Tikkend geluid motor cilinder nr.5 onder kleppendeksel

Gestart door Marcbo, 03-12-2015 17:10:01

Vorige topic - Volgende topic

Marcbo

Hallo,

ik ben sinds kort in het bezit van een V70 XC AWD '98, nadat ik helaas na 600DKM afscheid moest nemen van mijn 855GLT.
Tijdens het verversen van het koelwater viel mij op dat onder het kleppendeksel een tikkend geluid vandaan komt. Dit is ter hoogte van de 5de cilinder (rechts voor de kijkers, links voor de bestuurder). Het geluid loopt niet synchroon met het aantal toeren. Als de motor stationair loopt, dan lijkt het alsof er een knikker heen en weer geschud wordt. Naarmate de motor warmer wordt, neemt het geluid af.

Iemand een idee of suggestie wat het zou kunnen zijn? Danwel een manier/methode heeft om iets te kunnen bevestigen danwel uit te sluiten.

BVD. Marc
V70 XC AWD '98 at

arjen850

Klinkt als een tikkende  Klepstoter(s) genoeg olie? En welke olie?

Marcbo

Motor verbruikt amper olie. Omdat mijn oude 855 veel meer verbruikte, heb ik nog de gewoonte om zeer regelmatig het oliepeil te controleren. Het oliepeil is nooit (te) laag geweest.
Er zit voldoende 5W40 in.

Kreeg ook te horen dat het eventueel een kantelende zuiger kan zijn. Hoe is dit vast te stellen?
V70 XC AWD '98 at

kulk

Keertje olie vervangen als dit niet recent gebeurd is kan sowieso geen kwaad

UserID6342

Duw er eerst maar eens 10W40 in, die 5W40 hoort absoluut niet in deze blokken.  kantelende zuiger heeft een Volvo niet echt snel last van, tikkende klepstoters wel maar dat geluid zou in snelheid veranderen als je iets gas geeft.  Kantelende zuiger kun je uitsluiten door luisteren met stethoscoop.

Marcbo

de snelheid van het geluid verandert wel met het toenemen van het toerental. Maar niet gelijkmatig en synchroon.
V70 XC AWD '98 at

Marcbo

Riemwissel heeft de motor enkele weken geleden gehad. Er staat nu 327dkm op de teller.
V70 XC AWD '98 at

scania164

Ik heb ook al meegemaakt wat dirk aangeeft. Gewoon 10w40 erin..
Grote kans dat het weg gaat... Ook even flink toeren doet wonderen

Marcbo

Citaat van: -D©©©L- op 03-12-2015 19:31:41
Dit probleem deed zich ook al voor vóór de riemwissel ?

Niet dat ik weet. Ik hoor eigenlijk nooit de motor lopen omdat ik dan in de auto zit.
Na de riemwissel heb ik nog wel probleemloos een rondje Italie gedaan.
Ik hoorde het bij toeval omdat het koelwater werd ververst en de auto met de motorkap openstond met de motor stationair draaiend om het reservoir bij te vullen.
V70 XC AWD '98 at