Injectoren vervangen

Gestart door daant5r, 03-09-2015 17:45:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daant5r

Is het moeilijk om de brandstof injectoren van mijn 850 T5r te vervangen? Doe -het-zelf klus of alleen voor profis?

Lees het graag!

Groet

KIM

Erg gemakkelijk.
Wel is het verstandig een set nieuwe O-ringen te gebruiken want deze gan wel eens kapot bij het loshalen.

daant5r

Dank Kim voor je reactie....

Stappenplan voorhanden wellicht  :eusa_dance:?

Jans Duiven

Vervangen voor wat lijkt mij meer de vraag.

Je kan soms niet zomaar een ander setje in je auto drukken zonder software aanpassingen.

daant5r

Hans, voor witte injectoren. Heb begrepen dat de software hier voor niet aangepast hoeft te worden...plug and play?

Jans Duiven

Wat heb je er nu in zitten?

daant5r

Het standaard spul.....

jan smit

wat is het verschil daarin dan meer power of meer brandstof verbruik of minder brandstof verbruik..
gr jan

FrankvdAa

Je kunt niet zomaar je injectoren vervangen door grotere of kleinere zonder je software daarop aan te passen. Met grotere injectoren loop je kans dat hij te rijk gaat lopen, met kleinere injectoren te arm.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

V70geRwin

Citaat van: FrankvdAa op 03-09-2015 19:36:59
Je kunt niet zomaar je injectoren vervangen door grotere of kleinere zonder je software daarop aan te passen. Met grotere injectoren loop je kans dat hij te rijk gaat lopen, met kleinere injectoren te arm.

Binnen bepaalde marges kan het motormanagement dit corrigeren/opvangen.

leons850

Klopt maar van oranje (std t5r) naar witte gaat dit niet helemaal lukken zeg maar. Daarnaast waarom zou je dat doen.
Het zal eerder schade opleveren dan winst.
Tenzij je wilt gaan tunen, maar dan moet je toch al andere software.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

T5-Klaas

Beste allemaal,

Tijdens mijn vakantie contact gehad met Dirk342 over het vervangen van injectoren, namelijk:

"... De witte hebben idd meer opbrengst als de oranje injectors. Gemiddeld zo'n beetje tot 70-75 pk per injector.  Ik had deze set (turbo en injectoren) in de eerste instantie op de standaard Rica chip gezet zonder de software aan te passen en ging als een kanon. Pas veel later ben ik me iets met tunen bezig gaan houden en door de veel grotere turbo die er nu opkomt, zijn deze injectoren nu gewoon te klein. Ik draai nu met groende injectoren van 418-440 cc. En er komt dadelijk een nieuwe 19T turbo op."

Inmiddels overweeg ik de standaard op de T-5R gemonteerde oranje injectoren te vervangen door witte voordat ik überhaupt overweeg te tunen.

Zijn er experts die e.e.a. in een hiervoor bedoeld topic uiteen willen zetten?

Roffelze,
(T5-)Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

UserID6342

Je kunt idd de witte en oranje injectoren zo wisselen !  De auto zal wel iets rijker gaan lopen maar alles valt nog in de marge van wat de standaard ECU aankan om bij te regelen....

Lammert

Ik heb voor de zomer een paar weken rondgereden met oranje injectoren en een ECU die getuned was op witte injectoren. Dit gaat op zich goed, maar ideaal is het niet, het verschil was wel merkbaar. Mbt injectoren zijn er 2 waardes in de software van belang: de injector constante (~flowrate) en de deadtime (tijd die een injector er over doet om open te gaan). Deze zijn beide anders voor witte injectoren dan voor oranje. Het motormanagement zal inderdaad corrigeren hiervoor met de fuel trims, maar het blijft sub-optimaal omdat het belang van beide waarden verschilt over het toerenbereik en er een gemiddelde correctie wordt gedaan. De hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt is op lage toeren voor een belangrijk deel afhankelijk van de deadtime, maar op hoge toeren bijna niet daar is de flowrate veel belangrijker.

Een goede custom tuner zal zelfs de standaard waarden voor witte injectors aanpassen naar specifieke waarden voor jouw witte injectors.

In het kort: rij er rustig mee rond, zeker als je in de toekomst aan tunen denkt, maar zolang je de software er niet op aanpast heeft het geen enkel voordeel.

Voor een uitgebreide uitleg zie het stuk van Maarten-T5 op de M44 Wikia (sowieso leuk leesvoer!): http://m44.wikia.com/wiki/Tuning_the_Injector_constant_and_dead_times

V70geRwin

Citaat van: Lammert op 04-09-2015 15:00:35
Ik heb voor de zomer een paar weken rondgereden met oranje injectoren en een ECU die getuned was op witte injectoren. Dit gaat op zich goed, maar ideaal is het niet, het verschil was wel merkbaar. Mbt injectoren zijn er 2 waardes in de software van belang: de injector constante (~flowrate) en de deadtime (tijd die een injector er over doet om open te gaan). Deze zijn beide anders voor witte injectoren dan voor oranje. Het motormanagement zal inderdaad corrigeren hiervoor met de fuel trims, maar het blijft sub-optimaal omdat het belang van beide waarden verschilt over het toerenbereik en er een gemiddelde correctie wordt gedaan. De hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt is op lage toeren voor een belangrijk deel afhankelijk van de deadtime, maar op hoge toeren bijna niet daar is de flowrate veel belangrijker.

Een goede custom tuner zal zelfs de standaard waarden voor witte injectors aanpassen naar specifieke waarden voor jouw witte injectors.

In het kort: rij er rustig mee rond, zeker als je in de toekomst aan tunen denkt, maar zolang je de software er niet op aanpast heeft het geen enkel voordeel.

Voor een uitgebreide uitleg zie het stuk van Maarten-T5 op de M44 Wikia (sowieso leuk leesvoer!): http://m44.wikia.com/wiki/Tuning_the_Injector_constant_and_dead_times


Wat merkte je er in de praktijk dan van?
Voor de rest heb je helemaal gelijk maar vroeg me af of en waaraan dit dan merkbaar is.

Andere flowrate wordt gecompenseerd in de timing, alleen de deadtime staat dan "scheef".
Over hoeveel verschil in dead time hebben we het dan ongeveer?