OM zitting

Gestart door RoelNL, 28-09-2015 07:51:05

Vorige topic - Volgende topic

RoelNL

Hallo,

Ik had een vraagje mbt een OM zitting.

Komende donderdag is mijn OM zitting omdat te hard gereden, nou heb ik hiervoor al een brief verstuurd dat ik mijn rijbewijs nodig heb voor mijn rijbewijs.
Hierop heb ik andtwoord gekregen en ze gaan mijn verzoek niet toekennen.
Zelf zie ik niet echt de noodzaak om daar aanwezig te gaan, ik ga er wel naartoe.

Zelf heb ik niet echt een idee wat een OM zitting is maar na wat op internet gezocht te hebben ben ik er wel achter gekomen dat het met uitspraak van mijn straf te maken heeft.
Zijn er nog bepaalde dingen waar ik bij moet opletten want ik lees op internet ook dat de straffen altijd hoger uitvallen dan eigenlijk zou moeten.

Zoals het er nu naar uitziet ben ik mijn rijbewijs voor 4 maanden omdat ik 74 km/h te hard had gereden, ik heb geen idee of dit teveel of normaal is omdat het ook mijn eerste echte snelheidsovertreding is.

alvast bedankt voor de hulp.

edit spelvaut ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

glenfiddich1983

Op de OM zitting word je gehoord door de officier van justitie, en zal nadat je jouw kant van het verhaal hebt gedaan een strafvoorstel worden gedaan. Het lijkt me dus wel handig om daar naartoe te gaan, om onder andere duidelijk te maken dat je je rijbewijs nodig hebt voor je werk.

Met het strafvoorstel kan je dan mee akkoord gaan, waarna een strafbeschikking volgt. Vervolgens heb je meestal nog twee weken om, mocht je spijt van je akkoord krijgen, in verzet te gaan. Doe je dat niet, dan wordt de strafbeschikking onherroepelijk. Er is dan geen rechter aan te pas gekomen.

Ga je niet akkoord, dan krijg je geen strafbeschikking maar krijg je een uitnodiging voor een zitting bij de rechter. Daar zal dan de rechter naar jouw kant van het verhaal luisteren, daarnaast naar het verhaal van de officier van justitie, de officier van justitie zal een straf eisen en vervolgens volgt de uitspraak.

Het "voordeel" van de OM-procedure is dat je snel duidelijkheid krijgt. Het "nadeel" is voor de hand liggend: je laat je wederpartij (de officier) jouw lot bepalen in feite.

edit: En wat Rutger hieronder zegt: boetekleed aantrekken, geen slap verhaal ophangen want dat heeft toch geen zin. Laat zien dat je een normaal persoon met een baan en verantwoordelijkheden bent die een hele stomme fout heeft gemaakt, en niet zo'n petjesman die wat stoer heeft zitten spelen op de weg.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Spin!

Gelukkig geen ervaring, maar bij deze wel succes en sterkte. Je zal wel worden neergezet als crimineel, gevaar voor de samenleving etc. Aan de andere kant, je nam het risico en je bent nat gegaan.

Ik denk dat je zelf niet aan het woord komt, maar stel dat je spreektijd krijgt zou ik gewoon het boetekleed aantrekken, schuld bekennen, geen smeekbede houden. Wel zeggen dat het enorm stupide van je was omdat je beroepsmatig je rijbewijs nodig hebt. En vooral dat je er van geleerd hebt en dat je voortaan wel nadenkt etc etc etc.

Meewerken werkt in de wereld van bureaucratie beter dan tegenwerken.

Nogmaals...sterkte! Ga ook niet roomser doen, want waar jij voor bent gepakt, doet 75% hier zeker ook, incluis ondergetekende.

www.vm-parts.nl

SB T-5R

RoelNL

OK duidelijk. Hier heb ik wel wat aan. Bedankt Glenfiddich en Spin.

Stel dat ik niet akkoord ga is kans groter dat ik bij de rechter een mindere straf krijg omdat ik daar wel iets mag zeggen? Heb ik bij een OM zitting uberhaupt de kans om iets te zeggen of is het letterlijk alleen maar luisteren en je straf te horen krijgen? Misschien is dat afhankelijk van de officier van justitie die de zitting doet?

Ik was wel van plan mee te werken ;-), maar als de straf erg hoog is en eigenlijk niet binnen proporties van wat normaal zou zijn bij deze overtreding dan ga ik niet akkoord.

Weet iemand of 4 mnd normaal is voor deze snelheidsovertreding?

thx SB T5-R

Bigjelmo

Ik ben werkzaam op de rechtbank en wat ik weet van OM zittingen is dat er wel beperkt naar jou verhaal geluisterd word, en net wat de anderen ook zeggen doe gewoon normaal en vertel rustig het hoe en waarom, daar zal een OVJ meer begrip voor hebben dan omgekeerd.

Miel850

Als je wil weten of de jou opgelegde straf redelijk is, zou je eens kunnen kijken naar relevante jurisprudentie  (eerdere rechtelijke uitspraken). Op het www zat over te vinden. Ik acht de kans op een lagere straf in hoger beroep klein.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

FGG

Ik weet helemaal niets van OM zittingen, maar niet verschijnen lijkt me een indruk van desinteresse geven dus ik zou sowieso verschijnen als je rijbewijs je lief is, en als ik je verhaal zo lees is dat ook zo.

En als je rijbewijs je écht zo lief is dan zou ik nooit 74km/u te hard hebben gereden, maar dat terzijde.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

RoelNL

Citaat van: FGG op 28-09-2015 08:58:51
Ik weet helemaal niets van OM zittingen, maar niet verschijnen lijkt me een indruk van desinteresse geven dus ik zou sowieso verschijnen als je rijbewijs je lief is, en als ik je verhaal zo lees is dat ook zo.

En als je rijbewijs je écht zo lief is dan zou ik nooit 74km/u te hard hebben gereden, maar dat terzijde.

Ik was sowieso van plan te gaan ;-)

Wat de snelheid betreft ben ik het met Spin eens. Ik hoop voor iedereen die zo hard rijdt op tijd stopt om niet gepakt te worden want het is gewoon zonde van je rijbewijs, je centen en Het gedoe eromheen.

NinaPaul

Heb je echt je rijbewijs nodig voor je werk?

-geen woon/werk verkeer
-meer dan 2 man op service auto
-meerdere filialen
-etc.

Bijna iedereen die gepakt wordt claimt het rijbewijs nodig te hebben. In veel gevallen is dit onterecht, vandaar dat het verzoek zowat standaard wordt afgewezen.
Als er alternatieven zijn, heb je geen auto nodig voor je werk (voorbeeldjes hierboven). Zorg voor een verklaring van werkgever en geef voorbeelden van de situaties, waarin er geen alternatieven zijn.
Het moet dus zeker niet met bus, boot, trein, fiets, te voet, etc. te doen zijn. Hoewel 25km fietsen voor de meeste mensen onwenselijk is, is dit geen situatie waarin je een auto nodig hebt.

Boete en inname rijbewijs, vaak kan je de tijd van inname verkorten door een hogere boete te betalen (nee dan gaat het niet om tientjes).

Mocht je een veelpleger zijn (vaker boetes te snel rijden) raad ik je aan om een raadsman te sturen en zelf niet te verschijnen!
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

RoelNL

Het woon/werk is het probleem niet dat is dichtbij genoeg. Alleen moet ik zeer regelmatig meer dan 80km rijden naar andere werven in Nederland en dat gaat nu niet, ik zit helaas alleen in de auto en met het OV is dat niet te doen in de voorgeschreven reistijd. Ik had ook al een brief gestuurd met handtekening van mijn werkgever maar dat mocht niet baten.

Veelpleger ben ik gelukkig niet, nog nooit een boete gehad van meer dan 30hm/h te hard, mijn laatste was denk ik 2 of 3 jaar geleden 8km/h te hard in Rotterdam.

Walter

Citaat van: RoelNL op 28-09-2015 09:14:00
Wat de snelheid betreft ben ik het met Spin eens. Ik hoop voor iedereen die zo hard rijdt op tijd stopt om niet gepakt te worden want het is gewoon zonde van je rijbewijs, je centen en Het gedoe eromheen.

Die zin zou ik nou weer net niet op de zitting gebruiken. Als ik het zo lees, heb je niet echt spijt van het veel te hard rijden. Zonder de moraalridder uit te willen hangen, dan had ik wel over kleine kinderen in de auto waar jij tegenaan klapt begonnen.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

NinaPaul

Ze zien je al als veelpleger als je regelmatig snelheidsovertredingen maakt, dus niet enkel de zeer grote overtredingen.
Teruggaand tot 5 jaar, meer indien vaker zaken voor OvJ verschenen.

Zonder bot te willen zijn,
Naar andere werven rijden "binnen de voorgeschreven reistijd" zal worden: "u moet dus beter uw dag en OV gebruik plannen"
Heeft u voorbeelden van deze werkzaamheden en hoe vaak deze zich voordoen? Nee? Dan acht ik het niet aannemelijk.... etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

henry classic v70

Houd je ook goed bij de door jou afgelegde verklaring die tijdens het proces-verbaal is opgeschreven...
En inderdaad geen zielig verhaal of iets dergelijks gaan ophangen, horen die gasten te vaak daar.

Waar reken je zelf op in het "ergste geval"..?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

RoelNL

Was ik niet van plan te zeggen hoor ;-)

Spijt heb ik wel. Al lijkt het misschien nu niet zo. Zonder hard te rijden kan je nog steeds ergens achterop klappen en dat wil je sowieso niet en zeker niet met kleine kinderen uberhaupt met mensen in de auto of fiets. Even je radio verzetten zonder op het verkeer te letten en het kan al gebeurd zijn. Vaak is onoplettendheid de oorzaak van ongelukken en niet zozeer hard rijden.

Even off-topic

Is hard rijden gevaarlijk?
Dan doel ik niet op mensen die midden in een drukverkeersbeeld volgas inhalen met een veelste groot snelheidsverschil want dan ben je niet goed bij je hoofd. Hard rijden op een rustige snelweg is mijn inziens niet gevaarlijk wel de onoplettendheid.