glt lichtjes tunen?

Gestart door kww, 05-03-2005 20:19:15

Vorige topic - Volgende topic

kww

hallo mensen
ik wilde jullie mening eens weten over het volgende
heeft het zin om mijn 850 glt met 200 dkm op de klok
lichtjes te tunen?
hierbij denk ik aan nokkenassen, geflowde kop, chiptuning.
en in en uitlaat
de uitlaat blijft natuurlijk lastig met die kat dus het helpt bijna niks als ik na de kat een sportuitlaat monteer.
de chiptuning is me ook afgeraden omdat het kosten/baten verhaal niet reeel is.
maar misschien dat een combinatie van de nokkenassen, plus de iets aangepaste kop (in en uitlaatpoorten polijsten? ) in combinatie met die chiptuning wel goed haalbaar is en qua overige (koelling, remmen) ook nog goed te doen is.
natuurlijk is een t5 nog veel sneller maar net iets meer zou ik al leuk vinden
dus zie zou me iets kunnen vertellen over de kosten en over de mogelijke winsten?
overigens ben ik meer geinteresseerd in drivebility en koppel dan veel pk,s

elianmars

Voor "lichtjes" tunen, heb je een aardig lijstje neergezet. :P

Je hoeft de kat er niet per sé onder te laten. Die kun je ook laten vervangen door een sportkat. Scheelt ook weer duidelijk!

kww

bij eps kost een sportkat ook aanzienlijk veel geld
een stukje pijp met demper kost aanzienlijk minder

thuur

Gewoon leegkloppen die kat, stukje pijp erin om wervelingen tegen te gaan en de motor flink warm rijden voor de APK (of originele kat terugplaatsen). Scheelt een pk of 7.

Koppen kun je vlakken/zandstralen/polijsten/uitboren/etc.. Kan veel schelen, maar scheelt ook veel in verbruik ;)

Misschien is er een spaghetti-spruitstuk te krijgen, maar let op: het standaard uitlaatspr.stuk is al een goede poging!

Je kunt vinnen aanbrengen in het inlaattraject (als je gaat polijsten, zorg dan dat het inlaatstuk altijd een beetje 'ruw' blijft, als de lucht langs de inlaatkleppen stroomt zal hij altijd wervelen). Door de vinnen juist te plaatsen (rekenmodel!) kun je deze wervelingen optimaal laten lopen en kun je weer wat tienden winnen en je moet aerodynamicus en handig zijn..

Chiptuning bij een atmosferische motor kan ik je ook afraden. Kost een berg, scheelt een beetje ;)

Koeling en remmen hoef je niets aan te doen op deze schaal. Die zijn voldoende.

En nathuurlijk je inlaatkanaal optimaliseren. Zorgen dat zoveel mogelijk lucht zo direct mogelijk zonder weerstand in je motor komt. Sportluchtfilter op de plek waar zo koud mogelijke lucht is (koude lucht heeft een kleiner volume dus er is meer lucht per kuub)

Gr 8)

kww

chiptuning in standaard motor helpt niet veel
maar bij bijvoorbeeld ringsleutel herschrijven ze de pc naar je eigen wensen op de rollenbank.
en misschien heeft het wel weer nut icm die andere dingen

thuur

O het heeft zeker nut. In het programma zitten een boel veiligheidsmarges die redelijk ruim zijn gedefinieerd. Uiteraard ook ter bevordering van de levensduur. Een chiptuner haalt die marges gewoon iets naar beneden waardoor je meer uit je motor kunt halen. Dus ja, als je telkens 'langs die grens' rijdt zul je de levensduur verkorten. Niet-getuned geldt dit uiteraard ook, hetzij in lichte mindere mate.

Een turbo motor heeft vaak een marge van zo'n 30%-35% af fabriek. Een chip tuner haalt deze flink naar beneden. Daarom kun je met een turbo motor ook veel meer winnen middels chiptuning.

Wat ik bedoel is dat de kosten van chiptuning bij een niet-turbo vrij hoog zijn vergeleken met de hoeveelheid pk's die je er voor terugkrijgt. Maar als je vindt dat het het geld waard is, ben ik de laatste die zegt dat je het niet moet doen.

Je kunt heel ver gaan in tuning, de 2-liter 20 klepper uit de BTCC haalt ook 300 pk (zonder turbo!! :o), maar daar kun je niet de boodschappen mee halen en je kunt er echt geen 2 ton mee rijden ;) Voor een 850 geldt heel vaak dat als je echt serieus aan de slag wilt (turbo, intercooler, etc.etc.) dan kun je beter een T5 (T-5R/R) kopen en een chip laten plaatsen, vaak ben je dan goedkoper uit dan beginnen met een ongeblazen motor.

De enige grens dus is je budget ;)

Gr 8)

kww

ja als je aan echte tuning zit te denken dan zou ik inderdaad eerst doorsparen voor een t5
heb je meestal ook meerdere leuke optie,s zoals climate control en cruise controll, 4 electrieke ramen en dat soort dingen.
maar zoals gezecht gaat het me dus niet om 250 of 300 pk.
als ik richting de 200 ga of net even erboven zou het al leuk zijn, ik zou dan wel binnen de normale veiligheidsnormen willen blijven.
stel je echter even het volgende voor
aanpassing: kop bewerken, andere nokkenasjes, standaard chip
of
aanpassing: kop bewerken, andere nokkenasjes, chip op maat.

als je de auto alleen maar chipt heb je iets van 10 a 15 pk winst
als je dit in combinatie doet met die andere dingen ga je door het herschrijven niet meer winst boeken dan die 10 a 15 pk als in optie 1?
je kunt immers alles op elkaar afstemmen qua vermogen.
graag zou ik ook even wat prijzen willen weten van een setje nokkenassen en een kopbewerking

M a r c

Een originele GLT doet gemiddeld 165pk op de vermogensbank. Met chiptuning zul je er ca. 10pk bijkrijgen. Is dus inderdaad de vraag of dat de moeite is.... Als die v-bak nu eens wat kortere overbrengingen had dan was ie al een stuk sneller. Als ik jou was ging ik gewoon voor een sportluchtfilter, goede bougies, goede bougiekabels, een sport óf katvervanger en een sportuitlaat. Schijnt ook dat ze bij DBM Engineering in Maarsen de cilinderkop kunnen aanpassen voor nog wat extra power. Ook zou je wat kunnen experimenteren met de nokkenastiming. In ieder geval succes en hou ons op de hoogte!  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: kww op 06-03-2005 00:38:01
chiptuning in standaard motor helpt niet veel
maar bij bijvoorbeeld ringsleutel herschrijven ze de pc naar je eigen wensen op de rollenbank.
en misschien heeft het wel weer nut icm die andere dingen

Ringsleutel....... ::) ::) ::)

Die hebben onze Zafira gedaan. Ben ik niet bijster tevreden over.......

Turbobiker

En stel nu dat ze bij bijv. RIMA een motor hebben liggen uit een T5. Deze kost waarschijnlijk minder dan je koppen laten bewerken. Kwestie van ombouwen. Lijkt mij tenminste, maar de experts op dit forum kunnen daar vast meer over zeggen :)
De Tussenpaus

kww

bedankt voor het meedenken allemaal
een t5 blok erin leggen, zit je ook vast aan andere dingen
zoals een ombouw naar 5 gaats velgen, de koeling.
en zou de t5 dezelfde automaat hebben als een glt?
lichtjes tunen zou kunnen en dat zou inderdaad in combinatie met een
grote beurt kunnen.
@elianmars, waarom was je niet te spreken over ringsleutel? ze kwamen
wel professioneel over.

M a r c

Citaat van: Turbobiker op 06-03-2005 10:52:54
En stel nu dat ze bij bijv. RIMA een motor hebben liggen uit een T5. Deze kost waarschijnlijk minder dan je koppen laten bewerken. Kwestie van ombouwen. Lijkt mij tenminste, maar de experts op dit forum kunnen daar vast meer over zeggen :)

Wat denk je van de kabelboom, ecu, etc. etc.  ?

info@europeantuning.nl

elianmars

Citaat van: kww op 06-03-2005 11:18:22

@elianmars, waarom was je niet te spreken over ringsleutel? ze kwamen
wel professioneel over.

Ben je er al 'ns geweest? Toen ik daar aan kwam, wilde ik het liefst al gelijk weer weg rijden. Maar goed, het voordeel van de twijfel gegeven.
Ik had die dag een afspraak staan, waarvan ze helemaal niks (meer) wisten. Ze hebben de software ff "tussendoor" herschreven.  
Rollenbanksessies werden zonder enige koeling gedaan. Uiteindelijke resultaat van het herschrijven was 27 pk'tjes. Een winst van nog geen 8%. En dat voor een turbo-motor.......
Omdat ik toen nog niet echt alles wist van het tunen van deze motor, was ik hier in eerste instantie wel blij mee.
Achteraf ben ik wat meer gaan informeren. Met de dingen die ik heb veranderd aan de wagen, had ik minimaal 260 pk kunnen hebben, i.p.v. de 235 die ik nu heb.
Ik heb al bij verschillende tuners gevraagd wat ze voor me kunnen doen. Zolang de standaard software niet wordt teruggeschreven, helemaal niks.......

Maar goed.......... Terug naar het topic! ::)

M a r c

Citaat van: elianmars op 06-03-2005 12:45:16

Ik heb al bij verschillende tuners gevraagd wat ze voor me kunnen doen. Zolang de standaard software niet wordt teruggeschreven, helemaal niks.......

Maar goed.......... Terug naar het topic! ::)

Jawel hoor. Sommige (  ;) ) tuners leveren je dan gewoon een ruil-ecu met nieuwe software. Je oude inruilen en klaar.

info@europeantuning.nl

KeesKist

Ik zou er een "No Fear" sticker opplakken, dat scheelt zeker 25pk.

Is doorsparen voor een T5 niet een beter idee? Volgens mij kost het net zoveel om een GLT op 200pk te krijgen.

Volgens mij is met een CAI, ander spruitstuk, katloze uitlaat de beste compromis bereikt tussen uitgaven en resultaat.
Violence solves everything