olie temperatuurmeter aansluiten

Gestart door gero, 25-09-2015 13:26:50

Vorige topic - Volgende topic

gero

Even een vraagje voor de Heren technici.

Ik heb een olie temperatuurmeter gekocht bij Conrad, daar zit een bijbehorende sensor bij met de maat

1/8 -27 NPTF, de olie aftapplug heb ik vervangen voor een messing adapter M18x1.5 met een binnenschroefdraad van 1/8-27 NPTF

, het viel mij op dat ik die sensor wel in kon draaien, maar volgens mij niet ver genoeg, maar OK , vast is vast.

Ik heb het geheel aangesloten, maar als de motor op temperatuur is ( na meer dan 50 km gereden te hebben) dan geeft de meter maar 60 graden aan.
Zou dat nu aan die sensor liggen dat die niet diep genoeg insteekt.

Ik zag bij Dutch power trading wel een andere sensor, en die steekt volgens mij wel genoeg in,maar ja die kost gelijk ook een stuk duurder, 45  euro.

V70R^2

De sensor welke ik op die plek gemonteerd heb steekt minstens 5 cm het carter/de olie in en geeft het dan nauwkeurig aan.

gero

OK, dan ligt het probleem daar, ik heb Conrad al een mail gestuurd, wacht even hun reactie af.

V70R^2

Mij lijkt echter wel dat ook die sensor/plug met olie van 100 graden minstens zelf ook 80 dan wel 90+ graden aangeven moet.
Misschien dat het signaal niet goed is?

Bostel

Ik had een meter van stack, nu eentje van plx. Ik heb gewoon een gat geboord en draad getapt in de carterplug. Beide sensoren kwamen niet voorbij de carterplug en ik heb toch meestal een temperatuur van boven de 90gr bij een warme motor.
Dat de sensor er niet volledig in gaat is normaal want die schroefdraad is conisch.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

widebody

Citaat van: Bostel op 25-09-2015 14:45:05
Ik had een meter van stack, nu eentje van plx. Ik heb gewoon een gat geboord en draad getapt in de carterplug. Beide sensoren kwamen niet voorbij de carterplug en ik heb toch meestal een temperatuur van boven de 90gr bij een warme motor.
Dat de sensor er niet volledig in gaat is normaal want die schroefdraad is conisch.

Taranis was hier ook mee bezig, weliswaar in een XC60. Maar toch.

UserID6342

Eens met Bostel, maakt ook niet uit hoever de sensor insteekt... Immer de carterplug zit toch totaal in de olie (met gevuld carter).  Dat de temperatuur hier koeler is als in het blok is normaal ivm rijwind die langs het carter 'blaast'.  Plaats dezelfde sensor met een T-stuk eens bij de oliedruksensor en je zult zien dat deze keurig 75-80 graden aangeeft.....

Sowieso is de keuze van Conrad een beetje bedenkelijk in deze qua meters en sensoren op automotivegebied...

Bostel

Ik zou ook je massa eens nakijken want de plug in je carter is een soort weerstand waarvan de waarde veranderd naargelang de temperatuur. Dus als jou massa iets minder goed is en je totale weerstand is bijgevolg groter kan de temperatuur die je meter aangeeft afwijken.

gero

Citaat van: Dirk342 op 25-09-2015 15:34:05
Eens met Bostel, maakt ook niet uit hoever de sensor insteekt... Immer de carterplug zit toch totaal in de olie (met gevuld carter).  Dat de temperatuur hier koeler is als in het blok is normaal ivm rijwind die langs het carter 'blaast'.  Plaats dezelfde sensor met een T-stuk eens bij de oliedruksensor en je zult zien dat deze keurig 75-80 graden aangeeft.....

Sowieso is de keuze van Conrad een beetje bedenkelijk in deze qua meters en sensoren op automotivegebied...

Eigenlijk is dat ook wel zo Dirk, want die  adapter koste maar een paar euro zo ook die meter maar ja als de ervaringen las van sommige kopers was het wel een aardig metertje voor die paar centen.

gero

Citaat van: Bostel op 25-09-2015 15:41:05
Ik zou ook je massa eens nakijken want de plug in je carter is een soort weerstand waarvan de waarde veranderd naargelang de temperatuur. Dus als jou massa iets minder goed is en je totale weerstand is bijgevolg groter kan de temperatuur die je meter aangeeft afwijken.

De massa heb ik rechtstreeks aangesloten op de  - van de accu , ik zal een dikkere kabel pakken misschien is de kabel die nu gemonteerd is te dun.

Bostel

Ik weet niet waar je meter ergens zit maar ik zou eens proberen rechtstreeks ergens aan een bout van het koetswerk of de massa van de radio ofzo.
Bij de gebruiksaanwijzing van mijn plx stond dat je best massa neemt rechtstreeks van de sensor. Ze hadden er dan zo een oogje bij geleverd waar je een kabel in kan nijpen maar aangezien de sensor conische draad heeft, kan je hem nergens tegen draaien en kan je dat ringetje niet klemmen.  ???
Oftewel heb ik het gewoon niet goed begrepen. :)

gero

vanuit de sensor loopt er een kabel (bevestigd met een oog ) en deze gaat naar de meter, en bij de meter lopen er 2 draden, 1voor de + en 1 voor de -

en 2 kabels voor de verlichting van de meter (+  en -)

UserID6342

Klopt ook, hij pakt de massa via het carter en de weerstand / temperatuurgedeelte zit op de kabel die naar de meter gaat.

UserID6342

Citaat van: gero op 25-09-2015 16:25:41
Citaat van: Bostel op 25-09-2015 15:41:05

De massa heb ik rechtstreeks aangesloten op de  - van de accu , ik zal een dikkere kabel pakken misschien is de kabel die nu gemonteerd is te dun.
Je kunt dan beter de massa van het blok controleren, daar de sensor in het carter de massa van het blok gebruikt....  Klem even een goede startkabel tussen de - van de accu in en zet het andere einde op een metalen deel van het blok.

spijky

Ik heb er ook een in het carter zitten.

Set van riadhp of zoiets.

Zelfde euvel met de temperatuur. Komt bijna niet omhoog.
Met 30 graden buiten gaat het wel goed.

En met de caravan erachter geeft die ook meer aan.

In het gat van de carterplug is not the place to be  voor de sensor.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige