ETS lampje brande

Gestart door kcie, 21-12-2010 08:40:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kcie

Vorige week ging bij mijn V70 MY2000 het ETS lampje regelmatig branden (bijna elke rit). Dit probleem is inmiddels verholpen, maar wil jullie  langs deze weg toch op de hoogte brengen van de oorzaak.

ETS betekend meestal het einde van de gasklep. Dus als eerste de gasklep schoongemaakt, ja deze was vies, maar loste het probleem niet op. Gek genoeg loopt de auto prima en is er eigenlijk niks aan te merken. Toch maar even Gerben Brouwer gebeld en het probleem voorgelegd, ik kon direct de volgende dag bij hem terecht. Daar de storingen laten uitlezen en daar kwam het volgende uit:
-Het systeem heeft het verzoek gedaan om mijn ETS lampje te laten branden.
-En een storing aan mijn koppelingsensor.

Maar geen tijdelijke of permanente storing aan de gasklep.
En toch functioneerd mijn cruisecontrole (behalve wanneer het ETS lampje brand) prima?!

Bij Gerben hadden ze ook niet het vermoede dat de koppelingsensor ook maar iets met het branden van het ETS lampje te maken zou hebben.
Uiteindelijk heeft hij mij aangeraden toch maar even bij de Dealer langs te gaan om te informeren of er misschien een nieuwere versie software voor de gasklep beschikbaar is.

Dan toch maar even richting de dealer, daar het verhaal uitgelegd en hun voorstel was om ook even het systeem uit te lezen. Omdat halverweg Gerben en de Dealer het ETS lampje uit was gegaan, kwam daar de monteur alleen met de melding dat er een storing in mijn koppelingsensor zit.
Ook zag hij geen relatie met het ETS lampje. Maar toch besloten de sensor maar even te vervangen, mocht het geen resultaat opleveren dan zou hij de oude er weer in willen zetten.

Het uiteindelijke resultaat is dat het lampje niet meer gebrand heeft, zou het dan toch iets met elkaar te maken hebben?
Beter een koppelingsensor vervangen dan een gasklep, is wat fijner voor de portomonnee  :eusa_whistle:



Warning! This message contains hidden bugs!


V70 2.4 '99, Honda Pan European ST1100

Arnie82

Even dit oude topic opgraven... Vanaf de aanschaf van de V heb ik af en toe last van een brandend ETS lampje... Met name bij flink en abrupt gasgeven kan ik hem opwekken.
Auto blijft met brandend lampje prima rijden alleen werkt de CC dan niet meer (irritant)

Zoals gezegd gebeurt het niet vaak... Althans niet vaak genoeg om er snel wat aan te doen maar toch wil ik dit tzt even oplossen.

Nu is mijn V van de eerste maand 1999 en is het gasklephuis door de vorige eigenaar laten reviseren en zou deze inmiddels een aanpassing hebben waardoor deze sterker/beter is? (bestaat deze revisie ???) Bedrijf dat de revisie gedaan heeft is een bekende van senior (de huismonteur) en een prima bedrijf... (kan er even niet opkomen welk bedrijf het exact was)

Vraag is dus of een eventuele schoonmaakbeurt al resultaat zou kunnen geven? Ik vernam dat het gasklephuis aardig verstopt zit in/onder het blok en dit nog wel even een klusje is?

Nu gaat binnenkort de distributie vervangen worden dus zouden we dit meteen even meepakken kunnen....
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Misha

Er zijn er twee: de verbeterde van Volvo, en de gereviseerde van AC-Tronics.
Die laatste kan in theorie echt niet meer stuk maar levert soms wel eens problemen op en is voelbaar minder precies voor de gevoelige rijder.

Reinigen kan zeker helpen, maar meestal is het uitstel van executie en mag er een dure nieuwe op en hij zit op een nare plek ja, vooral de kabel die achter de startmotor langs loopt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Arnie82

AC-Tronics... Dat is em ja.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Marty__Mouse

Ik heb hetzelfde probleem gehad, alleen zat bij mij de originele ETM nog op het blok (met de witte sticker).

Uiteindelijk ben ik voor de meest safe optie gegaan en heeft Dirk bij de Volvo dealer er een nieuwe ETM ingezet en is er direct de nieuwe software van Volvo ingeladen (dit schijnt ook meteen te moeten, zeker in geval van een automaat anders loopt ie niet meer)

Er is overigens ook nog een derde optie als je zelf durft te hobbieën:
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-S60-V70-S70-C70-S80-THROTTLE-POSITION-SENSOR-TPS-99-00-01-02-contactless-/370629977475?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item564b44a583


Hierbij kan je zelf de update/reparatie uitvoeren die AC-tronics voor je uitvoert.

BenC70es hier van het forum heeft dat ding ooit zelf ingebouwd en was er wel tevreden mee volgens mij.. Ik heb het niet aangedurfd en heb het laten doen.

Overigens had ik ook echt problemen met stotteren enzo, naast het ETS-lampje..

In mijn dagboek vanaf bladzijde 2-3 heb ik er het e.e.a. over geschreven..  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Jaco S

Ik heb ook last van het branden van het ets. Ik merk vooral met als het buiten wat warmer word. De hele winter geen last gehad. Wat vooral opmerkelijk is dat als het lampje brand mn cc gewoon werkt.

ik heb ook geen last dat hij constant brand. Soms gaat hij uit en blijft die ook een tijd uit.

franco76

Beste,

In mijn auto Volvo V70 Bj 1999 brand ETS lampje ook.
Ik heb hem laten uitlezen . Fout code was Gaspedaalsensor onjuiste Signaal .
Ik heb de gaspedaalsensor ook vervangen. Maar dat fout code blijft staan. Als je de foutcode wist, komt meteen terug.