Joram stelt zich voor

Gestart door Joram, 15-11-2015 00:20:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joram

Ik ben Joram, net lid van dit forum op aanraden van een collega, ik heb woensdag een 850 2.5 10v AT estate gekocht, die mankeert het een en ander en zal de stage 0 doorlopen, daarna gaat er lpg in en dan gaan we proberen hem zo netjes mogelijk te maken.

Ik ben zelf van 1981, ben 10 jaar automonteur geweest, paar jaar in de vliegtuigen rond gelopen (Fokker bedrijfsschool gedaan) en daarna de chemie in gegaan, eerst instrumentatie, nu installatie verantwoordelijke, stralingsdeskundige en vooral levensgenieter. De reden voor mij om een 850 te kopen is ruimte en zitcomfort, mijn huidige Octavia 2 levert na een half uur meer rugpijn op dan me lief is en eigenlijk wou ik ten tijde van de aanschaf van de Skoda al een Volvo Estate, kon alleen niks naar m'n zin vinden toen.

Over de auto gesproken; 1996-er 850 estate, automaat, 236dkm gelopen en wat problemen;
- krukaskeerring lek (achterste)
- teller recent stuk gegaan
- achterklep slaat je knock out als je je boodschappen in laad
- distributie onbekend

Dus ik kijk sowieso tegen een fijne reparatie aan plus gasinbouw en hem dan helemaal naar m'n zin maken.
Gelukkig zijn er een aantal dingen al erg naar m'n zin;
- zitcomfort is geweldig (1m98 en 140kg  :eusa_sick:)
- motor loopt en klinkt geweldig
- automaat voelt goed aan (spoelen en filter nog doen)

Ik ben wat offertes aan het opvragen, hoop voor het einde van het jaar hem in orde en op lpg te hebben  :eusa_dance:
Dit lijkt me een leerzaam forum, dus ik hoop veel te mogen leren hier en veel te mogen delen wat ik mee maak met m'n 850  :D

Joram





Foto van de 850 en vrouwlief, stukje van m'n binnenkort ex auto (Octavia mk2 lpg)
Sorry voor de crappy phone pics, een atex-smartphone heeft nu eenmaal niet zo'n goeie camera  :'(

volvobug

Ik dacht op die eerste foto dat je in ieder portier een deuk had, maar het is de spiegeling van de velgen van die Skoda  :eusa_shifty:

Welkom hier. 10V is een fijn blok en mits onderhouden met die km stand geen probleem om er alsnog LPG in te bouwen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

devonius

Welkom op het forum!
Weet zeker dat je er een hoop lol van gaat hebben.
Mooie auto in een mooie kleur.
Ben zelf niet zo dol op de cetus velgen. Mijn eerste 850 had deze ook en die heb ik snel gewisseld voor een set colomba's destijds. Geeft de 850 gelijk aan heel ander aanzicht!


Joram

Citaat van: volvobug op 15-11-2015 21:54:42
Ik dacht op die eerste foto dat je in ieder portier een deuk had, maar het is de spiegeling van de velgen van die Skoda  :eusa_shifty:

Welkom hier. 10V is een fijn blok en mits onderhouden met die km stand geen probleem om er alsnog LPG in te bouwen.

Dat dacht ik ook, heb de offerte al binnen voor LPI van Meeman, hij bood een 61L tank aan, maar ik begreep dat er 67 in moest kunnen met wat kloppen?

Citaat van: devonius op 15-11-2015 22:01:22
Welkom op het forum!
Weet zeker dat je er een hoop lol van gaat hebben.
Mooie auto in een mooie kleur.
Ben zelf niet zo dol op de cetus velgen. Mijn eerste 850 had deze ook en die heb ik snel gewisseld voor een set colomba's destijds. Geeft de 850 gelijk aan heel ander aanzicht!

Ik wou ze maar als wintervelgen gaan gebruiken, heb nog een setje 195/65-15-ers liggen...

remeeus

Welkom hier!

Ik lees dat je het filter van de at bak wilt gaan vervangen, bedenk je wel dat dit een beste klus is! Die je wellicht het beste gelijk met de krukas keerring uit kunt voeren. De bak moet hiervoor namelijk letterlijk uit elkaar, er is geen andere mogelijkheid om bij het filter te komen.

In mijn blog staan wel wat foto's van de bak gedemonteerd.

op een van de foto's in deze post is het filter van de bak te zien:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.msg1515325.html#msg1515325

Joram

Citaat van: remeeus op 15-11-2015 22:17:23
Welkom hier!

Ik lees dat je het filter van de at bak wilt gaan vervangen, bedenk je wel dat dit een beste klus is! Die je wellicht het beste gelijk met de krukas keerring uit kunt voeren. De bak moet hiervoor namelijk letterlijk uit elkaar, er is geen andere mogelijkheid om bij het filter te komen.

In mijn blog staan wel wat foto's van de bak gedemonteerd.

op een van de foto's in deze post is het filter van de bak te zien:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.msg1515325.html#msg1515325

Da's goed om te horen, ik hoop dat het een beetje te doen is voor de heren die de klus in hun maag gesplitst gaan krijgen, mijn vaste sleutelplek is bezet en ik heb eigenlijk te weinig tijd en zin om het zelf te doen, dan maar ff de beurs trekken...

remeeus

Citaat van: Joram op 15-11-2015 22:42:32
Citaat van: remeeus op 15-11-2015 22:17:23
Welkom hier!

Ik lees dat je het filter van de at bak wilt gaan vervangen, bedenk je wel dat dit een beste klus is! Die je wellicht het beste gelijk met de krukas keerring uit kunt voeren. De bak moet hiervoor namelijk letterlijk uit elkaar, er is geen andere mogelijkheid om bij het filter te komen.

In mijn blog staan wel wat foto's van de bak gedemonteerd.

op een van de foto's in deze post is het filter van de bak te zien:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,69954.msg1515325.html#msg1515325

Da's goed om te horen, ik hoop dat het een beetje te doen is voor de heren die de klus in hun maag gesplitst gaan krijgen, mijn vaste sleutelplek is bezet en ik heb eigenlijk te weinig tijd en zin om het zelf te doen, dan maar ff de beurs trekken...

Ik help het je hopen ;D

En vergeet niet: De bakolie alleen vullen door de pijlstokbuis!!!!!  Als je hem laat flushen komt het wel goed maar na demontage/montage zal deze toch gevuld moeten worden. (gevolg van het anders doen staat ook wel ergens in m'n blog :eusa_wall: :eusa_wall:)

Joram

Citaat van: remeeus op 15-11-2015 22:49:32Ik help het je hopen ;D

En vergeet niet: De bakolie alleen vullen door de pijlstokbuis!!!!!  Als je hem laat flushen komt het wel goed maar na demontage/montage zal deze toch gevuld moeten worden. (gevolg van het anders doen staat ook wel ergens in m'n blog :eusa_wall: :eusa_wall:)

Ik las het :-)

850-R

Hele mooie kleur! Nog plannen kwa exterieur of hou je hem standaard?

Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

Joram

Eerst de techniek, dan lpg en dan, als het budget weer wat op peil is, voorzichtig eens daaraan denken  :)

Joram

Vandaag Roffel weggebracht  :-[
Voor reparatie  :eusa_angel:
Achterste krukaskeerring, aandrijfaskeerringen en als de schatting van de kosten klopt laat ik de distributie ook gelijk doen :-)
Zijn we in 1 keer klaar  ;D
Misschien m'n Skoda ook verkocht dus dan kan ie gelijk door naar Meeman  :eusa_dance:

Joram

Vandaag 1e schatting van de kosten gehad, extra werk viel mee, motorsteun en ashoes met een speldenprik  :eusa_pray:
Doe de distributie dan ook maar mee  8)

elianmars


850blues

Neem je ook gelijk de waterpomp mee bij die distributiewissel  ;)
Tip: Het type met metalen schoepen nemen, de kunststofversies willen weleens afbreken.

Btw, die cetussen mogen er best opblijven hoor!
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm