Pas een nieuwe 850 en kan de oorzaak niet vinden van de befaamde rammeltjes

Gestart door CharlieFox, 27-11-2015 20:12:49

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Alhans nieuw, als bijna nieuw dan. Zitten veel nieuwe onderdelen op, de auto is goed onderhouden en heeft altijd binnen gestaan. Achterlichtkapjes zijn helemaal glanzend. Anyway:

Ook deze 850 ontkomt niet aan de befaamde rammeltjes. Ervaring met mijn vorige 850 vol enthousiasme auto op de brug gezet en direct wat onderzoek gedaan op die 2 twee verticale stuurstangetjes (heten ze zo?) stabilisatorstangetjes En de veerschotels voor en achter gechecked. Helaas is alles in orde. Flink aan de trekhaak gehangen, maar kan vooralsnog niets vinden.

Zijn er nog meer vaste standaard 850 punten die dat kraken en rammelen kunnen veroorzaken?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

jeroen74

Subframerubbers, achterasophangrubbers, motorsteun bij de krukas, veerpootlagering.

CharlieFox

Herstel, sorry. Nog eens opnieuw goed aan de reactiestangetjes getrokken met de auto op de brug en bleken toch de veroorzakers te zijn. Inmiddels vernieuwd (iets van €24,- p/s bij ES) en het rammelen is voor 90% weg. Het geluid kwam door de hele wagen heen en was vrijwel niet te lokaliseren waar het vandaan kwam.

Nu komt er nog iets ergens van achter, maar heb al diverse andere "rammel topics" gezien hier, waarvan sommige met enkele tientallen pagina's. Maar eens een keer op m'n gemak doornemen.

P.s. Auto wordt steeds beter en hij rijdt heerlijk  :)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

KXS70

Vergeet de vergrendeling van de motorkap niet.

Na verloop van tijd ontstaat speling op de rubbers waarbij de motorkap meer ruimte krijgt en dan ligt te 'dansen'. Veelal opgelost door het plaatsen van een tochtstrip op de rand aan de voorzijde.

CharlieFox

Citaat van: CharlieFox op 08-12-2015 16:46:01
(...) Nu komt er nog iets ergens van achter, maar heb al diverse andere "rammel topics" gezien hier, waarvan sommige met enkele tientallen pagina's. Maar eens een keer op m'n gemak doornemen.

P.s. Auto wordt steeds beter en hij rijdt heerlijk  :)

Even mezelf ge-quoted. Het heeft even een half jaar geduurd, maar vanmiddag toch maar eens alle moed bij elkaar geraapt om die irritante rammel van rechtsachter op te speuren. Schokbrekerrubber was het niet, dat had ik enkele maanden terug al eens bekeken. Ik zat echter destijds wel warm, bleek vandaag.

Voordat ik de auto had, heeft iemand de moer van de schokbreker stang niet goed aangedraaid. Had zeker geen steeksleuteltje 5 of zo voorhanden, want de schokbreker-stang draaide mee. Ik kon 'm nog zeker een paar slagen geven en nu is de rammel weg. Heerlijk!  :eusa_dance:

bebe66

Bij mijn 850 lijkt het op elke klinkerweg alsof een krat bier in de laadruimte staat te rammelen.

Heb de schokbrekerrubbers al gecheckt, alles zit goed vast.
De met vloerbedekking beklede planken los gehad, alle moertjes en schroefjes gecontroleerd, maar helaas, het onzichtbare krat bier staat er nog steeds.....

Tot nu toe ben ik er nog niet achter wat nu de oorzaak is.
Volvo V70N 140PK AT 2002
Volvo 855 2.0 T-5 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 20v 1994-verkocht
Volvo 855 2.5 10v 1996-verkocht

volvobug

Citaat van: bebe66 op 16-07-2016 21:45:02
Bij mijn 850 lijkt het op elke klinkerweg alsof een krat bier in de laadruimte staat te rammelen.

Heb de schokbrekerrubbers al gecheckt, alles zit goed vast.
De met vloerbedekking beklede planken los gehad, alle moertjes en schroefjes gecontroleerd, maar helaas, het onzichtbare krat bier staat er nog steeds.....

Tot nu toe ben ik er nog niet achter wat nu de oorzaak is.

Achteras zelf al eens geinspecteerd? Ligt er geen transversaalrubber los?

bebe66

Volvo V70N 140PK AT 2002

volvobug

Citaat van: bebe66 op 16-07-2016 23:37:48
Ahum, welke  is het transversaalrubber? ::)

Die achterste twee op deze foto:

Zitten enigzins verstopt links en rechts in de delta's van de achteras.

Die voorste twee vormen het bevestigingspunt van de delta's aan de carrosserie. Kunnen na al die jaren ook wel minder zijn maar zorgen in de regel niet voor gerammel.

bebe66

Volvo V70N 140PK AT 2002

mehrzahl

Wout309t

En check de moer die je spiraalveren aan de onderzijde vastklemt ook maar.... Vaak komt de bout daarvan los en moet even opnieuw vastgelast worden. Geeft ook een nare rammel
2011 V70 2.0T R-Design MT