarna weer naar huis rijden: nu start de auto niet. De startmotor gaat 1 (soms 2 of 3) keer rond en stopt daarna. Als je de sleutel in stand III houdt, probeert de auto na een paar seconden opnieuw te starten, maar het blijft bij 1 of 2 rotaties van de startmotor. Daarop heb ik snel de contactring vervangen in de hoop dat die gewoon stuk was. Toen starte de auto prima en ben ik naar huis gereden.

Onderweg viel me op dat de auto wilde afslaan op het moment dat ik het gas los liet. De auto liep toen op LPG. Nadat ik de auto omgezet had naar benzine, leek dit probleem te zijn opgelost.

Vanochtend wilde ik de LPG computer nakijken om te zien of er misschien een instelling fout was, omdat de stroom er een tijdje af was geweest. Computer eraan, instellingen gemaakt, gestart op benzine en de auto liep ietwat rauw, maar het ging. Daarna overschakelen op LPG, slaat de auto af. Opnieuw starten resulteerde in hetzelfde tafereel wat ik gisteravond had: startmotor gaat 1 of 2 keer rond en wil daarna niet meer.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:

• Andere sleutel geprobeerd
  • Massa kabels nagemeten: vrijwel geen weerstand
  • Accu kabels (12v) nagemeten richting dynamo en startmotor: vrijwel geen weerstand
  • Accuspanning nagemeten: 12,56V
  • Andere accu geprobeerd (110A accu uit de auto van m'n vriendin)
  • Brandstofpomp loopt als het contact op II wordt gezet
  • Losse kabel aangesloten op de kleine aansluiting van de startmotor, contact op II en proberen te starten vanaf de accu: startmotor gaat 1 of 2 keer rond en heeft er dan geen zin meer in
  • Spanning tijdens het starten: boven de 11V
  • Uitgelezen met Vida, VolFCR en een flash code reader: geen storingen in VGLA, IMMO of Feniks motormanagement. Enkel een paar ECC meldingen.

Tijdens het starten dimmen de lampjes op het dashboard iets, maar ze gaan niet helemaal uit.

Wat zie ik over het hoofd en hoe kan ik dat nog testen?

RoelNL

Heb je per ongeluk niet een sensor los getrokken of een stekker losgehaald zonder dat je het in de gaten had?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023