EGR-klep herstellen voor de APK?

Gestart door rudie, 25-02-2005 17:39:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudie

ik heb een half jaartje geleden de EGR-klep afgesloten dmv. een rvs plaatje. nu moet m'n trouwe vriend naar de keuring voor 7 april. is het nu beter om dat plaatje er maar even uit te halen? de roetuitstoot zal met plaatje een lekker stukje minder zijn maar de rest van de gassen zal hij nu extra vrolijk de wereld in blazen, denk ik

thuur

Bij een diesel wordt gekeken naar de hoeveelheid roet. De EGR klep zorgt ervoor dat er minder roet uit de uitlaat komt. Ik zou m toch maar aansluiten.

Wat je bij een diesel sowieso moet doen is voor de keuring een flink stuk tuffen en flink gassen als ie op temp. is. Dan blaas je al een hoop 'restroet' eruit (wat gewoon in je uitlaatsysteem zit te rusten en wat zich onder normale omstandigheden opbouwt). En dan met een motor van 110 graden voor de keurmeester parkeren (ghehehe)


Gr 8)

rudie

maar ik dacht nu juist dat die klep bedoelt was om de onzichtbare uitstoot van o.a. nox terug te dringen met als groot nadeel een  vervuiling van je luchtinlaat.

Zippo

EGR staat voor "electronic gas recirculation", ofwel het recirculeren van uitlaatgas. Dit gebeurt bij veel moderne auto, s via een potje met daarin een klep/plunjer. Deze verbind het in- en uitlaatspruitstuk, bij een bepaald aantal toeren gaat de klep/plunjer open en recirculeert het uitlaatgas om de NOX uitstoot te reduceren. Mooi voor het milieu, minder voor je auto, gezien de roetaanslag die je krijgt in het spruitstuk en inlaatkleppen.

Als ik jouw was zou ik het geheel gewoon laten zitten voor de APK! ;)
Daar is niet over geregeld, alleen de K-waarde moet je kunnen halen.
maximum k-waarde:

1   2,5 m voor een motor met natuurlijke aanzuiging, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of

2   3,0 m voor een motor met drukvulling, in gebruik genomen na 31-12-1979 en voor 01-07-2008 of

3   1,5 m voor een motor met natuurlijke aanzuiging of voor een motor met drukvulling in gebruik genomen na 31-06-2008;

tenzij op het raadpleegscherm voertuiggegevens een hogere k-waarde is aangegeven.

Net zoals Thuur zegt WEL de auto ff flink warm stoken voor de keuring!
Ohja, de roetstrook is 1 maand geldig stel je moet weer komen omdat het voertuig is afgekeurd!
Dat weten niet veel mensen en moeten dan voor de 2de keer een roetmeting betalen terwijl ze hetzelfde strookje aanhouden!!
::) :-\

Zippo


denkweb

#4
Zelfs zonder EGR zou de auto bij lange na niet aan de waarden mogen komen die gelden voor de roetmeting, als deze dat toch doet is er ongetwijfeld meer mis met de auto!!

Auto al twee keer probleemloos laten keuren zonder de EGR aangesloten te hebben.

Ps. 2008 moet het nog worden...

regiorunner

Jaja, die nieuwe eisen zijn voor voertuigen na 2008 (de D5 van na 2004 voldoet al).

Maareh, de 2,5 TDI (r) staat nou niet bekend om zijn schone roetwaarden. Wat ik gedaan heb: voltanken met V-power; flesje No-smoke erin, retourtje Osnabrueck met 200 en gelijk daarna 'roetten' Toen had ik een goed roetbriefje ;) idee?

Zippo

Citaat van: denkweb op 26-02-2005 11:34:34
Ps. 2008 moet het nog worden...
Auto die in gebruik zijn genomen NA 2008!  ;)
Voertuigregelement heeft deze alvast opgenomen.

rudie

okee, ik weet genoeg. ik laat de klep gewoon afgesloten en trap hem voor de keuring een keer flink op z'n staart, dan zal de auto z'n eerste keuring onder mijn hoede wel doorkomen. ik heb nog een paar klusjes voor de sleuteldag in arnhem (portierlampje blijft branden en aircopompkoppeling afstellen) maar daar zal hij niet door afgekeurd worden, neem ik aan.

Zippo

Citaat van: rudie op 26-02-2005 14:54:23
(portierlampje blijft branden en aircopompkoppeling afstellen) maar daar zal hij niet door afgekeurd worden, neem ik aan.

Klopt! Geen probleem.

Zippo

rudie

#9
ja regiorunner, dat idee van het voor die tijd volgooien met V-power had ik ook in m'n hoofd zitten, dat zal ook een aardig beetje schelen.
wel een geruststellende gedachte trouwens dat denkweb zijn bolide toch mooi al 2 keer zo door de keuring heeft gekregen

Gert

Volgens mij staat EGR voor exhaust gas recirculation...

Gert
Rust roet...

BobaFett

Citaat van: Gert op 26-02-2005 17:19:40
Volgens mij staat EGR voor exhaust gas recirculation...

Gert

Nee joh.... Extra Grote Roetwolken  ;)

Zippo

Citaat van: Boba Fett op 26-02-2005 20:36:31
Citaat van: Gert op 26-02-2005 17:19:40
Volgens mij staat EGR voor exhaust gas recirculation...

Gert

Nee joh.... Extra Grote Roetwolken  ;)

;D ;D ;D

denkweb

Eigenwijs Gewoon Roken ;)

Maare, dat portierlampje... niet toevallig het pinnetje in de deur dat blijft steken?

rudie

nou, ik heb daar geen pinnetje zitten. ik denk dat het ergens in het sluitingsmechanisme zit.
je was trouwens al vroeg je bed uit op zondag.