turbo wissel

Gestart door skipper, 22-11-2015 09:54:46

Vorige topic - Volgende topic

skipper

Goedemorgen allen,
Even een vraagje.
Ik heb een 2ltr t5r waar een 13g turbo op zit met rechte flens.
Deze wil ik wisselen voor een 15g , ook met rechte flens.
Nou weet ik nog niet of mn downpipe conisch is of niet, maar als dat wel zo is wil ik de hete kant van de 13g laten zitten en de koude kant wisselen.
Kan dit?

Alvast bedankt voor het meedenken.

schutten

Citaat van: skipper op 22-11-2015 09:54:46
Goedemorgen allen,
Even een vraagje.
Ik heb een 2ltr t5r waar een 13g turbo op zit met rechte flens.
Deze wil ik wisselen voor een 15g , ook met rechte flens.
Nou weet ik nog niet of mn downpipe conisch is of niet, maar als dat wel zo is wil ik de hete kant van de 13g laten zitten en de koude kant wisselen.
Kan dit?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ligt aan het bouwjaar, vanaf 96 waren ze niet meer conisch.
Turbine huis van de 13 en 15 zijn zo om te steken past gewoon.

skipper

Bedankt voor je antwoord.
Het is een Italiaanse van 11-95 dus die zal dan wel conisch zijn.
Mooi dat ik dan de hete kant kan laten zitten.
Volgende week maar eens proberen te wisselen.
Iemand  nog handige tips en/of trucs?

classicT5

Pakkingen nieuw sowieso. Ik zou ook meteen alle bouten, moeren en tapeinden vervangen. Vooral ook pakking van olieretour.

Olie aan- en afvoerbuizen goed schoonmaken.

Ik persoonlijk vind het op die manier vervangen (t/h laten zitten)niet aan te raden, als je ff niet oplet geef je tik aan je turbinewielen en is een van de schoepjes krom oid.

skipper

Hey Jeroen,
Bedankt voor je advies.
Misschien is het idd beter om eerst de 13g compleet te demonteren en dan het uitlaat gedeelte over te zetten.
eerst maar even naar de dealer spulletjes halen.
Gr. Sander

classicT5

Als je alles bij de dealer haalt, ook tapeinden uitlaatspruitstuk aan blok ed, ben je wel rond de 200 kwijt (net zelf gedaan).

T/h hoef je zo te zien niet over te zetten 13g is hetzelfde als 15g, dan is kwestie van complete turbo vervangen. Of is het 5/h van die 15g kapot?

skipper

Hey Jeroen,
Bedankt voor je reactie.
Ik moet eerst ff kijken of die 13g conisch is.
Zo niet dan wissel ik idd de complete turbo.

UserID6342

Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je vraagstelling niet....

Je hebt een 13G met rechte flens zeg je in je eerste bericht, die wil je wisselen voor een 15G met rechte flens (dat past gewoon) maar hoezo zou je dan een conische DP hebben als er al een 13G recht op zit ?

Of lees ik het nu helemaal verkeerd ??

volvobaksteen

inderdaad all turbo's van met die mooie platte flensen passen op de uitlaat met platte flens

dus geen aanpassing nodig  hoogst waarschijnlijk heeft die al een turbowissel gehad als die een platte flens heeft en geen conische.

dus succes og een tip bestel geen turbo in nederland want dan word je zowieso een poot uitgetrokken
bestel maar lekker via internet op de zweedse tuning site's of via de volvo in zweden scheeld je 50 tot 60 % van het geld en verzendkosten is maar 15 euro ofzo levering duurd meestal tussen de 3 en 10 dagen

skipper

Oké mannen,
Ik had nog niet gekeken of die 13g een conische  aansluiting heeft.
Ik was dus in de veronderstelling dat je dat pas kan zien als je de downpipe losmaakt.
Dus ik dacht, als de aansluiting conisch is dan laat ik het hete gedeelte zitten...Toch?
Maar goed...Ik heb inmiddels een 16t besteld met een rechte flens die zal het beter doen dan de 15g denk ik
Nu wil ik nog een 3 inch downpipe maar ik vind ze erg duur.
Heeft iemand er misschien nog een liggen?
Dan ook nog misschien andere injectoren  (als dat nodig is) en opnieuw mappen.

Jurijn R

Witte injectoren gebruiken ;-)

UserID6342

Idd kun je bij een 16T beter witte benzine injectoren gebruiken ipv de standaard oranje.  Een 16T heeft altijd een rechte of schuine flens, maar is nooit conisch...

skipper

Oke bedankt voor de reacties,
Ik ga op zoek naar witte pluggen :).
Weet iemand misschien een goed adres(in nh) waar ik de boel kan afstellen?

UserID6342

Heb nog wel een setje liggen, PB maar even voor details.  Komen uit mijn eigen auto en zijn gewoon goed.

skipper

Nou...inmiddels een 16t en witte pluggen gemonteerd.
(KW speed bedankt).
Nu nog  de 3inch pipe laten bakken, en de ecu naar het oosten sturen.
In principe zou hij dan goed van zn plaats moeten komen😃