Aandrijfas draait niet meer

Gestart door Berserk-Volvo, 27-01-2015 14:47:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Berserk-Volvo

Ben er een poosje tussenuit geweest van het forum.
Veel gebeurt en gedaan met de 850; 1995 handgeschakelde  2.0 Turbo (italiaanse import, zit als ik het goed las 'gewoon' een M56 bak in).
Ik heb hem nu zo goed als een jaar, gekocht als een hobby/opknapper.

Dat is ook wel gebleken want hij had best wat aandacht nodig.
Zo was er links-voor een soort geratel bij het naar rechts sturen. Bij inspectie bleek oa het lager aan vervanging toe en vervangen.
Nou was het ene geluid weg/minder maar er bleef een ratel bij scherp sturen en tegelijk gas geven.
Dat stond dus op mijn 2do lijstje voor komende maand.
Maar zover heeft het niet mogen komen..

Momenteel zit ik dus met een klein probleempje, dat de aandrijving er spontaan mee ophield.
Laten uitrollen op de vluchtstrook en zo nog een afrit gehaald.

Daar zelf eff gekeken, was appart, bij het laten opkomen 'pakte' hij niet. Wel ging de snelheids meter omhoog dus tot aan de sensor draait het binnenwerk.

Toen wat later met de anwb gekeken, en bleek dat de linker aandrijf as niet meedraait als je de auto in z'n werk zet.

Wel "hobbelt" de as tenhoogte van waar ie de bak ingaat.

Zelf ben ik een aantal scenario's afgegaan zoals een defecte homokineet, maar dan had er tenminste iets moeten draaien en dat gebeurt dus niet.
Ik ga er vanavond nog even naar kijken, de auto op assteunen zetten en kijken hoe het voelt als je handmatig de wielen draait.

Iets heel stoms waarschijnlijk, maar zou het een (gebroken?) lager kunnen zijn waardoor de tanden van de aandrijfas niet meer pakken?

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

maruska

even vlug gedacht : als de auto in zn werk wordt gezet, en de as draait niet, dan ligt wellicht je as eruit, of de vertanding van je as in je bak is kapot ? (of erger, je bak is kapot)
thuis op de bok zetten, en handmatig proberen. ik heb het probleem gehad dat ik geen aandrijving had, is opgelost door een nieuw borgringetje op de as te zetten. die liep dus niet in de bak, waardoor de auto helemaal niet wilde.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

V70geRwin

Heb je de as bij het vervangen van het lager ook uit de bak gehad?
Wel weer goed er in gedrukt?

Berserk-Volvo

Ja ik ben bang dat inderdaad misschien de as eruit ligt of de tanden zijn versleten.
Vanmiddag even kort naar kijken, en dan van de week maar de as erondervandaan halen.

Wat betreft het vervangen van het wiellager, de as had ik laten zitten, en had er alweer twee weken mee gereden.

Hij staat nu bij m'n werk dus staat niet in de weg en kan op m'n gemak eraan sleutelen.
Zal vanmiddag even een korte inspectie doen hoe de as aanvoelt als ie op bokken staat.
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

freefall

Kijk eens aan de wiellagerkant...de as kan gebroken zijn, weet ik uit ervaring...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

V70geRwin

Citaat van: freefall op 27-01-2015 17:17:06
Kijk eens aan de wiellagerkant...de as kan gebroken zijn, weet ik uit ervaring...

De as draaide niet mee dus het moet aan de bakkant zitten in de binnenste kineet of bak.

WhizzMan

Als je diff stuk is kan je in ieder geval een 2ehands vervanging vinden, of jezelf op een Quaife trakteren.

Berserk-Volvo

Even een drukke week gehad.
Ik kon de as terug in de bak duwen en toen pakte hij weer.
Nog even geen fut gehad om de as te demonteren maar zou dat betekenen dat het borgveertje weg is?
Ik zal het zo nog even Google'n waar die precies zit.
Voorlopig laat ik hem sowieso staan want die vliegt er natuurlijk in no-time weer uit.
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

Berserk-Volvo

Hij rijd dus weer maar moet dus nog geborgt worden... Hopelijk dat dit het is want dan kom ik er nog erg goed vanaf!
Voorlopig maar eff de SJ413 van stal gehaald voor vervoer.
440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.

koen.s

Citaat van: Berserk-Volvo op 01-02-2015 16:09:38
Even een drukke week gehad.
Ik kon de as terug in de bak duwen en toen pakte hij weer.
Nog even geen fut gehad om de as te demonteren maar zou dat betekenen dat het borgveertje weg is?
Ik zal het zo nog even Google'n waar die precies zit.
Voorlopig laat ik hem sowieso staan want die vliegt er natuurlijk in no-time weer uit.


Heb wel eens een gebroken ring gehad met terug monteren van de as.
Borgveer kost rond de 9 euro dacht ik.



Alleen was de andere helft in de bak gevallen.




The Demon

Heb je niet eerst even de as er helemaal uit getrokken om te kijken of het borgveertje er nog op zat?
Nu loop je dus de kans dat een deel ervan in de bak terecht is gekomen.

Als ik je verhaal zo even lees denk (en hoop) ik dat je mazzel hebt en dat je bij de vorige montage de as niet goed in de bak gedrukt hebt.

Berserk-Volvo

Even een poos geen tijd gehad, en geen noodzaak.
Vanochtend de as gedemonteert.




Blijk dat dat ringetje gewoon nog intakt is!

Dus toch de boel per ongeluk los getrokken bij het monteren van de ashoes destijds..
Maar nu ie toch eraf is gelijk maar even het lager van de bak vernieuwen.

440 1.8i , 944 2.3T (L.Pr.) , V40 1.8 , 850 T5 2.0 , 850 193pk 2.5 Turbo, 760 met 2.3 Redblok uit 940.

-You never actually own a Volvo, you merely look after it for the next generation.