850 start moeilijk bij warme motor + vraag over koelvloeistof

Gestart door hapee, 05-09-2015 22:04:11

Vorige topic - Volgende topic

hapee

Hallo,

Ik heb een 850 uit '96 met pl min 300.000 km.

Ik heb nu twee keer gehad dat ik een kort stukje reed, even de auto uitging en bij terugkeer heel moeizaam kon starten. Beetje rondgegoogled en ik vermoed dat thermostaat en / of de temp sensor problemen geven, waardoor er een te rijk mengsel in wordt gespoten. Dus die ga ik vervangen. Paar tutorials gevonden (en hier gelezen): koelvloeistof aftappen dmv boutje linksvooronder, radiateurslang loshalen, thermoshuis eruit, thermostaat en sensor eruit, nieuwe erin, etc.

Kan ik de afgetapte koelvloeistof gewoon weer in het reservoir terugdoen? Zijn daar nog trucs voor? Het liefst zou ik er helemaal nieuwe vloeistof in doen, maar ik weet niet of ik het hele systeem leegkrijg dmv die ene kraan linksonder. En soorten mengen is nooit goed, volgens mij. Ik heb geen brug of anderszins blokken waar ik de auto op kan zetten.

RoelNL

Gebeurd bij de 850 wel vaker als je kleine stukjes rijd kan het zijn dat de motor verzuipt omdat als ze koud zijn enorm veel benzine krijgen en als je dan start heb je dit als gevolg.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

hapee

Citaat van: RoelNL op 05-09-2015 22:09:06
Gebeurd bij de 850 wel vaker als je kleine stukjes rijd kan het zijn dat de motor verzuipt omdat als ze koud zijn enorm veel benzine krijgen en als je dan start heb je dit als gevolg.

Ok, dus het hoeft niet per se de sensor of thermostaat te zijn? Het is inderdaad telkens gebeurd na hele kleine stukjes (een minuut of vijf rijden).

The Demon

Citaat van: hapee op 05-09-2015 22:18:52
Citaat van: RoelNL op 05-09-2015 22:09:06

Ok, dus het hoeft niet per se de sensor of thermostaat te zijn? Het is inderdaad telkens gebeurd na hele kleine stukjes (een minuut of vijf rijden).
Daar zijn ze niet voor gemaakt, en dat laten ze je op die manier weten.
De 850 is een kilometervreter, geen boodschappenwagentje.  ;D

hapee

CiteerDaar zijn ze niet voor gemaakt, en dat laten ze je op die manier weten.
De 850 is een kilometervreter, geen boodschappenwagentje.  ;D

Ik weet het - ik maak er ook genoeg km's mee. Maar ja, de boodschappen komen niet vanzelf in huis  :P (toch maar eens een bezorgservice inschakelen).

Boeijke

Dat is niet meer na 4 of 5 min rijden. Dat is echt als je em een meter vooruit zet ofzo. Dan start een 850 idd beroerd.
Maar als ik naar de Jumbo hierachter rijd (2min) start de auto gewoon hoor.

hapee

Ik ga de onderdelen in ieder geval in huis halen. Blijft de vraag over koelvloeistof.. is daar een speciale methode voor?

Peultje

Je schijnt alleen rode bij rode en groene bij groene koelvloeistof te kunnen doen. Mengen van de twee kleuren is niet goed, kan je neerslag of zo krijgen. Verder kan je volgens mij alle merken, mits dus van dezelfde kleur mengen. De afgetapte vloeistof kan je gewoon hergebruiken. Puristen filteren het wel door een theedoek als je een begrijpende vrouw hebt of anders door een oude lap oid. Koelvloeistof wel eens in de zoveel jaar vervangen daar het vriespunt omhoog komt. Ik stop er gewoon koelvloeistof van de Action in.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

hapee

Citaat van: Peultje op 05-09-2015 23:01:54
Je schijnt alleen rode bij rode en groene bij groene koelvloeistof te kunnen doen. Mengen van de twee kleuren is niet goed, kan je neerslag of zo krijgen. Verder kan je volgens mij alle merken, mits dus van dezelfde kleur mengen. De afgetapte vloeistof kan je gewoon hergebruiken. Puristen filteren het wel door een theedoek als je een begrijpende vrouw hebt of anders door een oude lap oid. Koelvloeistof wel eens in de zoveel jaar vervangen daar het vriespunt omhoog komt. Ik stop er gewoon koelvloeistof van de Action in.

Dank. Ik ga in eerste instantie het afgetapte spul teruggooien. Na het bijvullen de motor even laten draaien met de dop van het reservoir eraf? (las ik ergens)

SB T-5R

Ik doe altijd :
Gewoon vol gooien. Ff draaien en tot maximaal vullen. Dan met flesje in de auto gaan rijden en later nog eens bijvullen. Daarna klaar.

portlock

systeem is zelf ontluchtend. knikker hem net wat boven max. ga een goed stuk rijden, kijk volgende ochtend weer, en vul af. Dan zit hij weer op niveau.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

hapee

Ok, thermostaat en sensor vervangen. Oude vloeistof teruggegooid (was rode) en voor de zekerheid een tankje rood gehaald. Volgens mij loopt 'ie prima zo, ik heb zelfs de indruk dat 'ie sneller op temperatuur is - althans, dat de wijzer sneller halverwege staat. Voorheen duurde dat altijd best een tijd, vermoedelijk dus door een brakke sensor. Bedankt allemaal!

hapee

Nou, dat heeft het probleem dus niet opgelost. Vanmorgen weer na ongeveer 10 minuten rijden, even eruit om kind te droppen, weer slecht starten. Pas na een minuut en vier, vijf pogingen, accu bijna leeg, sloeg ie aan. Ook even onregelmatig, maar na een paar keer toeren maken, loopt 'ie wel normaal.

Wat kan dit zijn? Met een koude motor is starten geen enkel probleem (al komt er bij een koude start wel een aardige witblauwe walm uit, maar dat lijkt me normaal bij zo'n oude bak). Zodra de motor dus (een beetje) warm is, wil hij af en toe niet starten. Het is niet elke keer, maar op willekeurige momenten.

626Ronin

ruik je dan wel sterk benzine uit de uitlaat (teken van verzuipen)?
zo ja, start ie dan wèl met het gas volledig in? (laat hem uiteraard meteen los zodra ie pakt!)
hoe is het olieverbruik en de verdere staat van onderhoud?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

hapee

Citaat van: 626Ronin op 14-09-2015 09:18:38
ruik je dan wel sterk benzine uit de uitlaat (teken van verzuipen)?
zo ja, start ie dan wèl met het gas volledig in? (laat hem uiteraard meteen los zodra ie pakt!)
hoe is het olieverbruik en de verdere staat van onderhoud?

Nee, niet direct een sterke benzinegeur. Maar het zou wel kunnen, ik ben helaas zo opgefokt op zo'n moment dat ik niet overal op let :( Hij start dan na een beetje pompen met het gaspedaal.

Olieverbruik is praktisch nihil, hij lekt ook niet. Verdere staat van onderhoud is ok volgens mij; 275d km, ik heb hem een jaar, altijd op tijd onderhoud gehad bij de dealer. Dit jaar een aantal problemen verholpen; nieuwe ABS-sensor, nieuwe koppeling.

Advies gevraagd bij een andere kenner: die kent de storing niet, maar opperde eens te kijken naar het brandstofrelais. Die maar even bij de sloop halen.