nivomats met (iets) zwaardere veren?

Gestart door 626Ronin, 11-09-2015 11:13:59

Vorige topic - Volgende topic

626Ronin

onder mijn classic zitten Nivomats die nog werken (staan laag na paar dagen stilstand, wat gelukkig niet zo vaak voorkomt en pompen op als ik met lading wegrij)
maar er hangt standaard een gastank àchterop..
zijn er mensen met ervaring met "normale" veren icm nivomats?
kan dat of springt de achteras dan van de weg of gaan de nivomats dan stuk?
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

Sbv

Nivomats zijn er toch juist voor om te voorkomen dat de auto zakt bijv met gastank achterin.

andere veren zou ik zelf niet monteren icm nivomats

RoelNL

zo te lezen hoef je niks aan je veren/nivomats te doen ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

626Ronin

in het zeldzame geval dat de auto wel wat langer staat, raakt de trekhaak de straat als ik achteruit van onze verhoogde parkeerplaats afrijd.. daarom eigenlijk mijn vraag
00' Moondust metallic V70 classic, 140 pk, nieuwe Vogels VSI installatie bij 242K, verkocht bij 359K.

ruud12

Zijn je huidige veren dan niet gewoon heel erg doorgezakt? Ik heb ook nivomats en i.c.m. met de normale veren en zonder belading staat ie na een paar dagen nog (bijna) recht.
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

Sbv

nieuwe nivomats dus ;D
of normale dempers nemen met verzwaarde veren

V70geRwin

Citaat van: 626Ronin op 11-09-2015 13:01:34
in het zeldzame geval dat de auto wel wat langer staat, raakt de trekhaak de straat als ik achteruit van onze verhoogde parkeerplaats afrijd.. daarom eigenlijk mijn vraag

Tijdens de eerste meters rijden pompen de nivomats zich naar het juiste niveau.
Dus de eerste meters kan de achterkant fors lager zijn.
Paar keer met de voet op de trekhaak drukken voor op en neer en het is al een stuk beter.

Dat inzakken is een bekend fenomeen en ook nieuwe nivomats schijnen het al weer heel snel te kunnen gaan doen.
Daarnaast zijn het prijzige dempers.

Nivomats combineren met gewone veren dan gaan ze elkaar "tegen" werken. Zowel de veer als de nivomat wil de auto op een bepaalde hoogte krijgen.
Hoe erg dat is? Er rijden hier mensen met nivomats en gewone veren dus het kan wel. OF je weggedrag dan nog ok is? Netter is dan nieuwe veren en dempers. Dat kan meestal geen kwaad na xxx kilometer en hoeft niet gek veel te kosten met extra load veren icm Sachs Toering dempers bijvoorbeeld.

626Ronin

Citaat van: V70geRwin op 11-09-2015 14:09:09
Citaat van: 626Ronin op 11-09-2015 13:01:34

Tijdens de eerste meters rijden pompen de nivomats zich naar het juiste niveau.
Dus de eerste meters kan de achterkant fors lager zijn.
Paar keer met de voet op de trekhaak drukken voor op en neer en het is al een stuk beter.

Dat inzakken is een bekend fenomeen en ook nieuwe nivomats schijnen het al weer heel snel te kunnen gaan doen.
Daarnaast zijn het prijzige dempers.

Nivomats combineren met gewone veren dan gaan ze elkaar "tegen" werken. Zowel de veer als de nivomat wil de auto op een bepaalde hoogte krijgen.
Hoe erg dat is? Er rijden hier mensen met nivomats en gewone veren dus het kan wel. OF je weggedrag dan nog ok is? Netter is dan nieuwe veren en dempers. Dat kan meestal geen kwaad na xxx kilometer en hoeft niet gek veel te kosten met extra load veren icm Sachs Toering dempers bijvoorbeeld.

kijk, daar vroeg ik dus naar: ervaringsdeskundigen..

en dat op de trekhaak springen doe ik dan inderdaad ook al en voor ik met de aanhanger wegrij rij ik een rondje droog, ook beter voor de motor en bak..