Toerental loopt te langzaam terug op LPG. Afremmen op motor onmogelijk OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 01-12-2015 12:41:55

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Pas een andere Volvo dus natuurlijk het eea oplossen / uitzoeken, zie mijn onderschrift.

Eén van de dingen die ik opmerk is dat het toerental te langzaam terugzakt naar stationair. Dit is alleen op gas. Benzine werkt prima en dan merk je ook gelijk het verschil. Afremmen op de motor gaat dus niet. Het lijkt dan alsof er een cruise control op staat (die ik overigens nog moet overzetten vanuit mijn vorige 850) en er moet dus telkens bijgeremd worden. Kan me ook voorstellen dat het verbruik daarom wat hoog is (en de blokjes wat hard gaan). Met de vorige 850 reed ik 1:8 gemiddeld in 8 jaren tijd. Ik haal nu met deze een krappe 1:7.

Ook merk ik dat het vermogen minder is t.o.v. de vorige installatie. Dat was een Vialle type F. Huidige verdamper in deze 850 is een OMVL R90E. In principe zou dat best kunnen en vind ik ook niet zo spannend. De vorige verdamper heb ik wel eens gereviseerd en ken ik dus redelijk. Dit systeem moet ik weer helemaal opnieuw technisch leren kennen. Tot die tijd:

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen, dat te langzaam teruglopen van het rpm? Heb ik in ieder geval al een beginnetje waar ik zou kunnen zoeken.

P.s. Verder valt me op dat de verdamper op een rare pek is ingebouwd, tussen het blok en de accu. Dus vrij hoog en zeker niet onder het maximum koelvloeistofniveau. Dat zou het wel moeten zijn, heb ik altijd gehoord. Misschien een overweging om de verdamper, zoals gebruikelijk bij de 850's, te verplaatsen naar onder de accubak?

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

UserID6342

Dat is de standaard plek voor een OMVL verdamper....  Hangt daar ook helemaal prima en zit ook onder het KVS niveau.  Als hij langzaam terugloopt moet je eens even kijken in de aanvoerslang naar de venturi toe.  Daar zit een electronische regelklep in, haal die er even tussen uit en zet er een gewone stelschroef in (zoals van de G2 installaties).  Blijft hij nu hetzelfde doen, verdamper vervangen.  Reageert hij nu wel goed, regelventiel vervangen.

De OMVL verdamper gaan max 2 a 3 jaar mee, ze kosten ook niets maar hier moet je wel rekening mee houden.  Verder een erg fijne installatie overigens.

razorx

Ik onderschrijf Dirk is zijn bericht volledig, ook qua levensduur.

CharlieFox

Dank zover. Net even met 'n Action lantaarntje de boel bekeken. Wat Dirk bedoelt zal de stappenmotor zijn? Zo een ding had/heb ik ook op mijn oude 850 met Vialle systeem, maar zit dan als T-stuk direct op de verdamper zelf gemonteerd en van daaruit de toevoerslang naar het invoerstuk. Ik ga de tip uitproberen.

Fijn om te weten dat die R90E goed hangt, scheelt weer werk. Wél viel me op dat de toevoerslang wat lang lijkt en m.i. korter kan. Ook altijd gehoord dat dat zo kort mogelijk moet?

Revisiesetje is overigens maar €35,00 en een compleet nieuwe is zo rond de €125,00 excl verzending. Op de huidige verdamper staat het volgende op de sticker:

REG by OMVL
Pernumia (PD) Italy
R90/E LPG
Code K901501 31/08
s/n 01270269
67R-011618
Class 1/2A

Zal net als met banden het geval is week 31 zijn uit het jaar 2008. De vorige eigenaar liet weten dat zijn vader 7 jaar geleden LPG3 heeft laten inbouwen. Da's ruimschoots over de 2-3 jaar! Ik kijk nog even of het nieuw wordt of reviseren. Ook nieuw, maar wat werk, maar ook weer het meest "stoer".

Keep you informed ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

razorx

Inderdaad de stappenmotor. Heet bij Omvl regmatic.
Een goed adres voor Omvl spul is Luccio Engineering in Amsterdam noord.

CharlieFox

Ha, dank Yits. Ik stuitte bij toeval op een post van jou over de OMVL installatie. Iets over die electronische "regelkastjes". Je ontdekte een schroefje wat de overgangstijd bleek te regelen van benzine naar gas. Mooie encyclopedie, dit forum ...  :)

P.s. Overigens moest ik weer voor een duppie op de eerste rang zitten. Heb net via MP een vrijwel nieuwe gescoord met slechts 1500km op de klok. Telefoongesprek gehad met de beste verkoper en voelde goed. Voor €50,- overgenomen. Mocht ik toch "geflest" worden (niet aannemelijk) heb ik iig een extra verdamper om in alle rust te gaan reviseren, met de kerstboom er bij.

CharlieFox

De verdamper die ik van een meneer uit Luttelgeest overgenomen heb zit erin. Zekerheidshalve had ik het aantal gangen van de beide regelschroeven (idle en CO) geteld van de oude verdamper en op de (bijna) nieuwe overgenomen. Als een soort groffe afstelling, zeg maar. Fine tunen komt nog. De auto startte gelijk op gas! Test flight gedaan en de klacht van het toerental langzaam teruglopen is weg. Auto rijdt prima en dan moet ik 'm zelfs nog (laten) fine tunen. Credits aan Dirk overigens.

Stappenmotortje (Regmatic) ga ik vanuit dat ie goed is, want geen klachten nu. Maar kan misschien eens testen door al draaiende het stekkertje eraf te halen. Dan zou de motor daarop moeten reageren. Zo niet, dan werkt ie dus niet, toch?

Motor loopt wel wat hoog idle op gas. Zo'n 1100 rpm, too much. Echter als ik de idle schroef terugdraai naar 800 rpm, blijft ie met warme motor mooi lopen. Maar met koude / lauwe motor, slaat ie af in die stand. Maar kom ik nog wel uit tzt.

Gelijk de verdamper toch maar iets laten zakken. Ik kon zo'n 5 cm winnen. En gelezen dat de toevoer gasslang zo kort mogelijk moet zijn. Nou, ik heb bijna 3/4 deel kunnen weghalen door een andere routing te nemen. Nu is de gasslang korter dan korter. Kan het ook te kort zijn?

Al gemeld, maar toch voel ik t.o.v. de Vialle type F (8 jaar mee gereden) een duidelijk minder vermogen. Op benzine voel je het vermogen wel. Op gas is het wat lauwig met accelereren en zo. Maar vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. Ben blij dat de (bijna) nieuwe verdamper het euvel verholpen heeft. De oude ga ik ooit een keer op m'n gemak reviseren.

Iemand nog tips m.b.t. de OMVL R90E Millenium versie? Is met zo'n electronisch kastje.

P.s. Op de Vogels Autogas site staat trouwens een batterij aan informatie onder downloads. Wat een goede service!

razorx

Mooi dat de wagen weer onder controle is. Op de site van Vogels staan ook documenten met afregel instructies.

In het ideale geval download je de software voor de configuratie van je installatie. Gewoon gratis bij OMVL/AEB.
Dan heb je nog een interface kastje nodig van Luccio. In basis werkt ieder LPG systeem dat ik tot nu toe ken een met universele usb - seriele interface.
Je hebt dan alleen de juiste steker nodig, maar Luccio levert het setje compleet. Kost een euro of 80 meen ik.

Op het gehoor afregelen kan ook. Ietsje minder mooi maar werkt wel.

CharlieFox

Dank je, Yits. Ja, die Vogels site is een mooi stukje service. Zag die software idd ook al staan. Zo'n Luccio kastje ga ik onderzoeken. Ik heb ook nog zo'n OBD2 usb stekker van jou gehad destijds. Ik ben wat aan het inlezen op die documenten op de Vogels site over de R90E Millenium. Leuke materie.

Wat ik ook nog moet uitzoeken is dat ik nergens kan zien hoeveel peut ik nog in de tank heb. Lijkt wel of ze die meter hebben uitgeschakeld (tijdens de inbouw van LPG). Van gas kan ik zien mbv die 5 groene ledjes, waarvan er op reserve 1 rood wordt. Lastig is ook dat mijn odo meter momenteel niet werkt, dus na tanken van benzine moet ik echt de km's bijhouden.