Welke onderdelen bestellen bij nieuwe veren?

Gestart door Dionvr, 16-11-2015 22:04:13

Vorige topic - Volgende topic

Dionvr

Ik ben van plan een set Apex veren te gaan monteren op mijn standaard schokdempers (voor), achter heb ik nivomat, maar ik rij nooit met een kar / zware dingen achterin. En wil dus graag overstappen naar gewone (of sportievere) dempers achter in combinatie met de verlagingsveren van Apex.

Wie heeft een lijstje met de onderdelen (en evt. nummers) die ik het beste kan vervangen als ik de nieuwe veren monteer? Ik ben opzoek naar een wat sportiever rijgedrag, hij duikt nu aardig in bij sportief sturen.

Gaat om een 855 t-5 uit 94.

classicT5

Taatspotten (die zwatre dingen bovenaan je veren), lagers bovenaan, eindstoppen en stofhulzen.

En je bouten eventueel waarmee je poten vastzitten.

Onderdeelnr weet ik zo niet. Voor lagers en die taatspotten kun je ook skf nemen, op duitse sites voordelig te vinden.

devonius

Heb pas mn nivomats vervangen door gewone dempers met normale hoogte veren. Een wereld van verschil, de nivomats waren blijkbaar echt op aan het raken.
Had een compleet setje van iemand hier overgenomen. De taatspotten zijn wel het vervangen waard. Die zijn meestal aardig gehavend. Had ook het idee dat de taatspotten die op de nivomat veren zaten niet pasten op de normale veren. Waarschijnlijk omdat de nivomat veren dunner zijn.
De rest heb ik laten zitten. Kan natuurlijk geen kwaad om alles te vervangen, maar was naar mijn idee niet nodig.
Bij het eraf halen van de veren heb je op de dop die onder aan de veer zit, een pinnetje zitten (die klemt dat ding in de veer zodat je de bout kunt aandraaien) die pinnetjes waren verbogen bij het verwijderen. Let daar even op, want als ze afbreken wordt het denk ik lastig vastmaken.

UserID6342

Voorzijde:

Schokbrekers ??  De meeste hebben hun beste tijd wel gehad inmiddels...
Veerpootlager en veerpootrubbers
Stofhoezen meestal vergaan of gescheurd
Bumpstops meestal vergaan

Achterzijde:

Schokbrekers ??  Hetzelfde verhaal als voorzijde
Taatspotten
Metalen ring waar rubber veer invalt op carrosserie (vaak compleet weggerot)
Rubber boven op veer
Bumpstops

Uiteraard bij de achterzijde alleen vervangen indien kapot, controleer die platen / metalen ring die op de carrosserie zitten geschroefd met een inbusbout erg goed, want meestal zijn die compleet weg geroest....

portlock

Heb laatst de veren rondom van mijn 850 vervangen.

Heb achter alleen nieuwe veerschotel ivm nivomaat naar schokdemper.
En natuurlijke nieuwe schokdempers en veren achter.

Aan de voorkant heb ik dit allemaal meegepakt:
Moer en bovenste ring/rubberen achtig ding
Toplager
Taatspot/veerschotel/rubber
Bumpstop + stofhoes
Veer
Schokdemper

Tevens heb ik bovenop het veerrubber nog een ring gelegd, of dit nodig was geen idee, maar er word behoorlijk over gespeculeerd en voor het geld kon ik het niet laten.
Dit is volvo nr: 9157705

Moer boven op alles
985660

Ring die onder de moer zit
30647969

Tip van flip:
Koop alles van sachs, dit is identiek aan volvo, alleen staat er geen volvo logotje in. Bespaar je minimaal 1/3 tot wel 2/3 van de prijs.

Succes

'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15