Radio in balans ?

Gestart door Jak, 14-03-2003 12:47:58

Vorige topic - Volgende topic

Jak

Hoi,

Is er iemand die me kan vertellen waarom bij een Pioneer-CD-RDS DEH424 met 4 kanalen de speakers achter (origineel) weinig geluid geven ? Met de fader op achter hoor ik bijna niks, en voor komt er nog steeds (prima) geluid uit.

Groet, Kaj
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Reitse

Zitten voor en achterspeakers wel op verschillende stekkers? Bij mij hebben ze kabeltjes gesplitst voor voor- en achterspeakers...

Jan-Peter

CiteerHoi,

Is er iemand die me kan vertellen waarom bij een Pioneer-CD-RDS DEH424 met 4 kanalen de speakers achter (origineel) weinig geluid geven ? Met de fader op achter hoor ik bijna niks, en voor komt er nog steeds (prima) geluid uit.

Groet, Kaj

Mijn originele Volvo CT906 geeft ook vrijwel geen geluid op de achterspeakers (en dan bedoel ik die in de achterstijlen). Volgens de garage hoort dat zo, maar ik denk eerlijk gezegd dat er iets anders mis is. Verkeerde weerstand zou inderdaad heel goed kunnen.
JanPeter

Roy V70R

Ik zou in eerste instantie de aansluitingen goed controleren.
Is hier alles goed, dan zou ik even naar de eind IC kijken of alle solderingen wel goed zijn.
Het komt namelijk nogal eens voor dat deze losraken.
Even doorsolderen dus.

Succes

groeten roy.

p.s. hier even de aansluitgegevens.

Groen- groen/zwart = linksvoor
grijs-grijs/zwart = rechtsvoor
groen-groen/rood=linksachter
grijs-grijs/rood = rechtsachter
850 GLT - 855 T5 - V70R

Jak

Prima info,
Dat probeer ik dit weekeind na te gaan.
Kaj

Jak

Ahha, dat was het,
de aansluitingen van de radio naar de stekkers van de volvo zaten verkeerd. Het dashboard lag toch al open op zoek naar de lekbak.

Massa RA en + RV omgekeerd en voila ! Even getest met Balans "Links", Fader "Voor", en zo 4 x rondom. Perfect geluid, prima Bass, geen bijgeluiden! Heerlijk... ;D

Groet, K

Bart_850_Esate_GLT

Ik wil vier nieuwe luisprekers in mijn deuren plaatsen. De huidige zijn ruk. Ik wil maximaal zo'n 200 euro uitgeven. Heeft iemand een tip? Ik heb een 4X45 watt Pioneer radio/CD-speler. Enne... zijn die tweeters op het dashboard nu wel of geen aanrader?

Alvast bedankt en gegroet!
Een zeer tevreden nieuwe eigenaar van een GLT estate uit 1993.

Ramon

Dag Bart,

Over welk merk je moet kopen doe ik geen uitspraken, dat is en blijft ook binnen de kwaliteitsmerken een kwestie van smaak.

Ik neem aan dat je in de voorportieren een 13 cm speaker wilt plaatsen in de normale speakerbehuizing. Je kan, afhankelijk van wat je eventueel in je dashboard wil hebben,kiezen voor een coaxiale luidspreker in je deur. Dit is een speaker met een (meestal) vaste tweeter in het midden. Voordeel hiervan is dat je een min of meer directe afstraling van je tweeter krijgt.

Een andere optie is de montage van een composet: een 13 cm middentoner/woofer in de deur met een tweeter bovenop in het dashboard.

Nadeel hiervan is dat je een reflectie via je voorruit krijgt en dus "indirect" het geluid van je tweeter zult horen.

Ook zit er bij deze optie letterlijk een behoorlijke ruimte
tussen de woofer en tweeter, hetgeen m.i. een "gat" in je geluidsbeeld oplevert. ( ik hou het wat begrijpelijk)

(Bij de meeste moderne auto's zie je daarom geen tweeters bovenop het dashboard meer).

Ook hierbij is smaak weer bepalend, echter de meeste jongens die ik ken in het SQ circuit gaan voor montage van composets, met een niet te grote afstand tussen tweeter en woofer......

De 16 cm sets zijn ook veruit favoriet, dan moet je echter wel je deurpaneel gaan verbouwen   :) :)  

Succes,

Ramon

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !