ABS/TRACS storing 314 sensor rechtsachter

Gestart door Mjölnir, 09-08-2015 13:21:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mjölnir

Beste Forumleden,

Afgelopen weken ben ik druk in de weer geweest met een ABS/TRACS storing (het bekende euvel van brandende lampjes).
Thuur heeft eerst de ABS/TRACS computer open gehad en de contacten van de hoofdstekker behandeld.
Vervolgens heb ik ook een kapotte/gebroken ABS krans/ring vervangen op de linker steekas. Maar de storing ging niet weg; lampjes van ABS/TRACS bleven branden.

Omdat ik momenteel door de weeks in de buurt van Amsterdam bivakkeer voor mijn werk, ben ik bij Henk (cornelis-b) langs geweest. Storingen uitgelezen en alleen een foutcode "ABS 314", sensor rechtsachter.
Met Henk weer de computer eraf gehad en Henk heeft weer alles schoongemaakt en alles met zilver opnieuw gesoldeerd (incl. contactpunten van de pomp). Reset gedaan en stukje gereden; de storing bleef weg en alleen als de auto heel langzaam rolt (5-7 km/h) knippert het abs lampje aan/uit. Uitlezen: foutcode "ABS 314".

Vervolgens ben ik met de sensoren achter aan de slag gegaan en conform de wet van behoud van ellende; bij het schoonmaken van de sensor rechtsachter deze dusdanig beschadigd dat ik weer permanent een storing had (les 1: probeer een sensor niet met een slagpen eruit te tikken als die vastzit). Dus vervolgens de sensoren achter compleet vervangen. (nog een behoorlijk gedoe, tank laten zakken etc.).

Alles weer in elkaar gezet en het eerdere probleem was weer terug; alleen bij langzaam rollen knipperen de ABS/TRACS lampjes.
Inmiddels was ik in de garage werkplaats van een vriend van mij beland en hebben we alle signalen met de scope uitgelezen. Alle wielen geven de juiste signalen. Daarmee kunnen we wel vaststellen dat het probleem voor 99,9% dus toch nog in de computer zit. Voor de zekerheid hebben we de massa punten van de auto ook nog even nagelopen.

Dus nu ben ik opzoek naar een werkende ABS/TRACS computer. Het gaat om een "9162675" voor 850R (855 '96), MT met TRACS. Wie zou mij kunnen helpen?

gr.
Maarten
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

cornelis-b

Maarten,

Bij mij ging het lampje van de week ook weer twee keer aan, eenmaal bleef hij branden na het starten en een keer bij langzaam rijden in het dorp. Even wat met de contactsleutel gerommeld en het lampje was weer uit.
Ik ga morgen even een ander elektrisch deel contactslot halen bij het lokale demontagebedrijf en kijken wat hij dan doet. Rommel eens wat met de sleutel als het lampje weer aangaat, het lijkt me sterk dat het uit de controler komt.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Mjölnir

Henk,

Dank je wel voor de tip! Ik ga daar zeker ook naar kijken want ik wil nu alles uitsluiten.
Ondertussen kijk ik ook naar een vervangende regelunit want ook dat wil ik gewoon zeker weten.

gr.
Maarten
met vriendelijke groeten / Med Vänliga Hälsningar

Maarten a.k.a. Mjölnir

ahrab

Is het probleem opgelost? Wat was de oorzaak?

Ik heb sinds dit weekend ook brandende ABS/TRACS lampjes.

Gr. Ahrab

ahrab

Ik heb nu de volgende tijdelijke oplossing aangebracht: http://www.carinstructions.com/volvo-s70-v70-abs-module/

Lichtjes zijn tot nu toe uit gebleven en ABS werkt gewoon.

Ahrab

The Demon

Met deze "modificatie" sloop je je controller (printbreuk) haal dat ding eruit en stuur hem op naar Henk of ga bij hem langs.

Dit soort prutswerk  :-X :-X :eusa_wall: :eusa_wall:

cornelis-b

Citaat van: ahrab op 29-09-2015 21:27:11
Ik heb nu de volgende tijdelijke oplossing aangebracht: http://www.carinstructions.com/volvo-s70-v70-abs-module/

Lichtjes zijn tot nu toe uit gebleven en ABS werkt gewoon.

Ahrab

Dit is een beun oplossing en maakt meer stuk dan wat er eigenlijk aan de hand is. Wat je nu aan het doen bent is de print intern aan het vervormen waardoor er weer tijdelijk contact is tussen de aansluitingen op de print, resultaat straks breuken in de print en geen controller meer.

Controller is goed te reviseren en kan dan gewoon weer een paar ton mee, voor de kosten hoef je het zeker niet te laten. Meer info via een privé bericht.

* Edit: Demon was me voor
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Sbv

Gewoon door(laten) solderen ben je voor onder de 100 euro klaar bij uitbesteden en bij zelf doen nog veel minder

ahrab

oeps. heb hem er al uit gehaald....en hoop weldra op reparatie...

The Demon

Twee keer gedaan of twee keer echt goed gedaan?

Zit nogal een verschil in, gewoon de bout erop en wat soldeertin laten vloeien werkt niet afdoende.
Eerst alle oude reut goed verwijderen en met zilvertin opnieuw solderen zoals Henk doet is de juiste manier.

cornelis-b

Citaat van: The Demon op 29-09-2015 23:18:13
Twee keer gedaan of twee keer echt goed gedaan?

Zit nogal een verschil in, gewoon de bout erop en wat soldeertin laten vloeien werkt niet afdoende.
Eerst alle oude reut goed verwijderen en met zilvertin opnieuw solderen zoals Henk doet is de juiste manier.

Ik had onlangs een reparateur aan de telefoon die af en toe op Marktplaats voorbij komt en op mijn vraag hoe de reparatie wordt gedaan vertelde hij me het volgende:

We maken de unit open en halen de beschermfolie weg, denk dt hij de siliconenlaag bedoeld, daarna spuiten we er een spray op en dan zien we waar er eventueel een breukje zit ergens op de print, dat solderen we dan en na het doormeten van alle andere componenten en de IC's kijken we of het weer goed is. Mooi verhaal maar gewoon gel#l en daar strijkt deze meneer 75 euro voor op ex porto kosten :eusa_wall:

Alle oude tin moet verwijderd worden van de contactpennen, de boel moet daarna goed worden schoongemaakt met een glasvezelborstel en met een goede flus met 5% zilver weer worden gesoldeerd. Ook het solderen moet met de juiste temperatuur anders is je flux gelijk alweer zwak. Verder hebben de IC's en SMD onderdelen er niets mee te maken. Je kan wel een paar contacten door laten vloeien maar dan sta je over een paar maanden weer want dan zijn de volgende naar de klote.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

cornelis-b

Vandaag is ahrab langs geweest om de controler te reviseren, ik had nog een ruilunit maar dit was het ABS/Tracs type en in de wagen van ahrab zat een ABS/STC unit dus hij moest open, de unit was niet eerder open geweest. Ook deze unit zat best vol met tinbreuken en ik heb de boel gedesoldeerd en daarna alles met zilverflux opnieuw weer doorgevloeid. Unit dicht gemaakt en gemonteerd en ahrab is vol tevredenheid naar huis gereden, uiteraard zonder brandende lampjes.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

ahrab

Citaat van: cornelis-b op 30-09-2015 18:25:02
Vandaag is ahrab langs geweest om de controler te reviseren, ik had nog een ruilunit maar dit was het ABS/Tracs type en in de wagen van ahrab zat een ABS/STC unit dus hij moest open, de unit was niet eerder open geweest. Ook deze unit zat best vol met tinbreuken en ik heb de boel gedesoldeerd en daarna alles met zilverflux opnieuw weer doorgevloeid. Unit dicht gemaakt en gemonteerd en ahrab is vol tevredenheid naar huis gereden, uiteraard zonder brandende lampjes.

Ha Henk,

Ja, geen lampjes meer gezien! Ook het invetten van de stuuruitslagbegrenzers (heetten die nu zo?) heeft al effect. Het gebonk is weg. Ik heb thuis nog even gekeken of de radiocode op de radio zelf staat geschreven, maar helaas.....

Bedankt voor de snelle hulp en de vele tips!

Groeten, Ahrab

cornelis-b

Citaat van: ahrab op 30-09-2015 22:24:22
Citaat van: cornelis-b op 30-09-2015 18:25:02
Vandaag is ahrab langs geweest om de controler te reviseren, ik had nog een ruilunit maar dit was het ABS/Tracs type en in de wagen van ahrab zat een ABS/STC unit dus hij moest open, de unit was niet eerder open geweest. Ook deze unit zat best vol met tinbreuken en ik heb de boel gedesoldeerd en daarna alles met zilverflux opnieuw weer doorgevloeid. Unit dicht gemaakt en gemonteerd en ahrab is vol tevredenheid naar huis gereden, uiteraard zonder brandende lampjes.

Ha Henk,

Ja, geen lampjes meer gezien! Ook het invetten van de stuuruitslagbegrenzers (heetten die nu zo?) heeft al effect. Het gebonk is weg. Ik heb thuis nog even gekeken of de radiocode op de radio zelf staat geschreven, maar helaas.....

Bedankt voor de snelle hulp en de vele tips!


Groeten, Ahrab

Graag gedaan en het was gezellig.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien