goed merk draagarm

Gestart door Jurjen850, 25-11-2015 22:38:36

Vorige topic - Volgende topic

Jurjen850

Citaat van: -D©©©L- op 09-12-2015 23:07:56
Citaat van: Jurjen850 op 09-12-2015 23:00:01
Beste mensen,

Dank voor jullie reacties tot nu toe.

Origineel zit onder een 850 van 1993 een draagarm met een apart bevestigde fuseekogel (3 bouten). Deze zit nog rechts en ziet er oud uit en zou in theorie vervangen kunnen zijn maar is misschien ook nog wel origineel of kan dit niet met 3 ton op de teller? Hij heeft nog geen speling terwijl de andere dit al wel heeft en 5 jaar terug was vervangen.

{Dit is vermoedelijk ook veroorzaakt door een aanrijding (buiten mijn schuld) op de linkervoorhoek. De externe schade viel mee maar het deurtje van de peugeot 206 die opeens de weg overstak was zo krom als een banaan (gat van 20 cm tussen deur en kozijn) alsook zijn dorpel helemaal verbogen. Hij had gelukkig niets dankzij alle energie die in deur was gaan zitten alsook wat schuiven op de vochtige rijbaan.

Bij mij kapot knipperlicht, wat verfrommelde sierlijst bumper en spatbord iets vervormd alsook motorklep. Alles beetje bijgebogen en vastgeklikt maar vermoedelijk toch ook die fuseekogel wat uitgelubberd.}

Als de rechter draagarm nog origineel is dan gelijk ook maar vervangen.

De draagarm links (bestuurderszijde) is zeker al een keer vervangen (5 jaar en 45000 km terug) en is 1 geheel, maar heeft helaas speling op de fuseekogel.

Nu wil ik voorkomen dat de auto opnieuw uitgelijnd moet worden. Is dit te voorkomen door deze te vervangen voor exact dezelfde draagarm met dus ook dezelfde afmetingen. Zo ja, dan kan wilde ik graag weten hoe ik het merk draagarm dat er op zit kan gewaarworden? staat dit ergens ingestanst. Er zit een gek wit plastic plaatje van 5 bij 2 cm op de voorkant van de draagarm, ik kan de functie hier van niet thuisbrengen. Er lijkt ook niets op te staan.

Klopt het dat als ik beide draagarmen vervang voor dezelfde types ik sowieso moet uitlijnen omdat de auto is uitgelijnd op 2 verschillende draagarmen?

Hopelijk kunnen jullie nog wijs worden uit dit verhaal.

Nee, dat kan niet.
Ik zou ook niet zo'n punt maken van twee verschillende armen, rechts slijt altijd sneller (rotondes linksom en rechter wegkant heeft meer oneffenheden).
Waarom zou je na een aanrijding niet willen uitlijnen ? Hoe weet je dat het subframe nog recht onder de auto staan en dus ook het caster (voorloop) nog klopt?

Gezien de beperkte blikschade aan jou 850; wat is de relatie met de draagarmen ? Klap op het wiel gehad ?

Er is geen klap op het wiel geweest maar er is natuurlijk wel een abrupte stop geweest, eerst door mijn eigen vertraging maar daar zou het natuurlijk tegen moeten kunnen en anders liep de fusee toch wel op zijn einde. De impact zelf, zonder dat het wiel geraakt wordt maar natuurlijk wel met mijn voet op de rem, je krijgt een rare verschuiving van de in elkaar gehaakt voertuigen met een geblokkeerd wiel. Toch lijken krachten bij snelle manoeuvres bij hoge snelheden misschien nog wel sterker te zijn dan bij een aanrijding met ca. 40 km. u. Ik had nog ca. 10 meter om te vertragen, de idioot stak zomaar over zonder richting aan te geven.

Hij is na de aanrijding niet anders gaan sturen en sporen. Ook bij remmen merk ik niet dat hij trekt o.i.d Hij rijdt dus prima.

Mag ik daarmee aannemen dat er geen schade is aan het subframe anders zou de voorloop afwijken en dat merk je onmiddellijk aan het sturen?

De schade is idd  meegevallen, een auto is op het puntje altijd sterker dan in de flank.
cheers,

Jurjen

Jurjen850

Citaat van: RoelNL op 10-12-2015 10:52:29
Citaat van: Jurjen850 op 10-12-2015 10:45:48
Stuuruitslagbegrenzer, natuurlijk.

Dus alle draagarmen met vaste fuseekogel hebben dezelfde afmetingen? Dat is fijn om te weten.

Waarom ik uitlijnen wil voorkomen? Ik heb het liefst dat er zo min mogelijk aan gerommeld wordt en aangezien hij altijd fantastisch heeft gespoord en gestuurd wil ik dat zo houden. Waarom niet vervangen voor exact dezelfde draagarm dan hoef je niet uit te lijnen toch? De maatvoering is immers hetzelfde. Maar nu lees ik weer dat je altijd moet uitlijnen.

Ik lees hier op het forum dat uitlijnen niet door alle garages goed gedaan kan worden en ik zit onder tijdsdruk vanwege de apk die binnenkort verloopt. Vandaar!

De auto heeft namelijk ook een onverklaarbare kleine olielekkage aan de distributiezijde. Bij inspecteren achter krukaspully en vooral eronder, kon ik geen olielekkage gewaarworden, maar is daar ook moeilijk te zien. Wat het nu wel is weet ik niet en baart me toch zorgen. Vandaar terughoudendheid met investeren in de auto tot ik weet hoe het zit met die olielekkage. Volvo dealer kon (had geen zin) om te zien waar het vandaan kwam. Als ik nu wist dat die olielekkage voor een redelijk bedrag te verhelpen was dan liet ik onmiddelijk beide draagarmen vervangen inclusief uitlijning bij een goed bedrijf in regio Arnhem (Harrie Arendsen?)

Ik heb de dagwaarde van mijn 850 vorige week nog verdubbeld hoor. Dit was heel eenvoudig door hem even vol te tanken. Die hadden jullie vast nog nooit gehoord.

heerlijk 8)

Je zou je distributie deksel er eens af kunnen halen om te kijken of je iets kan zien aan de nokkenaskeerringen en dan kan je gelijk ook naar de krukaskeerring kijken helemaal onderin.

Dat heb ik idd gedaan en gelukkig nergens een spoor van lekkage al is die met de auto op de grond moeilijk te zien bij de krukas, dit ook omdat de pully het zicht blokkeert. Lekkende krukaskeerring, lekt die altijd vanachter de krukaspully of ook verderop?
cheers,

Jurjen

RoelNL

Krukaskeerring hoort niet te lekken. Vaak is het een gevolg van achterstallig onderhoud van bijv. de carterventilatie. Als je het aandruft zou je de poelie eraf kunnen halen en kijken of het aan het lekken is bij de krukaskeerring/oliepomp.

Mocht dat het geval zijn kun je bij de dealer hier een reparatie setje van halen voor de O-ring en pakkingen.

Alles staat of valt met goede diagnose, als je het niet zeker weet kun je het beste aan garage vragen of iemand van het forum bij je in de buurt die regelmatig aan auto's sleuteld.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Jurjen850

Citaat van: RoelNL op 10-12-2015 11:13:12
Krukaskeerring hoort niet te lekken. Vaak is het een gevolg van achterstallig onderhoud van bijv. de carterventilatie. Als je het aandruft zou je de poelie eraf kunnen halen en kijken of het aan het lekken is bij de krukaskeerring/oliepomp.

Mocht dat het geval zijn kun je bij de dealer hier een reparatie setje van halen voor de O-ring en pakkingen.

Alles staat of valt met goede diagnose, als je het niet zeker weet kun je het beste aan garage vragen of iemand van het forum bij je in de buurt die regelmatig aan auto's sleuteld.

Carterventilatie heb ik gecontroleerd en hij trekt keurig vacuum, bij lekke keerring zou hij daar meer moeite mee hebben omdat hij valse lucht aanzuigt via lekkende keerring? Ik heb dus een rubberen handschoen geplaatst over de plek waar de olievuldop zit en met wat toeren gekeken of er over- of onderdruk ontstaat. Gelukkig onderdruk, de handschoen wordt dus naar binnen gezogen. Dit geeft aan dat er geen overdruk op de keerringen kan ontstaan.
cheers,

Jurjen

portlock

De afmetingen van de draagarmen zijn altijd het zelfde, anders zou het niet passen.

Waarom je moet uitlijnen is omdat je het los hebt gehaald. Een nieuwe draagarm heeft altijd nieuwe draagarm bussen. De rubbers zijn dan nog stug en niet uitgelubberd

Daarom staat de auto met nieuwe draagarmen dus "anders op zijn wielen".
Op het oog zul je dit niet zien, maar in theorie en praktijk klopt de uitlijning dan niet meer.

Hetzelfde geld voor het loshalen van de veerpoot  van het fuseestuk (2 bouten). Hiermee stel je de wielvlucht(camber).
Hiervoor geld precies hetzelfde als ik hierboven geschreven heb.

Het enige wat je hierbij kan doen is markeringen zetten op het fuseestuk en veerpoot. Zodat je het nog (enigzins)in de oudestand kan zetten.
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

classicT5

Als je arnhem woont, kun je overwegen naar dirk342 in nijmegen te gaan. Die droomt van onze autos en kan je goed op weg helpen. Zal ook financieel stuk aangenamer zijn dan de volvo dealert. Dirk342 is zijn forumnaam hier.

elianmars

Wat betreft de olielekkage, heb je al eens onder de bougie-afdekking gekeken? Het wil nog wel eens voorkomen dat de ring van de olievuldop lekt. De olie komt dan bovenop de motor te liggen en loopt op een gegeven moment naar beneden.

Jurjen850

Citaat van: portlock op 10-12-2015 13:30:54
De afmetingen van de draagarmen zijn altijd het zelfde, anders zou het niet passen.

Waarom je moet uitlijnen is omdat je het los hebt gehaald. Een nieuwe draagarm heeft altijd nieuwe draagarm bussen. De rubbers zijn dan nog stug en niet uitgelubberd

Daarom staat de auto met nieuwe draagarmen dus "anders op zijn wielen".
Op het oog zul je dit niet zien, maar in theorie en praktijk klopt de uitlijning dan niet meer.

Hetzelfde geld voor het loshalen van de veerpoot  van het fuseestuk (2 bouten). Hiermee stel je de wielvlucht(camber).
Hiervoor geld precies hetzelfde als ik hierboven geschreven heb.

Het enige wat je hierbij kan doen is markeringen zetten op het fuseestuk en veerpoot. Zodat je het nog (enigzins)in de oudestand kan zetten.

Toch begrijp ik 1 ding niet. De auto was uitgelijnd vlak na de plaatsing van de vorige nieuwe draagarm. Dus is de uitlijning ingesteld op een nieuwe draagarm. Daarom zou het bij vervanging niet uit mogen maken. Maar ik ben benieuwd. Ik ga hem binnenkort vervangen (er zijn prima filmpjes op youtube) en dan ben ik heel benieuwd of hij naar 1 kant gaat trekken (linkerkant doordat linkerwiel minder toe-in heeft?)

https://www.youtube.com/watch?v=teAcFHVAswM
cheers,

Jurjen

Jurjen850

cheers,

Jurjen

UserID6342

Citaat van: Jurjen850 op 15-12-2015 19:57:38
Ik ga hem binnenkort vervangen (er zijn prima filmpjes op youtube) en dan ben ik heel benieuwd of hij naar 1 kant gaat trekken (linkerkant doordat linkerwiel minder toe-in heeft?)

Juist ja, en waar komt deze wijsheid vandaan dan ??  Kijk de uitlijngegevens van een 850 /x70 classic eens goed na, voordat je die kraam hier neer zet ! Niet alles geloven wat die onzin filmpjes je vertellen / laten zien...

Jurjen850

Die filmpjes zeggen niets over het uitlijnen maar alleen iets over het vervangen van de draagarm.

De toekomst zal het uitwijzen en in het ergste geval moet ik hem uit laten lijnen. Vervangen draagarm lijkt mij niet moeilijk als je het rustig stap voor stap doet en pas aandraait als het gewicht van de auto op de veerpoot staat.
cheers,

Jurjen

UserID6342

En waar haal je wijsheid dan vandaan dat het linker voorwiel minder toe-in heeft als het rechter ??

Vraag me ook überhaupt af of dat je weet / begrijpt wat toe-in betekend voor de stand van het wiel ?

razorx

Als ik één tip mag geven in het algemeen: Sla de Robert DIY filmpjes alstjeblieft over.
Verder zie ik een duidelijke post van portlock waar niets mee gedaan wordt. Bevat echt alle informatie waarom uitlijnen noodzakelijk is.

Ik krijg een beetje de indruk dat de TS vragen stelt om het vragen stellen. Zie ook de andere berichten van TS en wat er met de antwoorden gedaan wordt.

Jurjen850

Citaat van: Dirk342 op 15-12-2015 23:06:12
En waar haal je wijsheid dan vandaan dat het linker voorwiel minder toe-in heeft als het rechter ??

Vraag me ook überhaupt af of dat je weet / begrijpt wat toe-in betekend voor de stand van het wiel ?

Beste Dirk,

Een misverstand tussen ons, misschien had mijn tekst eerder wat duidelijker moeten zijn.

Ik bedoelde juist:

Dat ik vermoed dat het linker voorwiel minder toe-in zal krijgen na vervanging van de draagarm aan die kant. De boel is minder ingesleten en zou dus iets meer afstand creëren. Nu besef ik me dat ik mij vergis.

Want de fuseekogel zit precies in het midden van het wiel van opzij gezien, maar niet van voren gezien. Dus zal dit voor de toe-in of toespoor(stand van het wiel t.o.v. rijrichting) niet veel uitmaken. Hooguit dat het hele wiel iets meer schuin komt te staan en dat is dan weer camber heb ik begrepen, dat begrip kende ik inderdaad nog niet.

Toe-in is toch niet zo'n moeilijk begrip? Leren kennen van de piepende remblokjes op de fiets.

Toe-in is een engelse uitdrukking voor toespoor toch? Het is de hoek die het wiel maakt t.o.v. de lengteas van de auto. Een leek zou denken dat wielen kaarsrecht vooruit moeten wijzen in de neutrale stand. In de praktijk blijkt een auto er heel zenuwachtig van te sturen. Plus dat bij voorwielaandrijving de auto voortgetrokken wordt en de wielen daardoor naar binnen komen tijdens het voorttrekken. Om dit te compenseren kunnen beide voorwielen een fractie naar buiten gericht worden t.o.v. de lengteas van de auto of rijrichting, hoe je het maar ziet. Dit bij auto's met voorwielaandrijving.

Als beide wielen iets naar binnen staan is de auto meer koersvast en spoort beter. Als ze naar buiten staan dan reageert hij beter op sturen.

Uiteraard moet dit symmetrisch zijn, dus aan beide zijden dezelfde hoek. Om dit goed af te stellen lijnt men uit. Ik vermoed dat mbv een laser en een schaal dit in de garage gebeurd. Het lijkt me moeilijk om dit zonder speciaal gereedschap te doen.

cheers,

Jurjen

Jurjen850

Citaat van: razorx op 15-12-2015 23:23:56
Als ik één tip mag geven in het algemeen: Sla de Robert DIY filmpjes alstjeblieft over.
Verder zie ik een duidelijke post van portlock waar niets mee gedaan wordt. Bevat echt alle informatie waarom uitlijnen noodzakelijk is.

Ik krijg een beetje de indruk dat de TS vragen stelt om het vragen stellen. Zie ook de andere berichten van TS en wat er met de antwoorden gedaan wordt.

Heb je de smiley gezien bij de link? Het was ironisch bedoeld. De eerste film van FCP vind ik heel duidelijk en prettig rustig in beeld gebracht.

Ik stel graag vragen, daar is dit forum toch ook voor bedoeld. Ik doe zeker ook iets met de antwoorden. Hoe weet je dat ik er niets mee doe?
cheers,

Jurjen