inhouden bij 4000tpm

Gestart door s©ub@, 02-02-2003 23:32:04

Vorige topic - Volgende topic

s©ub@

afgelopen weekend wezen rijden met een 855T5 (jawel; een echte originele nederlandse  ;D)

het viel me op dat de wagen bij 4000tpm inhield... als ik dan langzaam en gedoseerd gas gaf dan kon hij wel doortrekken tot ongeveer 6- a 7000 tpm; had zelf eigenlijk het idee dat de turbo ongeveer naar de eeuwige snelweg was... (of dat er een nieuwe paus gekozen was; getuige de blauwe rook achter me)

is dit de turbo die het plezier bij 4000tpm afkapt? of zit het probleem ergens anders in het blok?

als het de turbo is: johann; die turbo op jouw site past die ook op een T5 van '94?  ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Johann

Volgens mij is de rechte flens turbo vanaf model jaar 96 of 97 dus ik denk niet dat ie past tenzij je er een nieuwer type downpipe bij koopt.

Inhouden kan ook van de luchtmeter komen. misschien zit het luchtfilter wel dicht?

Mellow_yellow

Het lijkt alsof ie smoort. Ik denk in eerste instantie ook aan een verstopt luchtfilter, dan wil ie wel eens olie gaan pakken via de turbo of de carterinluchting.

s©ub@

maken we het nog een standje erger...

als ik de peilstok uit de motor pak dan komt er een lichte grijs/wit/blauwe ??? rook uit...

onderdruk in het blok?

Dreamer

ahum, wat is de kleur van je olie? Melkachtig wit mischien?

Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

s©ub@

nee, olie is een bruin/zwart...

ik ben bang dat de motor (240000km) inmiddels zo'n beetje zijn beste tijd heeft gehad; ik bedoel...

het is toch niet zo wanneer de turbo naar de eeuwige snelwegen is vertrokken we druk in het onderblok kunnen krijgen?

de blauwe rook bij gasloslaten van zou eventueel nog herleidbaar zijn naar de turbo (zwakste plek in oliecircuit) maar de rook uit de pijp van de peilstok?

Mellow_yellow

Staat de wagen wellicht al heel lang stil?

peterT5

kijk even op deze link:
http://www.easternaerospace.com/automotive/tips&tricks/boost-wastegate/
Onderaan staat dat als je de wastegate te ver 'optimaliseert' er teveel turbo druk is en dat de motor dan een seconde of wat inhoudt (klinkt bekent...). Vooral bij wat kouder weer.
De wastgate minder optimaal zetten zou misschien het probleem oplossen?

s©ub@

nee; wagen staat nog niet lang stil...

en wat betreft wastegate: het is echt inhouden, en gewoon helemaal niet verder vooruit te krijgen mits je echt met het gas gaat zitten spelen om hem over de 4000tpm heen te krijgen....

zo gauw de wagen eenmaal op 4500tpm dan kan je, als je het gas op dezelfde stand houd, wel tot aan de 6000tpm komen...

Dreamer

Ik vermoed een lekke koppakking, alleen dan zou de olie er anders uit moeten zien omdat het koelwater zich met de olie vermengt.  
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Johann

Citeernee; wagen staat nog niet lang stil...

en wat betreft wastegate: het is echt inhouden, en gewoon helemaal niet verder vooruit te krijgen mits je echt met het gas gaat zitten spelen om hem over de 4000tpm heen te krijgen....

zo gauw de wagen eenmaal op 4500tpm dan kan je, als je het gas op dezelfde stand houd, wel tot aan de 6000tpm komen...

Ik heb zoiets met de rotor gehad, nieuwe rotor er in en het was goed....

s©ub@

dus niemand denkt dat de motor wellicht op zou kunnen zijn met 240000km?

Johann

Die van mij heeft al 278K er op staan en doet 't tot op heden nog goed....

Reitse

Citeerdus niemand denkt dat de motor wellicht op zou kunnen zijn met 240000km?
Een paar jaar geleden stond er in de autokampioen een artikel over Shell die olie-analyses deden. Aan de hand daarvan konden ze je een beeld geven van de toestand van de motor...

Dreamer2

Werkt de peilstok niet een beetje als waterlsot, ik bedoel daar kan toch geen rook doorheen omhoog trekken tenzij er geen olie in de ruimte van de stok staat? Olie is dermate dik en zwaar dat rook er niet door heen kan permeabiliteren, dacht ik.
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....