Zonnepanelen doe het zelf.

Gestart door razorx, 13-09-2015 23:02:52

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Ik heb een oom in Australië wonen, die was enkele weken geleden hier in het land voor een gezellig familie bezoek.
We vroegen hem of hij ook zonnepanelen had, want ja... In Australië haal je vast een mooi rendement ;)
Hij vond dat wij hier in Nederland (en Duitsland) maar gek waren met onze panelen!
Vanzelfsprekend vroeg ik naar uitleg.
Hij zei, dat rendement waar iedereen het over heeft, dat is in theorie.
Gaat je omvormer kapot (natuurlijk nét buiten garantie), dan gaat de hele vlieger al weer niet op.
Hij zei ook; kijk maar eens op vakantie in een zonnig land, zie je daar de daken vol liggen?
Nee, niet echt, en in Australië dus blijkbaar ook niet.

Ik heb ook wel oren naar zonnepanelen, maar zoals vele twijfel ik.
Ook bij ons thuis kunnen we de eurootjes maar één keer uitgeven.
3500 euro voor een installatie is wel overheen te komen, maar daar kun je ook veel stroom voor kopen.
Mijn ervaring is: Vraag je 10 mensen iets over zonnepanelen, dan krijg je 8 verschillende verhalen.
Verkopers vinden natuurlijk dat hun panelen/omvormers de beste zijn, met argumenten waar ik persoonlijk niks tegenin kan brengen.
Ik vind het moeilijk, maar erg interessant ;D
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

de Boeing

Citaat van: Brammetje op 16-09-2015 21:23:02
Leuk topic!

Bij de aanschaf van zonnepanelen is het van belang met een ervaren en betrouwbare partij in zee te gaan. Dat geld voor de aanbieder van de installatie als voor de fabrikanten van de zonnepanelen en omvormer.

Enkele zaken waar je op moet letten.

Panelen: het aantal Wp is niet zo belangrijk. Hoe meer Wp per paneel hoe duurder. Heb je een klein dak dan kun je voor veel Wp gaan, heb je de ruimte dan is een lager Wp per paneel vaak gunstiger. Vraag of het paneel gelamineerd is (goed) of gekit (slecht). Grofweg kun je er vanuit gaan dat goedkope Chinese panelen gekit zijn en die kit houdt het geen 20 jaar uit. Gevolg: water tussen de lagen en einde paneel. Garantie biedt hier weinig soelaas want dergelijke fabrikanten hebben toch geen geld in kas. Zoals ook Yingli, 2.5 miljard in het rood.

Laat je niet misleiden met 20 jaar garantie. Dat is vrijwel altijd aflopende garantie oftewel na 10 jaar krijg je nog maar de helft van het bedrag als er überhaupt door de fabrikant geld is geparkeerd voor de garantie. In de meeste gevallen geldt hoe minder garantie hoe beter het product. Net als bij auto's. Garantie wordt nogal eens verward met kwaliteit.

polycrystallijn doet het beter bij diffuus licht zoals bij bewolking en oost-west daken
monocrystallijn doet het beter op daken die pal zuid liggen.

En dan het belangrijkste! Het is hier al genoemd. De degradatie van een paneel. Elk paneel gaat elk jaar achteruit in opbrengst door veroudering maar de verschillen zijn inmens. Wederom, goedkoop doet na 10 jaar nog maar 60% en een goed paneel nog 95%. Dit verschil loopt echt in de papieren. In de vele testen wordt dat niet of onderbelicht omdat alleen in nieuwstaat wordt getest.

Als er niets wordt gezegd  of geschreven over degradatie kun je die panelen beter niet kopen. Ook de nu populaire dunne-film panelen degraderen snel. Uitblinker in positieve zin op dit gebied is het Noorse REC. Na 25 jaar nog boven de 90%. Het grootste zonnepark in Nederland op Ameland wordt niet zonder reden gevuld met REC panelen.

Omvormer:

Geen schaduw? serie schakelen. Dan alles op 1 string en je bent klaar.
Wel schaduw? Parallel schakelen. Een goede optie is de Solar edge omvormer met optimisers. Bijkomend voordeel. Je kunt per paneel monitoren. De meerkosten van de optimisers verdien je terug doordat het negatieve effect van schaduw wordt gereduceerd.

Als maar enkele panelen last van schaduw hebben kun je een omvormer met 2 dc ingangen en een ac uitgang nemen. De "schaduwpanelen" sluit je dan aan op de ene ingang en de rest op de andere. Dit is ook een goede optie als je 2 daken combineert met een andere helingshoek en/of azimut. De beste keuze hierin is SMA. Al meer dan 30 jaar ervaring en wat kwaliteit betreft op eenzame hoogte. Garantie bij SMA betekent een nieuwe inclusief de kosten van de montage!
Veel omvormers maken herrie, geven storingen en gaan nog geen 10 jaar mee. Je raadt het al. Goedkope rommel uit China....

Wanneer doen:
Nu! Voor het milieu maar voor de meeste van ons om de volgende reden. Je haalt een rendement van meer dan 10% op je investering. Wachten betekend geen rendement....Dat haal je met nieuwe technieken niet zo snel meer in.

Zelf heb ik een installatie met een SMA omvormer en Chinese panelen. Met de kennis van nu zou ik voor REC of Bisol panelen gaan. Gelukkig heb ik een goede omvormer ;)

Financiering:
Mocht je het geld niet op de plank hebben liggen. Er zijn diverse duurzame leningen te verkrijgen op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Ook dan haal je nog een mooi rendement op je investering. Zie bijdrage van Lammert hieronder.

Ik ben vast niet volledig maar het moraal van het verhaal is: Goedkoop is duurkoop, zeker bij een investering met een looptijd van 20-25 jaar.

Na 10 jaar is het beste van een omvormer er wel vanaf, ook je SMA, deze blijven wel keurig werken maar je haalt niet meer het rendement van weleer (ik kom helaas nog maar weinig opbrengstberekening tegen waar er op 20+ jaar rekening gehouden wordt met nieuwe omvormers... ). Neemt niet weg dat het nog steeds een zinvolle investering is

jwj1976

Met alle respect voor de rekenaars, maar wanneer je zonnepanelen wilt aanschaffen, zuiver en alleen om de investering en het terugverdienmodel, kun je beter je geld op je spaarrekening laten staan of beleggen.
Er zijn teveel factoren die onzeker zijn, wanneer je 25 jaar vooruit moet rekenen.

In het allergunstigste geval, ben je al met 7 jaar uit de kosten. Kan realistisch zijn. Grofweg betaal je 3500 voor 10 panelen met omvormer. Die leveren zo`n 500 euro/jr op bij 22 cent/kwh (mijn situatie na 3 jaar gem. 2300 kwh). En in een slechter scenario zijn ze bv na 12 jaar pas rendabel.

Ik weet niet wie er al plannen gemaakt heeft qua uitgaves tussen 2022 en 2027, maar ik in ieder geval niet. Feit is dat ik nu 55 euro per maand betaal en dat scheelt een stuk in de vaste lasten. Dus als je zo`n bedrag kunt missen, en je wilt bijdragen aan een stuk verduurzaming, gewoon doen. Daarnaast is het waardevermeerderend voor je huis of je neemt ze relatief eenvoudig mee naar je volgende woning.

Overigens zou ik er nooit een lening voor afsluiten, gezien diezelfde onzekerheid.
4̶4̶0̶ 4̶6̶0̶ S̶7̶0̶  C̲7̲0̲ ̲2̲.̲3̲T̲5̲

reneetje

Vindt het toch al vreemd dat hele volksstammen er laaiend over zijn , terwijl het gros het spul nog geen 3 jaar op het dak heeft staan , terwijl de rekenmodules uitgaan van een terug verdientijd van 10 jaar ....

En in die reken module's is  geen rekening gehouden met defecte omvormers , rendements verlies , dalende stroomprijzen (door het grote aanbod ) etc. , het is allemaal van wij van WC , bevelen wc eend aan  :D

De nieuwere westerse en Amerikaanse systemen zijn beter , veel beter , want zeg nu eerlijk , wie kan mij een product uit China opnoemen wat , pak 'm beet , 20 jaar meegaat.... ::)

O ja , had ik al gezegd dat ze ook nog eens spuug lelijk zijn  :evil:
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

jwj1976

Sorry voor het off topic gaan, Yitse.  8)

Citaat van: reneetje op 17-09-2015 09:35:23
O ja , had ik al gezegd dat ze ook nog eens spuug lelijk zijn  :evil:

Chinezen of Amerikanen? ;)

Maar ik geloof dat je erg kort door de bocht gaat in meerdere opzichten. 90% van de "westerse" producten die je gebruikt, worden niet in het westen gemaakt.
En het uiterlijk van panelen? Wat heeft dat er nou mee te maken? Je hebt toch ook geen design dakpannen op je dak liggen?

jeroen74

Zonnepanelen op een bestaand dak zijn ontsierend, je huis wordt er niet mooier van. Misschien dat als zoiets meegenomen in het ontwerp een beetje architect er esthetisch nog iets verantwoords van kan maken :)

En ze kunnen een vervelende reflectie geven... op mijn dagelijkse route is er 1 huis waar ik steevast last van heb als het ochtend zonnetje schijnt.

V70 classic

Citaat van: jeroen74 op 17-09-2015 13:17:11
Zonnepanelen op een bestaand dak zijn ontsierend, je huis wordt er niet mooier van. Misschien dat als zoiets meegenomen in het ontwerp een beetje architect er esthetisch nog iets verantwoords van kan maken :)

En ze kunnen een vervelende reflectie geven... op mijn dagelijkse route is er 1 huis waar ik steevast last van heb als het ochtend zonnetje schijnt.

T kan meevallen hoor.
Ik kan een paar huizen noemen waar t een schandaal is.
Maar de buren hier hebben er 24 op hun dak liggen.
En dat is gewoon netjes.
Ze verwarmen er hun zwembad mee btw.

Ik zou ze op de schuur leggen.
Ik heb nl. van die glimmende disign dakpannen ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

jwj1976

Citaat van: V70 classic op 17-09-2015 14:13:39

Mijn excuses dan, ik had me niet gerealiseerd dat die bestonden :) Zelf heb ik een plat dak, met design kiezelstenen :D

V70 classic

Citaat van: jwj1976 op 17-09-2015 16:03:12
Citaat van: V70 classic op 17-09-2015 14:13:39

Mijn excuses dan, ik had me niet gerealiseerd dat die bestonden :) Zelf heb ik een plat dak, met design kiezelstenen :D

Geeft niet.
Ik zou ze zelf nooit kiezen.
Maar ze lagen erop.
Ik vindt het een beetje kitcherig.

Maar ik vind dit echt  Interresant.
Ik denk er al een tijdje over.

En ik kan er veel kwijt.
Zou er zus zelfs mn huis mee kunnen verwarmen.
Maar dan moet ik t net als accu gebruiken.
Ik weet niet of t dan nog loont. 

Groet Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

BBS

Zo ff dit topic afstoffen. :o

Wie heeft er ervaring met ZeverSolar en zijn omvormers? Ik weet dat het mogelijk is om via internet te zien is wat je zonnepanelen doen kwa opbrengst maar uit de handleiding zelf wordt je niet wijzer van.
En via de website van ZeverSolar schijnt het te zijn dat er een extra kastje tussen de omvormer en router moet om de boel aan het werken te krijgen?

Dus mijn vraag, wie heeft er ervaring mee om de ombrengsten zichtbaar te maken behalve op de omvormer zelf??
Volvoloos....

Vulk

Citaat van: BBS op 31-10-2016 16:23:07
Zo ff dit topic afstoffen. :o

Wie heeft er ervaring met ZeverSolar en zijn omvormers? Ik weet dat het mogelijk is om via internet te zien is wat je zonnepanelen doen kwa opbrengst maar uit de handleiding zelf wordt je niet wijzer van.
En via de website van ZeverSolar schijnt het te zijn dat er een extra kastje tussen de omvormer en router moet om de boel aan het werken te krijgen?

Dus mijn vraag, wie heeft er ervaring mee om de ombrengsten zichtbaar te maken behalve op de omvormer zelf??

Ik heb dat hier via de app "SolarEdge" en dat werkt perfect.

Peultje

Wij hebben een Growatt omvormer en die heeft een ingebouwde WIFI-module. Simpel inloggen en je kan de productie direct opvolgen (ook gecumuleerd en met historiek). Bevalt me prima.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

BBS

Ik heb een ZeverSolar omvormer welke wel een ethernet aansluiting heeft, maar in het menu kom je er ook niet verder mee....
Volvoloos....

elianmars

aloisdecroon

Citaat van: BBS op 31-10-2016 17:24:23
Ik heb een ZeverSolar omvormer welke wel een ethernet aansluiting heeft, maar in het menu kom je er ook niet verder mee....

als je die ethernet aansluiting binnenshuis aan de praat kan krijgen...
dan hoef je enkel nog een poortje op je internet modem/router door te sturen naar de zevensolar

Bovenstaande is zo te lezen bedoeld om ethernet om te zetten naar wifi, voor mensen die geen ethernet kabel willen aanleggen