Achterbumper schade door nieuwe uitlaat

Gestart door RoelNL, 03-11-2015 22:54:29

Vorige topic - Volgende topic

cornelis-b

Vreemd dat ze bij de APK dan niet hebben gezien dat het silentblok gebroken was Roel.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

RoelNL

Citaat van: cornelis-b op 05-11-2015 17:16:11
Vreemd dat ze bij de APK dan niet hebben gezien dat het silentblok gebroken was Roel.

Toen Was het nog niet denk ik want er Was zelfs een rdw keurmeester bij geweest. Weet niet of dit ding APK keur punt is.

Gewoon dikke vette pech, kan nu dus opzoek naar een nieuwe achterbumper >:( en opnieuw spuiten

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

RoelNL

Ze hebben bij de garage gekeken en band stond niet helemaal goed. Verder hebben ze gekeken of er nog meer scheef was gegaan en dat was de uitlaat. Deze hebben ze nu opnieuw vastgezet verder weet het nog niet. Komende weken zit ik met tijd gebrek helaas.

Op het moment van knakken heb ik niet naar mijn eigen auto gekeken omdat er toen iemand anders net langs reed. Ik zou zo proberen nog een goede foto proberen te maken in het donker.

RoelNL

De foto's
Rechterkant van de as

rechts

rechts

Linker wiel

Rechter wiel

linkerkant van de as.

The Demon

Waarom hangt de uitlaat niet in het rubber?

RoelNL

Die hebben ze bij de garage even los gehaald ivm tegen de bumper aan komen. Zat nog vast toen ik naar de garage reed

cornelis-b

Ik snap eerlijk gezegd niet waar die de bumper zou raken Roel?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Thom

Ik snap ook niet wat die twee achteras steunen met het scheef hangen van de uitlaat te maken zou hebben.

De uitlaat hangt toch niet aan de as maar gewoon aan de carrosserie..?

cornelis-b

Citaat van: Thom op 05-11-2015 23:46:40
Ik snap ook niet wat die twee achteras steunen met het scheef hangen van de uitlaat te maken zou hebben.

De uitlaat hangt toch niet aan de as maar gewoon aan de carrosserie..?

Juist dat dacht ik ook en al staat de as er haaks onder dan nog staat dat los van de uitlaat.

Zeg maar Henk tegen mij

RoelNL

Dat weet ik ook niet, het is moeilijk te zien op de foto, daar zie je links op het uitlaat hoekje van de bumper stipje, dat is verbrand plastic.

De bumper uitlaat hangt momenteel weer in het midden. Ik denk door het breken van die steun dat de uitlaat tegen de veer is gekomen en zo een klap heeft gemaakt waardoor deze los geschoten is, je ziet het wiel ook een beetje scheef staan zeg maar omdat de as niet goed vast zit.

De achterkant van de 850 kan ook een beetje meesturen om dat dat toe te staan zitten er 2 steunen op.

UserID6342

Euhmmm, ik wou me er niet mee bemoeien, maar nu heb ik geen keuze meer....  Jij geeft iedereen sleuteladvies in de moeilijkste situaties en je weet niet hoe een deltalink constructie werkt en/of hoe een uitlaat hoort te hangen ???

Deltalink as die meesturend is, dat is voor het eerst !  Geloof me, die hele as stuurt voor geen meter mee hoor !!  Is je reinste onzin wat je hier verkoopt. 

Ten tweede, de uitlaat hangt alleen aan de carosserie dmv rubbers en helemaal nergens aan de as, al zouden beide silentblocks eruit donderen, dan nog komt je as niet tegen de uitlaat aan !  Als ik dan de foto's bekijk, heb ze niet vergroot ofzo, zie ik een as waarbij de houdbaarheidsdatum in zijn geheel al verstreken is.. Een remslang die verroest / gescheurd is, silentblocks die echt op hun eind zitten (kan niet zien of ze gebroken zijn) transvaalrubbers die compleet op zijn en vervangen dienen te worden, etc.

Zou me eerst daar maar eens bezig mee gaan houden en netjes repareren/vervangen zoals het hoort, voordat je iets anders gaat doen.

RoelNL

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2015 04:35:21
Euhmmm, ik wou me er niet mee bemoeien, maar nu heb ik geen keuze meer....  Jij geeft iedereen sleuteladvies in de moeilijkste situaties en je weet niet hoe een deltalink constructie werkt en/of hoe een uitlaat hoort te hangen ???

Deltalink as die meesturend is, dat is voor het eerst !  Geloof me, die hele as stuurt voor geen meter mee hoor !!  Is je reinste onzin wat je hier verkoopt. 

Ten tweede, de uitlaat hangt alleen aan de carosserie dmv rubbers en helemaal nergens aan de as, al zouden beide silentblocks eruit donderen, dan nog komt je as niet tegen de uitlaat aan !  Als ik dan de foto's bekijk, heb ze niet vergroot ofzo, zie ik een as waarbij de houdbaarheidsdatum in zijn geheel al verstreken is.. Een remslang die verroest / gescheurd is, silentblocks die echt op hun eind zitten (kan niet zien of ze gebroken zijn) transvaalrubbers die compleet op zijn en vervangen dienen te worden, etc.

Zou me eerst daar maar eens bezig mee gaan houden en netjes repareren/vervangen zoals het hoort, voordat je iets anders gaat doen.

Bedankt voor deze uitleg Dirk, dat heb ik fout. Dacht het hier ooit gelezen te hebben maar dat is dus niet zo.

Hier is een mooi stukje van Volvo zelf, het zijn tegen sturende wielen en geen as inderdaad.

http://www.volvotips.com/brochures/850/Volvo-850-modelyear-1994-NL-Dutch-brochure.pdf (pagina 25)

Ik weet ook niet alles van de moeilijkste sleutel situaties, ik betrek het alleen op wat ik zelf gedaan heb probeer hier anderen mee te helpen, met logisch en rustig nadenken en kijken kan ik een heel eind komen? Ik geef alleen info over wat ooit zelf gedaan heb en wat ik denk te weten wat goed is, wat dat betreft is het gewoon goed dat iedereen actief is zodat als je iets fouts zegt gelijk gecorrizeerd wordt dat is ook fijn want zo voorkom je misverstanden. Als alles wat ik ooit gezegt heb op het forum fout zou zijn dan had het ook wel continu gecorrizeerd geweest door jou of of andere forummers die het beter weten.

Ik heb ook nooit gezegt dat ik weer hoe een delta-link constructie werkt, weet ik ook niet precies en dat hoeft ook niet. Gaat erom dat het weer in orde komt.

Dat de uitlaat niet aan de as hangt was me wel duidelijk had ik zelf ook gezien, heb ik ook nooit gezegt. Of je doelt op dit "De bumper uitlaat hangt momenteel weer in het midden. Ik denk door het breken van die steun dat de uitlaat tegen de veer is gekomen en zo een klap heeft gemaakt waardoor deze los geschoten is, je ziet het wiel ook een beetje scheef staan zeg maar omdat de as niet goed vast zit." wat je dan misschien verkeerd bergepen hebt of ik niet goed opgeschreven heb? Remslang gescheurd had niet door de apk gekomen en de auto is net goed gekeurd.

Ik ben bezig deze op te knappen en weer netjes te krijgen. Ik doe het voor de hobby en ben in het dagelijkse leven geen sleutelaar zoals jou, al leer ik steeds meer door hier op het forum te lezen en te proberen. Dat de achteras niet in super staat is, is wel duidelijk is ook niet erg ben allang weer blij dat de motor/koppeling en dergelijke goed zijn.

Het zijn gewoon dingen die moeten gebeuren al weet ik nog niet 1 2 3 hoe ik het ga aanpakken.

UserID6342

Citaat van: RoelNL op 06-11-2015 08:25:38

Remslang gescheurd had niet door de apk gekomen en de auto is net goed gekeurd.

Dat zegt dus helemaal niets want de helft van de keurmeesters weet die slang niet eens te zitten... Wat ik op de foto zie, is gewoon 100% afkeur maar goed daar gaat het nu niet om.

Ondanks dat die as niet jofel is, zou ik de demper / uitlaat verhangen en dan past hij wel gewoon (de slechte pasvorm van een Bosal even in acht genomen).  Als je de pannenkoek / demper voor de achteras aan de rechtse kant iets naar beneden trekt (met de klem om de DP gelost) dan zul je zien dat het eindstuk links naar boven draait en dat de steun ook weer in het rubber past.  Ook komt de pijp dan in zijn geheel verder van de veer afgedraaid.  Weet niet wie dat ding eronder gefröbelt heeft, maar is gewoon kaaiwerk te noemen....

Ohja, voordat ik het vergeet; dat tegensturen van de achteras moet je ook maar heel snel vergeten hoor want gebeurt gewoon niet.  Mooi verkooppraatje van Volvo is dat geweest... Het enigste wat hij 'meestuurt' is door de speling van de rubbers en verder noppes...  Kan ook helemaal niet met deze constructie...  Wat wel kan is gedeeltelijk onafhankelijk in- cq uitveren van de wielen.

RoelNL

Citaat van: Dirk342 op 06-11-2015 09:06:15
Citaat van: RoelNL op 06-11-2015 08:25:38

Remslang gescheurd had niet door de apk gekomen en de auto is net goed gekeurd.

Dat zegt dus helemaal niets want de helft van de keurmeesters weet die slang niet eens te zitten... Wat ik op de foto zie, is gewoon 100% afkeur maar goed daar gaat het nu niet om.

Ondanks dat die as niet jofel is, zou ik de demper / uitlaat verhangen en dan past hij wel gewoon (de slechte pasvorm van een Bosal even in acht genomen).  Als je de pannenkoek / demper voor de achteras aan de rechtse kant iets naar beneden trekt (met de klem om de DP gelost) dan zul je zien dat het eindstuk links naar boven draait en dat de steun ook weer in het rubber past.  Ook komt de pijp dan in zijn geheel verder van de veer afgedraaid.  Weet niet wie dat ding eronder gefröbelt heeft, maar is gewoon kaaiwerk te noemen....

Ohja, voordat ik het vergeet; dat tegensturen van de achteras moet je ook maar heel snel vergeten hoor want gebeurt gewoon niet.  Mooi verkooppraatje van Volvo is dat geweest... Het enigste wat hij 'meestuurt' is door de speling van de rubbers en verder noppes...  Kan ook helemaal niet met deze constructie...  Wat wel kan is gedeeltelijk onafhankelijk in- cq uitveren van de wielen.

Ok duidelijk.

Plan de campanje word dus gewoon de achteras eronderuit halen en reviseren. Moet alleerst ff sparen om de nodige onderdelen te kopen.

Toen ik de auto ophaalde heb ik verder niet gekeken hoe alles bevestigd zat omdat ik ervanuit ga dat de dorpsgarage dit gewoon degelijk bevestigd. Op het moment zelf zat de uitlaat op het zicht prima vast, alles netjes in het midden, onder de auto heb ik toen niet gekeken. Hoe het kan dat de uitlaat na kloink geluid ineens op een andere plek komt snap ik dan niet. Dan zou het beteken dat er misschien toch iets anders kapot is gegaan, wat dus niet duidelijk is? Momenteel is het voor mij lastig om dit na te kijken want ik heb de auto weer naar Tilburg gebracht om daar later weer verder te gaan.

Even voor de duidelijkheid. Het zou betekenen dat de garage toch gefaalt heeft in het monteren van de nieuwe uitlaat. De as heeft niks met de uitlaat te maken en kan dus ook niet zorgen dat de uitlaat tegen de bumper aankomt? Ondanks dat de "silentblocks" versleten of gescheurd zijn?

Klopt dit dan als ik het zo verwoord?

henry classic v70

Bij de Sandstone stond het linker achterwiel er wat schuin onder, merkte dit door thuis schuin de inrit op te rijden waarbij de wagen niet met voor- en achterwielen tegelijk in veerden en een schrapend geluid maakte.
Bij m'n maat op de brug was het even zoeken hoe dat zou kunnen maar bleek het silentblock te zijn van de linker achteras

Heb er een "overdreven" tekeningetje van gemaakt maar zo is wel duidelijk te zien wat er gebeurt als deze kapot is.

Zoals je ziet (op je foto's) kan deze niet op de uitlaat terecht komen dus heeft geen betrekking op de uitlaat tegen de bumper.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4