Cilinderkop B5254T4 of B5234T3 op B5234T5?

Gestart door Miyel, 12-11-2015 20:16:17

Vorige topic - Volgende topic

Miyel

Ik ben bezig met het reviseren van een B5234T5, een 2.3L T5 motor dus, voor mijn 850 T-5R.
Hier wil ik graag een andere cilinderkop op zetten, gezien de 'oude' beschadigd is.

Nu kan ik natuurlijk dezelfde kop opzoeken, maar weet dat er ook mensen zijn die een nieuwere kop met VVT (vastgezet) hebben toegepast vanwege betere flow en vaste stoters. Nu heb ik dat allemaal misschien niet nodig, maar wil het toch..

Nu heb ik de keuzes; de kop van een B5254T4 (2006 2.5T S60R) of een B5234T3 (2003 S60 2.3L T5)

Wat ik tot nu toe weet;
De kop van de 2.5T wordt me volledig aangeboden tegen een erg nette prijs. De hoogte/vorm van de verbrandingskamers zijn gelijk aan die van mijn originele kop, echter de koppakking heeft fractioneel grotere gaten.
Zou dit passen met de pakking van de 2.5T?
De kop van de 2.3T zou sowieso moeten passen, maar wordt me wel erg duur aangeboden en mist bovendien de VVT solenoids (welke ik wil gebruiken om af te doppen) en de nokkenaspoelie met VVT.

Ik weet dat ik de VVT vast moet gaan zetten, geen probleem. En de nokkenas geschikt maken voor de ontsteking/rotor is ook vaker gedaan.. Wat kan ik nog meer voor narigheid tegen komen?

En welke moet ik nu nemen? Ik heb me helemaal rot gezocht en volgens sommigen is het allemaal mogelijk, volgens sommigen niet. Ik hoor daarom graag de mening van jullie..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Johann

Je zou de koppakking van een B5244T5 bij de kop van de B5254T4 kunnen gebruiken om aan te sluiten op de 81 mm boring van het onderblok. De T4 is voor 83 mm boring.

Beide koppen passen. Eigenlijk zou er in het onderblok een blokkering gezet moeten worden in de koelkamer om de cylinders om de stroming beter te dirigeren maar het oudere type onderblok heeft hier geen voorziening voor.

De B5254T4 heeft meer koel volume in de kop en gebruikt langere bougies.

Miyel

Ha Johann.. Dat is goed om te horen en de tip van de pakking is bijna te simpel, maar goed idee. Ik begrijp dus dat de 'boring' in de kop niet afwijkt en er bij gebruik van een 81mm pakking er niet 1mm rondom 'bloot' blijft liggen (en dus los kan komen)?

Heb jij misschien een voorbeeldje of betere beschrijving van de blokkage voor het koelwater? Snap wel wat je bedoelt maar niet precies was deze gezet moet worden..

Thanks voor het antwoord in ieder geval!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)