hoeveel pk en nm haalt jouw 19t turbo?

Gestart door c70_ibo, 07-09-2015 20:34:21

Vorige topic - Volgende topic

peteRRR

Citaat van: Piet op 16-03-2018 14:16:30
447pk is het piekvermogen.
Om het echte vermogen te vergelijken moet je eigenlijk naar de integraal (de oppervlakte onder de grafiek) van de vermogensgrafiek kijken.
Je kan bij 6500 rpm bv wel mooi 447 pk halen, maar als in het gebied onder bv.  de 4500 RPM de vermogens beduidend lager liggen in vergelijking met een auto met een beduidend  minder hoog piekvermogen, kan het toch zomaar zijn dat je ondanks het hogere piekvermogen toch niet sneller bent bij zo'n pull.

Daarvoor zijn die Tesla,s ook zo snel die hebben denk ik een constante piekvermogen van af 1 toeren tot 7000 rpm wat ze
dan ook altijd kwijt kunnen op het wegdek.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

KIM

Een elektromotor heeft hetzelfde koppel bij alle toerentallen.
Dat betekent een schuine lijn als vermogens "kromme".

arjen850

Citaat van: leons850 op 16-03-2018 13:07:13
Citaat van: big ben op 16-03-2018 12:51:39
Prachtige updates Leon  :eusa_clap:......wat het de filmpje betreft, "hij" doet het goed   ;D

Dank je wel Ben, dit laatste filmpje was niet van mijn auto.
Die van Rappendaf is al een oud filmpje van mij. ;)

Is dat oude filmpje dan met de huidige setup? Of heb je na het filmpje nog veranderingen aangebracht?

Piet

Citaat van: peteRRR op 16-03-2018 14:26:38
Daarvoor zijn die Tesla,s ook zo snel die hebben denk ik een constante piekvermogen van af 1 toeren tot 7000 rpm wat ze
dan ook altijd kwijt kunnen op het wegdek.

Kornelis was me net voor:  ;)

Citaat van: KIM op 16-03-2018 15:35:33
Een elektromotor heeft hetzelfde koppel bij alle toerentallen.
Dat betekent een schuine lijn als vermogens "kromme".

Een elektromotor heeft meteen het maximale koppel beschikbaar.
Het is eigenlijk een constant (piek)koppel, niet een constant piekvermogen
Het vermogen is daarvan een afgeleide: RPM*koppel .
Ze hebben dus een lineair toenemend vermogen met de RPM, dankzij hun constante maximale koppel.
Maar dat is inderdaad wel wat ze snel maakt ja.

de Boeing

vroegah was het geheugensteuntje toch:

pk = maximum snelheid
koppel = hoe snel je bij die maximum snelheid bent

ff kort door de bocht  ;D

en gewicht is idd killing voor versnelling dus je zou beter al je overtollige ballast eruit zwieren (poor-mans-tune :evil:)

GPS is ook niet echt de geschikte technologie om kleine versnellingsverschillen te meten (refresh-rate van een paar seconden?! constante snelheid kan het wel weer goed aangeven). Die speed-test-kastjes zullen wel werken met gegevens van de auto neem ik aan...

en 95-195 is wel degelijk anders dan 100-200 als je de lucht(tegen)duk mee neemt in de vergelijking (want die gaat met de 3de macht en hoe sneller je gaat, hoe harder je moet drukken (als in niet lineair verbandje)...

Maar doe mij idd maar die dikke elektro Polestar One  :eusa_whistle:

Piet

Citaat van: de Boeing op 16-03-2018 16:02:36
vroegah was het geheugensteuntje toch:
pk = maximum snelheid
koppel = hoe snel je bij die maximum snelheid bent

Ach wel nee.. het is doodsimpel.
Mja.. dat is te zeggen dat is inderdaad erg kort door de bocht.

Koppel en vermogen zijn bij een ronddraaiende motor onlosmakelijk met elkaar verbonden via Vermogen (Watt)= Koppel (Nm) x hoeksnelheid (radialen/sec)
Koppel en vermogen kun je niet los van elkaar zien.
Als je een hoog koppel bij een bepaald PPM hebt heb je ook een hoog vermogen bij die RPM
Als het koppel 2x zo hoog wordt bij een specifieke RPM, wordt het vermogen ook 2x zo hoog bij die specieke RPM.

En een zelfde koppel bij 6000 RPM geeft dus 3 x zoveel vermogen als datzelfde koppel bij 2000RPM

Het is niet of koppel of vermogen het is en koppel  en vermogen.

Dus: Je hebt inderdaad veel pk nodig om een hoge snelheid te handhaven bij een bepaald toerental, maar dat betekent dus ook een hoog koppel voor dat toerental.

en 95-195 is wel degelijk anders dan 100-200 als je de lucht(tegen)duk mee neemt in de vergelijking (want die gaat met de 3de macht en hoe sneller je gaat, hoe harder je moet drukken (als in niet lineair verbandje)...

Theoretisch klopt dat, het effect daarvan bij een afwijking van slechts  5 km op de teller mogen we echter met een gerust hart verwaarlozen. ;D

GPS is ook niet echt de geschikte technologie om kleine versnellingsverschillen te meten (refresh-rate van een paar seconden?! constante snelheid kan het wel weer goed aangeven).

Helemaal mee eens.
Maar je kan wel de (on)nauwkeurigheid van je km=teller er mee (redelijk) controleren bij verschillende snelheden en dat verdisconteren.

leons850

Citaat van: arjen850 op 16-03-2018 15:42:28
Citaat van: leons850 op 16-03-2018 13:07:13
Citaat van: big ben op 16-03-2018 12:51:39
Prachtige updates Leon  :eusa_clap:......wat het de filmpje betreft, "hij" doet het goed   ;D

Dank je wel Ben, dit laatste filmpje was niet van mijn auto.
Die van Rappendaf is al een oud filmpje van mij. ;)

Is dat oude filmpje dan met de huidige setup? Of heb je na het filmpje nog veranderingen aangebracht?

Dat oude filmpje is nog met andere (benzine) injectoren waarmee de LPI het niet helemaal eens was. Tevens nog de oude uitlaat en dus nog een andere tune ivm LPI.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

KIM

elianmars

Maar doe mij idd maar die dikke elektro Polestar One  :eusa_whistle:

160.000 euro ex belastingen, las ik vanmorgen  :eusa_shifty:

V70 classic

Citaat van: KIM op 16-03-2018 18:03:53

Tja toch durf k er die stelling onderuit te halen.
Uiteindelijk draait t om vermogen.
Hoe je t ook went of keert.
Koppel rijd enkel makkelijk/lui.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Piet

Waarom blijven jullie koppel en vermogen zo als niet afhankelijk van elkaar zien?

Koppel rijdt makkelijk en lui betekent meer koppel bij lage toeren en daarmee dus ook meer vermogen bij lage toeren.

Als je een koppelgrafiek hebt kun je daar zo de vermogensgrafiek uit berekenen.
Dat is wat er ook daadwerkelijk gebeurt op een vermogensbank.
Op een vermogensbank wordt enkel en alleen het koppel gemeten.

V70 classic

Citaat van: Piet op 16-03-2018 20:33:52
Waarom blijven jullie koppel en vermogen zo als niet afhankelijk van elkaar zien?

Koppel rijdt makkelijk en lui betekent meer koppel bij lage toeren en daarmee dus ook meer vermogen bij lage toeren.

Als je een koppelgrafiek hebt kun je daar zo de vermogensgrafiek uit berekenen.
Dat is wat er ook daadwerkelijk gebeurt op een vermogensbank.
Op een vermogensbank wordt enkel en alleen het koppel gemeten.

Zo bedoelde ik t niet piet.
T ging om de stelling van t plaatje.
Dat slaat nergens op.
Uiteindelijk gaat t om t vermogen.
Hoe dat word af gegeven doet er niet toe.
Een personen wagen met 300'pk is net zo sterk als een vrachtauto met 300'pk.

Piet

Ah..just.. ;D
Nee, de stelling op het plaatje klopt inderdaad niet, daar ben ik het mee eens.

Als je tegen een muur aan knalt doen vermogen en koppel er sowieso niet meer toe hoe ver je de muur meeneemt.
Alleen de energie die op de muur wordt overgedragen is dan van belang en daar spelen alleen massa en snelheid nog een rol in, wat de auto betreft ;D

V70 classic

Citaat van: Piet op 16-03-2018 21:06:44
Ah..just.. ;D
Nee, de stelling op het plaatje klopt inderdaad niet, daar ben ik het mee eens.

Als je tegen een muur aan knalt doen vermogen en koppel er sowieso niet meer toe hoe ver je de muur meeneemt.
Alleen de energie die op de muur wordt overgedragen is dan van belang en daar spelen alleen massa en snelheid nog een rol in. ;D

T enige waar koppel lekker voor is is t makkelijke rijden.
Je schakelt je te pletter als je weinig ( ik durf nu ff geen "geen" te
Schrijven) koppel hebt.
De T6 schakel ik bij 1600rpm en dan kun je goed met t verkeer mee  ;D

Piet

Zeker.
Feitelijk bedoel je met koppel te zeggen: veel vermogen bij lage toeren.
En met weinig koppel en veel vermogen bedoel je eigenlijk te zeggen: veel vermogen bij hoge toeren, maar weinig vernogen in de lage toeren.

En doe mij ook maar wat meer vermogen in de lage toeren ipv in de hoge toeren met navenant geschakel om hem hoog in de toeren te houden om vermogen te houden.