radiatorbevestiging

Gestart door stotteraar, 22-08-2015 19:56:30

Vorige topic - Volgende topic

stotteraar

Mijn radiator lekt dus die moet ik vervangen. (ouwe V70 2.5T)
Aan de bovenkant zie ik dat het ding vastzit aan een plastic bord dat weer aan de wagen zit geschroefd.
Dat plastic bord is bij de bevestigingen ook stuk.
Hoe noem je dat bord?

stotteraar

Of zit de ventilator aan de radiator geschroefd en zit de ventilator bovenaan vast en de radiator verder naar onderen in die rubbers?

hilko73

Eerst de ventilator lossen en ergens op de motor parkeren.
Dan maak je de bouten van de radiateur los en ook die moet omhoog uit de motorruimte.

Dat "plastic bord" is waarschijnlijk je relaishouder, waar o.a. de relais voor de koelventilator aan zitten. Dat blijft normaal gesproken op z'n plaats als je de radiateur wilt vervangen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

stotteraar

Die hele toestand (radiator, fan en wat electronica) zit vast aan de carrosserie.
Aan de onderkant heb je twee horizontale bevestigingspunten met rubbertjes. Die bevestigingspunten lijken mij aan de radiator te zitten. Klopt dat?
Aan de bovenkant zit genoemde toestand met twee bouten vast. Zit die bovenste bevestiging aan de ventilater vast?
Moet je, met andere woorden, als die stuk zijn de hele fan vervangen?
Of is er een soort behuizing waar de ventilator op vast zit?

stotteraar

En haal je de hele handel er naar boven uit, of naar onderen?

hilko73

Je haalt alles er naar boven toe uit.

Verder gewoon even goed kijken, het is veel simpeler dan het lijkt.

stotteraar

Ongetwijfeld is het ontzettend eenvoudig, net als alles dat je beheerst, maar ik ben een boerelul die van niks weet. Als ik een radiator bestel en later blijkt dat die bovenkant via de fan moet worden vastgeschroefd terwijl die bevestigingen daarvan kapot zijn, dan blijf ik bezig.
Hoe zit de hele boel nu vast? 

hilko73

Zie hier. Had je ook zelf kunnen vinden.

stotteraar

Ik had dat al gezien maar ik kan er niets mee. Dit is een reguliere vervanging van een radiator. Ik heb dingen stuk.
Ik waardeer het dat je me probeert te helpen, maar lees mijn vragen nu eens, als je monteur of kenner bent.
Ik wil weten hoe die constructie zit omdat bij mij sommige bevestigingspunten stuk zijn.
Ik heb het idee dat de radiator en ventilator aan elkaar zitten en dat die constructie aan de wagen zit. en dat de bevestigingspunten deels aan de ventilator zitten en deels aan de radiator.
Als er dan iets stuk is qua bevestigingspunten, wat dient dan te worden vervangen? Want ik het bevestigingspunten stuk.

Ik kan de hele zooi demonteren om alles te zien, maar dan kan ik niet meer rijden. Nu wel. Als het moet kan ik uitwijken naar een loods van mijn zwager als het moeilijk wordt, anders kan ik het in mijn carport.

)()()sT

De radiator zit toch enkel aan het (metalen) voorframe vast ???
De fan in z'n behuizing is van bovenaf naar beneden geschoven en hangt idd met 2 "pennen" in gleuven van de radiateur.

Boven de radiateur zie je de intercooler; deze zit geklemd tussen de radiateur en de condensor van de airco.

stotteraar

Ik zal eens een foto proberen en nog eens goed kijken.
Ik snap mezelf niet meer.  ;D

volvobug

Citaat van: stotteraar op 22-08-2015 22:56:37
Ik zal eens een foto proberen en nog eens goed kijken.
Ik snap mezelf niet meer.  ;D

;D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

UserID6342

De radiateur zit aan de onderkant vast met 2 bouten SW12, het fanhuis zit onder in de radiateur geklikt en boven met 2 boutjes SW8 op de radiateur geschroefd.  Daarnaast zit het fanhuis tegen het voorfront aangeschroefd met 2 langere bouten SW10 of Torx 25.  Bovenop het fanhuis zit een relaiskap, welke er gewoon ingeklikt zit.

Aan de andere kant van de radiateur zit nog eventueel je condensor en intercooler.

Probeer niet dit pakket van boven eruit te halen want gaat absoluut niet lukken !!  Het makkelijkst is om eerst die 2 grote bouten (SW10 of torx 25) los te maken en die 2 kleintjes.  Dan de relaiskap eruit trekken, daarna de intercoolerslang aan de bovenzijde loshalen.  Vervolgens auto omhoog brengen, zodat een heel pakket er dadelijk onder geschoven kan worden.  KVS aftappen, onderste intercoolerslang en waterslang los, bovenste waterslang los, en beide airco leidingen losmaken (zorg wel voor 2 nieuwe O-ringen hiervoor, de 2 bouten waarmee het hele pakket vastzit losmaken en dan kun je het zo onder de auto wegschuiven.

Hele pakket buiten de auto nu demonteren, nieuwe radiateur plaatsen en het hele spul er terug in op omgekeerde wijze.

UserID6342

Citaat van: hilko73 op 22-08-2015 21:33:20
Je haalt alles er naar boven toe uit.

Absoluut NIET dus, zelfs alleen de radiateur krijg je er niet bovenlangs uit (ook al is de fan weg) want past gewoon niet.

UserID6342

Citaat van: hilko73 op 22-08-2015 22:22:34
Zie hier. Had je ook zelf kunnen vinden.
Je zegt zelf een aantal keren dat de radiateur er boven langs uit moet en vervolgens verwijs je naar het Blog van Yits waarin duidelijk staat dat de radiateur van er uit moet ???