gebonk linksvoor

Gestart door benvolvo20, 29-08-2015 15:09:00

Vorige topic - Volgende topic

benvolvo20

goedemiddag heren,

Ik zit met een probleem, en ik weet niet meer hoe ik het kan oplossen.

Ik rij een volvo s70 uit 1998, met 393.00 op te teller

het volgende is aan de hand, tijdens het rijden op klinkerwegen, hobbels en op de snelweg, hoor ik een gebonk linksvoor bij mijn wielkast.
In de afgelopen jaar, heb ik de volgende dingen vervangen: draagarm, buitstenste stuurkogel, binnenste stuurkogel, veerpootrubber, veerpootlager en stabilisatorstang.
Dus eigenlijk wel alles. een maand geleden had ik als 1 van de laatste dingen mijn veerpootlager vervagen, het gebonk was toen helemaal weg, maar binnen 1 week kwam het weer terug.

Ik weet nu niet meer wat het kan zijn, wie heeft er tijd en zin om met mij te gaan kijken wat het nu is, en of ik misschien ergens iets over het hoofd heb gezien.

Ik wordt er een beetje moedeloos van.

groetjes,

Ben

henry classic v70

subframerubbers misschien
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

benvolvo20

hoe bedoel je dat Marco?
heb je toevallig donderdag avond misschien tijd om ff te kijken ben dan weer in de buurt van zwolle.
alles zo los te halen;)

MEN-O

Hmm.. heb dit probleem ook, maar dan rechtsvoor ; in overleg met mijn monteur besloten om idd veerpootlager + schokbrekers te vervangen, hij wees mij erop dat de onderste en bovenste motorsteun aan vervanging toe zijn, ben van plan om die dus ook te vervangen.

Echter jij hebt het over de bestuurderskant, daar zit toch geen motorsteun aan de onderkant, of wel ?

petrolhead2.5

ik lees stabilisator stang, bedoel je dan de gehele stang met ophangrubbers (niet heel gebruikelijk omdat deze enigzins lastig te verwijderen is). Of bedoel je de 2 reactiestangetjes? Welke veerpootlagers heb je gebruikt? (merk/ kwaliteit) er zijn verscheidene mensen hier die met matige kwaliteit lagers op de koffie zijn gekomen, en zijn de rubbers bovenin mee vervangen??

stotteraar

Ik heb dat ook gehad en niemand kon het vinden. Motorsteun, reactiearm en veerpootlager vervangen hielp niet.
Toen merkte iemand dat als de auto gewoon op de grond stond en je flink aan het wiel rammelde dat geluid te voorschijn kwam.
Op de krik deed hij dat niet.
Het bleek de schokbreker te zijn die als hij helemaal uitveerde (op de krik) niet raar deed maar in de rijpositie wel.
Dus wellicht eens aan het wiel schudden?

benvolvo20

@petrolhead: ik bedoel de reactiestangetjes, heb veerpootlager bij bij v70 motor besteld. bedoel je de veerpootrubbers? die had ik al eerder vervangen, zagen er nog netjes uit.

@ stotteraar: ik zal het is proberen.

volvobug

Ik sluit niet uit dat de kruisvormige moer boven het veerpootrubber vastgezet moet worden.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

benvolvo20

@volvobug: hoe strak moet die dan? tot ie niet meer verder kan of is er een bepaalde lengte?

arjen850

Citaat van: volvobug op 30-08-2015 23:32:53
Ik sluit niet uit dat de kruisvormige moer boven het veerpootrubber vastgezet moet worden.

Ik ga voor 10 punten😀

benvolvo20

als ik de kruisvormige moer wil aan draaien, moet ik dan de veer nog indrukken met van die veerspanners?
anders kan ik vanmiddag al kijken, anders wordt het pas donderdag

volvobug

Citaat van: benvolvo20 op 31-08-2015 11:56:43
als ik de kruisvormige moer wil aan draaien, moet ik dan de veer nog indrukken met van die veerspanners?
anders kan ik vanmiddag al kijken, anders wordt het pas donderdag

Veer hoeft niet in de spanners. Gewoon met de wielen op de grond het bovenste aanslagrubber even verwijderen en dan is de kruismoer al zichtbaar. Weet je snel genoeg of die nog vast zit of niet. Zo niet, vastdraaien met passend gereedschap (Waterpomptang of zo) terwijl je de schokdemperzuigerstang bovenaan tegenhoudt met een bahco of torx oid (afhankelijk van uitvoering demper). Vast is vast, mits het maar goed vast is  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

benvolvo20

bedankt, ik ga vanmiddag het meteen uitproberen.

RoelNL

Bij de auto van mijn ouders was het ook hevig bonken en daar was de veerschotel aan de bovenkant door gescheurd omdat de bovenste kruismoer niet goed vast zat.

Hier zie je het resultaat van een niet aangedraaide kruismoer laatste foto pagina 2, de bus is eruit gescheurd door de werking van de schokbreker.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,76013.15.html
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

benvolvo20

volvobug had het bij het juiste eind, het was dus de kuistvormige moer die niet goed aangedraaid was. ik zag niks aan de veerpoot rubber, dus ik ben nog op tijd.

komende dagen maar is kijken of het zo stil blijft.

bedankt voor jullie hulp en meedenken