1 bougie/cilinder weigert dienst bij 850 uit '94

Gestart door VolvoFiasco, 05-09-2015 17:16:44

Vorige topic - Volgende topic

VolvoFiasco

Hallo,

Ik heb een 850 non-turbo uit '94 welke ik een beetje probeer op te knappen om meteen wat over auto's te leren (het is mijn eerste). Een van de problemen die hij blijkt te hebben is dat er in 1 van de cilinders af en toe geen ontbranding plaats vindt. Als je dan de bougie bekijkt is deze zwart, roet- of olieachtig op het puntje. Schoonmaken v/d bougie verhelpt het probleem voor een paar dagen maar ik zoek natuurlijk naar een degelijkere oplossing. Ik heb het idee dat het vooral voorkomt als de auto even stil heeft gestaan (denk aan een dag of 3), en als ik de bougie schoonmaak en er dan elke dag mee rijdt niet. Het lijkt nu aannemelijk dat er olie op de bougie lekt op een of andere manier, al lijkt de bougie verder wel schoon (dus alleen het puntje is smerig).

Zijn er misschien mensen die bekend zijn met dit probleem of de ervaring/inzicht heeft om me een beetje op weg te helpen? Iemand vertelde me dat ik de pakking van het kleppendeksel zou kunnen vervangen, maar ik zie niet helemaal waarom dat zou helpen om het ook specifiek bij 1 cilinder is, ik ben dus nog wat zoekende.

Verder las ik op dit forum een vergelijkbaar verhaal waarbij de oplossing bleek te bestaan uit het vervangen van de pakking v/h inlaatspruitstuk. Deze heb ik bij mij toevallig net vervangen (als onderdeel van het onderhouden van carterventilatie) dus daar zou het niet aan moeten liggen.

BvD!

henry classic v70

Kijk eerst eens op de bougiekabels, daar staan getallen op waaruit je de productie datum kunt opmaken..
Kan heel goed de eerste bougiekabel-set nog zijn

edit: toevoeging

Hier kun je jezelf voorstellen....  ;)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4