Injectoren vervangen

Gestart door daant5r, 03-09-2015 17:45:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lammert

Citaat van: V70geRwin op 04-09-2015 15:07:58
Citaat van: Lammert op 04-09-2015 15:00:35
Ik heb voor de zomer een paar weken rondgereden met oranje injectoren en een ECU die getuned was op witte injectoren. Dit gaat op zich goed, maar ideaal is het niet, het verschil was wel merkbaar. Mbt injectoren zijn er 2 waardes in de software van belang: de injector constante (~flowrate) en de deadtime (tijd die een injector er over doet om open te gaan). Deze zijn beide anders voor witte injectoren dan voor oranje. Het motormanagement zal inderdaad corrigeren hiervoor met de fuel trims, maar het blijft sub-optimaal omdat het belang van beide waarden verschilt over het toerenbereik en er een gemiddelde correctie wordt gedaan. De hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt is op lage toeren voor een belangrijk deel afhankelijk van de deadtime, maar op hoge toeren bijna niet daar is de flowrate veel belangrijker.

Een goede custom tuner zal zelfs de standaard waarden voor witte injectors aanpassen naar specifieke waarden voor jouw witte injectors.

In het kort: rij er rustig mee rond, zeker als je in de toekomst aan tunen denkt, maar zolang je de software er niet op aanpast heeft het geen enkel voordeel.

Voor een uitgebreide uitleg zie het stuk van Maarten-T5 op de M44 Wikia (sowieso leuk leesvoer!): http://m44.wikia.com/wiki/Tuning_the_Injector_constant_and_dead_times


Wat merkte je er in de praktijk dan van?
Voor de rest heb je helemaal gelijk maar vroeg me af of en waaraan dit dan merkbaar is.

Andere flowrate wordt gecompenseerd in de timing, alleen de deadtime staat dan "scheef".
Over hoeveel verschil in dead time hebben we het dan ongeveer?
Duidelijkst merkbaar bij starten (met name warm) en dan met name aan minder rond stationair lopen.

Omdat ik met de wideband mod van Piet/Maarten reed (binnenkort weer hoop ik ;D) had ik geen last van te arm of te rijk lopen zodra de wideband-lambdaregeling actief werd. Ik heb toen ook wat lopen experimenteren met verschillende waarden voor de flowrate, en gemerkt dat kleine veranderingen (0.1 of zelfs 0.05) al merkbaar zijn. Het verschil tussen wit en oranje standaardwaarden is 0.1

Wat de deadtime betreft, staat in detail uigelegd op de M44 wikia, maar in het kort en in NL: die is constant zolang de spanning constant is (en dat is zo bij een goede dynamo en bekabeling). Bij lage load is de tijd dat er spanning op de injector staat (de puls) kort en bij hoge load is de puls lang om meer brandstof in te kunnen spuiten. Omdat de deadtime constant is, is een juiste deadtime bij lage load verhoudingsgewijs veel belangrijker dan bij hoge load waar die bijna te verwaarlozen is tov de totale puls. Once again: credits voor Maarten-T5, niet voor mij

UserID6342

Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in wat Lammert zegt, maar er word voorbij gegaan aan het belangrijkste (en daarom klopt in deze situatie het verhaal van Lammert niet) !  Kan iemand ongestraft witte injectoren ipv de standaard oranje erop schroeven, zonder aangepast tune is de vraag van TS !  Het enigste juiste antwoord hierop is: JA, dit kan maar je auto zal er iets rijker qua brandstofverbruik op lopen.  De rest regelt de ECU allemaal perfect bij.

Al het andere is hierin niet relevant en iets totaal anders als wat Lammert omschrijft....  Lammert had een tune voor witte injectoren en had er zelf oranje inzitten.  Bij een constante injectortijd en al dat moois, zal de ECU dus te weinig brandstof inspuiten, immers de injector kan niet meer leveren in die pulstijd.  De ECU kan niet zien of er witte, oranje, groene of blauwe injectoren inzitten, maar zal bij oranje injectoren en een tune op wit, beduidend minder brandstof inspuiten als dat wat nodig is......

Geeft precies de problemen die Lammert omschrijft en waarbij ik ook vanaf het begin af aan heb gezegd, dat dit in de tune lag.....  Maar nogmaals, heeft niet met de vraagstelling van TS te doen....

Piet

Wat is nou überhaupt de zin om van oranje naar witte injectoren te gaan zonder dat je aan het tunen bent.
Het heeft alleen zin om naar gotere injectoren te gaan als je injectoren te kort gaan schieten (duty cylcle > 80%) bij toenemend vermogen door tunen.

Van oranje naar witte gaan zonder verder iets aan de software te veranderen kan dus wel, maar is niet aan te raden.
Je fueltrims vangen het niet zo heel grote verschil tussen oranje en witte injectoren inderdaad nog wel op maar dat gaat dan wel ten koste van hun regelbereik.

Lammert

Citaat van: Dirk342 op 04-09-2015 16:29:34
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in wat Lammert zegt, maar er word voorbij gegaan aan het belangrijkste (en daarom klopt in deze situatie het verhaal van Lammert niet) !  Kan iemand ongestraft witte injectoren ipv de standaard oranje erop schroeven, zonder aangepast tune is de vraag van TS !  Het enigste juiste antwoord hierop is: JA, dit kan maar je auto zal er iets rijker qua brandstofverbruik op lopen.  De rest regelt de ECU allemaal perfect bij.

Al het andere is hierin niet relevant en iets totaal anders als wat Lammert omschrijft....  Lammert had een tune voor witte injectoren en had er zelf oranje inzitten.  Bij een constante injectortijd en al dat moois, zal de ECU dus te weinig brandstof inspuiten, immers de injector kan niet meer leveren in die pulstijd.  De ECU kan niet zien of er witte, oranje, groene of blauwe injectoren inzitten, maar zal bij oranje injectoren en een tune op wit, beduidend minder brandstof inspuiten als dat wat nodig is......

Geeft precies de problemen die Lammert omschrijft en waarbij ik ook vanaf het begin af aan heb gezegd, dat dit in de tune lag.....  Maar nogmaals, heeft niet met de vraagstelling van TS te doen....
??? Ik had eerder al antwoord gegeven aan TS (JA, het kan, zonder echte problemen, maar heeft geen voordelen), helemaal met je eens ;)

In de post waar jij op doelt beantwoord ik de vragen die V70geRwin stelde over het belang van juiste deadtime / flowrates

De problemen met mijn tune destijds hadden niets te maken met verkeerde injector waarden, maar ik heb daar wel mee gexperimenteerd (ik denk dat ik nu op de 35e versie van mijn tune zit, erg leerzaam! ). Die verzuip-problemen bleken uiteindelijk te herleiden naar een fout in de MAF conversie factor mod :angel: die nu door Maarten/Piet gefixt is. Andere auto's op M44 met deze mod hadden hetzelfde probleem, alleen was mijn 2.0 litertje er blijkbaar wat gevoeliger voor dan de 2.3 blokken. Ik moet dat hele verhaal nog maar eens in mn BLOG gaan samenvatten, was best leerzaam...  :eusa_think: En verbazingwekkend hoe zo'n hok ondanks alles toch altijd gewoon door blijft rijden  :eusa_clap: