inhouden bij 4000tpm

Gestart door s©ub@, 02-02-2003 23:32:04

Vorige topic - Volgende topic

s©ub@

jongens... is niet echt hulp zo...

kheb dus een rokende 2.3l T5 die met moeite over de 4000tpm komt...

de wagen heeft 240000km gelopen... er komt rook uit de peilstokhouder als ik deze eruittrek...

is deze motor verrot; of de turbo; of....???

kwil ff weten waar ik aan toe ben... en weet dus nu echt niet wat ik moet doen :-/ ??? :-/
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Reitse

ANWB-keuring? Die hebben er verstand van (hoop ik) en ze staan er met de neus bovenop.

Frans Harkema

Citeerer komt rook uit de peilstokhouder als ik deze eruittrek...
 :-/ ??? :-/

Kan het ook condens zijn wat verdampt na een stevige rit?
Zit er sludge aan de peilstok? Als het echt rook is, dan laat hem staan. Duidt wellicht op een kapotte zuiger-en/of olieschraapveer. Misschien dat een kompressiemeting hier uitsluitsel over kan geven....

Dreamer2

In theorie kan er nooit olie in het carter komen toch? Verbrandingsproces vindt plaats boven de cilinders en alle rook wordt door de zuiger en keerringen weggehouden van het carter. Alleen ruimte tussen de zuiger en de wand laat rook door. 1 of meerdere cilinders zullen dan moeten lekken en minder compressie vertonen. Mocht dit verhaal niet kloppen dan moet ik maar eens de techniek van een verbrandingsmotor gaan bestuderen...
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Reitse

CiteerIn theorie kan er nooit olie in het carter komen toch? <knip knip knip> Mocht dit verhaal niet kloppen dan moet ik maar eens de techniek van een verbrandingsmotor gaan bestuderen...
Waar dient een carter dan voor?  ;)

Maar zit er überhaubt wel voldoende olie in dat blok?

ed

Het beste kun je bij het begin beginnen, en dat is een compressietest. Je weet dan meteen of de motor op is of dat het iets anders is.
De eerder geplaatste suggesties kun je dan uitproberen.
Een compressietest is zeer eenvoudig uit te voeren, en hoeft niet veel te kosten.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

jan855t5r

Je kan de mechanische staat van een moter al vrij aardig afleiden aan de hand van de olievuldop-test:

als de moter stationair draait draai dan eens de vuldop van het blok en voel er met je hand boven. (kan wat olie op je hand komen!)

Als er nu veel warme oliedamp/lucht uit komt zetten betekent dit dat er veel BLOW-BY is van uitlaatgassen langs de zuigerveren. m.a.w. versleten zuigerveren/cylinderboringen.
Deze uitlaatgassen komen dan tussen cylinderwand en zuiger door in het oliecarter terecht Het carter komt vervolgens op overdruk te staan. Deze overdruk kan dan tijdens je test via de olieretourkanalen (die nooit helemaal vol met olie zitten) ontsnappen naar de olievuldopopening.

Een voorteken is meestal een vet vies moterblok. (olie(damp wordt bij alle openingen en keerringen naar buiten gewerkt)

Voel je vrijwel geen overdruk (of zuigt 'ie zelfs een beetje bij de olievulopening?) Dan is de moter zeer waarschijnlijk mechanisch in goede staat.

s©ub@

KIJK!

da's nou een reactie waar ik wat mee kan! ik ga dat gelijk proberen als ik in de buurt van de wagen ben...

jan; hardstikke bedankt alvast voor deze tip!  ;)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!