slecht starten + foutcode 1100

Gestart door luuk123456, 04-12-2015 13:55:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luuk123456

Beste dames en heren,

Onze C70 T5 uit `99 start sinds enige tijd moeilijk/slecht.
Om te beginnen heb ik de auto uit laten lezen, en de enige foutcode die verschijnt is:
1100 - buitentemperatuursensor.

De vraag is nu, kan deze sensor de oorzaak zijn van het moeilijk aanslaan van de auto?
het valt me trouwens op dat de boordcomputer, ondanks de foutcode, de (buiten) temperatuur correct weergeeft.

Bij voorbaat dank voor het gegeven advies!

Vriendelijke groet,
Luuk


Sbv

ECM-1100 zal je bedoelen denk ik

ik dacht dat er 2 sensoren waren voor buitentemperatuur.

ruud12

Klopt het dat je op lpg rijdt? (Volgens rdw wel, maar kon het niet zo snel terug vinden in je voorsteltopic)

Zo ja, voldoet je auto aan de onderstaande symptomen:
- Langzaam starten na een nacht stilstaan
- Slaat altijd aan na 4-5 seconden doorstarten
- Slaat direct aan vlak nadat de motor is uitgezet
Als bovenstaande voor jou van toepassing is dan lekt het koppelblok aan je schutbord waarschijnlijk. Ik heb dat ook gehad, en icm injectoren die minimaal lekken loopt dan je inlaatspruitstuk vol met gas wat eerst weggepompt moet worden

Volgens mij zou de buitentemperatuursensor geen invloed moeten hebben op het starten, hooguit zou hij dan te rijk lopen lijkt me.. Maar dit weet ik niet zeker, dus verbeter me graag als ik het fout heb!
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

luuk123456

#3
Citaat van: Sbv op 04-12-2015 14:50:00
ECM-1100 zal je bedoelen denk ik

ik dacht dat er 2 sensoren waren voor buitentemperatuur.

Oei, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
De zoekfunctie leerde me inderdaad dat zich daar twee sensoren bevinden.
één van de sensoren zou invloed hebben op de ECC en de andere op de buitentemperatuur zichtbaar op het display op het dashboard.
maar zowel de ECC als de weergeven temp werken allebei naar behoren.
Alleen het slecht starten i.c.m. de foutcode blijven dan nog over, vandaar de vraag of hier mogelijk een verband tussen zit?

luuk123456

Ruud,

bedankt voor je advies.
De auto rijdt niet op gas ,maar de rest van de door jou genoemde symptomen kloppen precies!




Sbv


luuk123456

#6
Citaat van: Sbv op 04-12-2015 14:59:45
auto met Vida uitgelezen ?
en weer een 'oei'  ;D

Ik ben gisteren naar de garage geweest en ze hebben hem daar dus, zoals ze daar zeggen 'even aan de kast gehangen', maar of dit VIDA o.i.d. is geweest, durf ik echt niet te zeggen.
Is allemaal na te vragen hoor, maar dat antwoord moet ik je op dit moment schuldig blijven....

ruud12

#7
Oke, op benzine werkt het waarschijnlijk iets anders..

Wat je nog wel zou kunnen testen is de benzinedruk na een nacht stilstaan. Als een benzineinjector zou lekken (gebeurd dat vaak??) zou de benzinedruk helemaal weg moeten zijn de volgende dag. Normaalgesproken is er altijd nog wel wat restdruk dacht ik.. Je kan het ventiel op het eind van de injectorrail indrukken om het te testen.

Andere optie is dat je brandstofpomp het aan het begeven is en maar langzaam druk opbouwt. Om dat te testen: zet na een poosje stilstaan het contact op stand 2 (pomp zou druk moeten opbouwen), wacht 10 seconden o.i.d. en probeer dan te starten. Als hij dan direct start ligt het aan de pomp..
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

luuk123456

Citaat van: ruud12 op 04-12-2015 15:03:26
Oke, op benzine werkt het waarschijnlijk iets anders..

Wat je nog wel zou kunnen testen is de benzinedruk na een nacht stilstaan. Als een benzineinjector zou lekken (gebeurd dat vaak??) zou de benzinedruk helemaal weg moeten zijn de volgende dag. Normaalgesproken is er altijd nog wel wat restdruk dacht ik.. Je kan het ventiel op het eind van de injectorrail indrukken om het te testen.

Andere optie is dat je brandstofpomp het aan het begeven is en maar langzaam druk opbouwt. Om dat te testen: zet na een poosje stilstaan het contact op stand 2 (pomp zou druk moeten opbouwen), wacht 10 seconden o.i.d. en probeer dan te starten. Als hij dan direct start ligt het aan de pomp..
Super! Altijd leuk zo`n Macgyver testjes:)
Ga ik meteen proberen!

luuk123456

#9
ik heb optie twee even geprobeerd. !10 seconden op stand twee en dan starten, maar dit maakt geen verschil.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik optie 1 iets te ingewikkeld vindt klinken om zelf toe te passen, maar ik zal deze doorgeven...

ruud12

Citaat van: luuk123456 op 04-12-2015 15:09:54
ik heb optie twee even geprobeerd. !10 seconden op stand twee en dan starten, maar dit maakt geen verschil.
Jammer, was mooi geweest als het zo simpel was.

Die andere weet ik ook niet helemaal zeker, ik heb geen ervaring met of dat effect veroorzaakt kan worden door een lekkende benzine injector.. Dat weten andere mensen op dit forum ongetwijfeld veel beter!

De startmotor klinkt wel normaal? Dus niet dat het langzamer lijkt te draaien ofzo?
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

luuk123456

Nee Ruud, de startmotor klinkt normaal.
De hele 'startsessie' klinkt hij prima. gaat niet langzamer draaien o.i.d.

Groet,
luuk

ruud12

Dan laat ik dit topic verder over aan anderen met meer verstand van wat dit nog meer zou kunnen veroorzaken.. Hoewel ik toch de mogelijkheid van een lekkende injector nog wel zou testen!

Succes!
V70N T5 (2000, auto, vialle LPi, 450.000
V70 2.5 20V (1997, aut, Vialle LPi, 666.666km)
850 2.0 10V (1993, 325.000km)

classicT5

Een makkelijke is om relais 103 te overbruggen, heb je die alvast uitgesloten. Ff zoeken hier op het forum dan vind je goede howto.

luuk123456

Citaat van: ruud12 op 04-12-2015 15:46:56
Dan laat ik dit topic verder over aan anderen met meer verstand van wat dit nog meer zou kunnen veroorzaken.. Hoewel ik toch de mogelijkheid van een lekkende injector nog wel zou testen!

Succes!
Citaat van: classicT5 op 04-12-2015 15:49:20
Een makkelijke is om relais 103 te overbruggen, heb je die alvast uitgesloten. Ff zoeken hier op het forum dan vind je goede howto.

Heb ik in een ver verleden inderdaad al het e.e.a. over gelezen hier op het forum, bedankt!
Ik ga even zoeken...

Groet,
luuk