Plaatsing 5 in Lijn

Gestart door Hiker, 18-11-2015 11:41:01

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

ik vraag me af waarom Audi het 5-in-lijn blok in de lengte richting heeft geplaatst en Volvo het 'overdwars' ingehangen heeft. Qua ruimte lijkt het m.i. geen punt.
Mijn pa had heul vroeger een Jaguar XJ6 ('80) en die 6-in-lijn lag er ook in de lengte richting in...
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

UserID25761

Bij de meeste voorwielaandrijvers is het blok dwars geplaatst, waarom Audi dan in lengte doet geen idee

Marc O.

Omdat Audi (toen ook al) veel quattro's maakte.
...The Nile isn't just a river in Africa...

V70 classic

Waarschijnlijk omdat de quatro eeen echte AWD is.
En volvo meer een wegrij hulp.
Met t blok in de lengte kun je veel efficienter t vermogen naar de achteras krijgen.
Want ze hadden beter alles overkunnen nemen van de quatro want nu is t vlees nog vis.
Ik bedoel de AWD van volvo is en blijft kwetsbaar.

Groet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

vincen tdi

Voor zover ik ooit begrepen heb heeft volvo destijds gekozen voor dwarsplaatsen i.v.m. Veiligheid en gewichtsverdeling.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

V70R^2

Citaat van: vincen tdi op 18-11-2015 13:02:06
Voor zover ik ooit begrepen heb heeft volvo destijds gekozen voor dwarsplaatsen i.v.m. Veiligheid en gewichtsverdeling.

Dat was inderdaad het argument, de motor wordt dwars geplaatst een absorberend onderdeel van de kreukelzone, in lengte zou hij zo door het schutbord naar binnen komen zetten.

Jan_D.

Ook win je door de motor dwars te plaatsen iets meer ruimte in het interieur.
Helaas verlies je (mede dankzij de voorwielaandrijving zelf) de kleine draaicirkel zoals o.a. de 740/940 die heeft.

Jeroentjuh

Johann

De Haldexen zijn dwarsliggers ja. De Torsen versies langsliggers.

Jan_D.

Bij die Audi's kijk ik niet zo vaak onder de kap. (Bij mijn eigen auto ook niet elke week, trouwens) Weer wat geleerd!

petrolhead2.5

hoe zit 't eigenlijk met de 6 in lijn van de 960 en S90 en dan bedoel ik ook de veiligheid? Of is de neus zoveel langer dat dat allemaal meevalt. Volgens mij is 't bij BMW bijv zo dat het blok bij een aanrijding naar beneden wordt geleidt en zo niet of nauwelijks het passagierscompartiment doorboort. Ik vind 't altijd wel een mooi gezicht als 't blok er in de lengte in ligt, een goede achterwielaandrijver is sowieso niet verkeert..... ;) ;D

Joram

Citaat van: Jeroentjuh op 18-11-2015 20:36:35
Audi 5-cilinder.....

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201503/2015-audi-rs3-26_1600x0w.jpg

Wat een auto is dat, het verlies in de aandrijflijn met zo'n opstelling icm de dsg is gewoon 80pk!
Nog maar te zwijgen over de 235 banden vóór en 225 achter om het onderstuur in te dammen...

Citaat van: petrolhead2.5 op 18-11-2015 22:42:28
hoe zit 't eigenlijk met de 6 in lijn van de 960 en S90 en dan bedoel ik ook de veiligheid? Of is de neus zoveel langer dat dat allemaal meevalt. Volgens mij is 't bij BMW bijv zo dat het blok bij een aanrijding naar beneden wordt geleidt en zo niet of nauwelijks het passagierscompartiment doorboort. Ik vind 't altijd wel een mooi gezicht als 't blok er in de lengte in ligt, een goede achterwielaandrijver is sowieso niet verkeert..... ;) ;D

Als ze een beetje naar Audi gekeken hebben, procon ten...

Hiker

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha