Mysterieus: Mijn gordels (3 stuks) zaten vast in beide rugleuningen

Gestart door CharlieFox, 04-12-2015 21:51:14

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Maar even een topic aangemaakt, hoewel het inmiddels opgelost is. (*) Maar wel na dik anderhalf uur pielen, uitproberen en googlen, o.a. op dit kanaal.

(*) Edit 6 december:
Uiteindelijk heb ik ze er wel uitgekregen, maar later met plat leggen van de banken had ik opnieuw het probleem (met alle drie de gordels) tenzij ik ze eerst uittrek en per stuk vast zet.

Ben bezig om de rolnetten over te zetten van mijn oude sloop Volvo naar de huidige. Die zitten in sommige Volvo's bovenin aan de achterzijde van de rugleuningen. Dus moesten o.a. de plastic zijkapjes eraf die op de buiten-bovenhoeken van de rugleuningen zitten. Daar lopen ook de gordels doorheen, door een nauwe spleet. Enfin, rolnetten ingebouwd, wil ik de boel weer dichtschroeven, krijg ik de beide rugleuning niet meer omhoog! Oorzaak: De gordels krijg ik niet verder meer uit de rugleuningen omdat ze 'gelocked' worden door de rolautomaat. Ik vond het wel al direct verdacht dat ik het bij alle drie had, dus dat er iets stuk was leek mij sterk. Wat ik ook probeerde, heel, heel voorzichtig de gordel eruit trekken enz. ze bleven gelocked. Ik kreeg het niet voor elkaar.

Uiteindelijk vond ik de oplossing op onderstaande url. Blijkt dus een of andere veiligheids issue te zijn van Volvo. Iets met over de kop vliegen en zo en dat je dan in de gordels blijft. De truc was om de gordels (alleen de buitenste 2, de middelste had lengte genoeg) onderaan los te halen op de 14mm bout. Vervolgens de rugleuning terug brengen naar de over-de-verticaal stand, is dus in de lock. Pas dan kun je weer de gordels eruit trekken. Wat een ingenieus systeem!

Oorzaak dat de gordels in de lock bleven was dat de gordels te ver terug waren gerold in de rugleuningen. Dat kon omdat de plastic kapjes eraf waren waardoor de zwarte knopjes die in elke gordel zitten niet meer werden tegengehouden. Nog geen ramp, want ik rij nu even tijdelijk zonder de plastic kapjes (moet 10 nieuwe plastic drukkertjes scoren). De gordels worden gewoon gebruikt, uitgerold en weer teruggerold. Maar let op!

Zodra ik de rugleuningen weer plat leg, in de cargo stand en ik laat de gordels weer te ver de rugleuning in gaan, dan zitten ze weer vast! Lees de tekst maar op Matthews. Ik ga het in ieder geval niet uittesten. Maar in verticale stand dus geen probleem. Echt magisch dit.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=48018
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

V702.5T

Losmaken bij het onderste bevestigingspunt en je trekt ze zo uit. Je leert vloeken tot die tijd, heb er zelfs (voor Jan L*L) een nieuwe gordel voor aangeschaft... Even een ruime knoop in je gordel voor je de achterbank platlegt en je hebt geen problemen. Doet zich alleen voor bij rugleuning naar voren halen.

blauweroffel

Ik heb het ook gehad.Toen bleek bij mij dat ik de uiteinde van de gordel omgedraaid/verdraaid bij het terugbevestigen in de C stijl onderin.
Toen ik ze juist had gemonteerd was het probleem over.

BR

CharlieFox

Knoop?
Gekke is dat ik bij mijn vorige 850 in 8 jaren nooit zoiets heb gehad. Waar ligt dat nou aan? Het moet toch zondermeer mogelijk zijn simpelweg een rugleuninkje plat te leggen? Waar is anders een station voor? Maar in mijn geval ga ik er vanuit dat als ik de plastic kapjes er weer op heb, het probleem weg is. Immers, dan worden de gordels weer gestopt op die zwarte drukknopjes door de kapjes.

Verdraaid?
Mijn gordels zijn m.i. correct gemonteerd, hoewel, daar ga ik vanuit. Ik heb ze nooit eerder los gehad. Ik ga het wel even goed checken na deze opmerking.
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

blauweroffel

Citaat van: CharlieFox op 04-12-2015 23:47:46
Knoop?
Gekke is dat ik bij mijn vorige 850 in 8 jaren nooit zoiets heb gehad. Waar ligt dat nou aan? Het moet toch zondermeer mogelijk zijn simpelweg een rugleuninkje plat te leggen? Waar is anders een station voor? Maar in mijn geval ga ik er vanuit dat als ik de plastic kapjes er weer op heb, het probleem weg is. Immers, dan worden de gordels weer gestopt op die zwarte drukknopjes door de kapjes.

Verdraaid?
Mijn gordels zijn m.i. correct gemonteerd, hoewel, daar ga ik vanuit. Ik heb ze nooit eerder los gehad. Ik ga het wel even goed checken na deze opmerking.

Ja, doordat ze verdraaid zaten werden ze ahw iets langer. En als ik dan de leuning weer omhoog omlaag en omhoog deed zaten ze muurvast. Alsof ie meteen in de lock schoot.

BR

CharlieFox

Foto van de boosdoener. Althans, als ze gedemonteerd zijn. Want dan kan immers dat zwarte knopje te ver de rugleuning in gaan. En tevens de oplossing als ze weer gemonteerd zijn (dacht ik). Ik heb ze er inmiddels weer op. Weliswaar nog zonder die plastic drukknopjes die ik nog moet scoren, 5 per kant.

Dus ik enthousiast de rugleuningen naar voren om te testen, damn! Weer vast! Hoe kan dat nou?! Die knoopjes in de gordels komen tot aan het spleetje in de kapjes. Dus moest ik de gordels opnieuw losmaken van onder. Pas toen kon ik ze weer uit de lock krijgen nadat de rugleuningen teruggeklapt waren.

Voorlopig dus ook maar die workaround toepassen die ik hier gelezen heb, is: Eerst riem eruit trekken. Dan borgen (met knoop of zo) en dan pas de rugleuningen neerklappen.

Weet iemand een oplossing? Anders dan andere rolautomaten erin. Want kan me niet voorstellen dat ze alle drie kapot zijn.

V702.5T

Heeft alles te maken met het ontbreken of kapot zijn van je kapjes. Had het eerst ook, nieuwe gordel (€80 ex) gehaald, zelfde euvel. Totdat je het doorkrijgt. Die scheur is voldoende om het probleem te laten terugkeren. Dus tot je de juiste (hele!) kapjes hebt: losse knoop en geen enkel probleem meer...

CharlieFox

Die scheur zit er af fabriek op en zit op beide kapjes. Is om de gordel er doorheen te krijgen.

CarolineB

Als de bank plat moet doe ik tegenwoodig de gordels achter de hoofdsteunen langs voordat ik ze vast klik.
Wat ook wel werkt zijn van die zakafsluiters (o.a. Hema en Ikea). 
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70083252/
Die heb ik ook een tijd lang gebruikt tot ik een keer niet had opgelet en de kinderen ze hadden verwijderd.....

Ik heb niet het geduld om de gordel weer los te krijgen, maar ik heb een buurman die dat wel heeft.
Dus mocht het weer een keer fout zitten, dan roep ik hem er even bij.
Met beleid aan de gordel trekken, schuin omhoog, krijgt hij hem altijd weer los :eusa_clap:

)()()sT

Mijn achterbank mist ook die kap en kan de bank gewoon neerklappen hoor ???

CharlieFox

Haha, handig die IKEA dingen. Mooie oplossing.

En )()()sT, zou het bij mij en de overige forumleden dan toch aan de rolautomaten liggen? Lijkt me zo sterk, bij mij alle drie. Voorlopig gebruik ik maar van die IKEA dingen of zo ...

)()()sT

Ik durf het niet te zeggen :)
Maar ik heb gisteren van een medeforummer zo'n kap gekregen dus kan na 1,5 jaar eindelijk dat ding monteren. In de tussentijd heb ik al vaker de bank neergeklapt. Afgelopen vrijdag nog en erna heb ik het kinderstoeltje van mijn dochter zonder (gordel)probleem kunnen plaatsen...

CharlieFox

Je bedoelt dat je mét dat kapje erop de banken nog steeds omlaag krijgt zónder het gordelprobkeem? P.s. Ben ook benieuwd hoe je aan die plastic bevestigings drukpinnetjes komt. Hoe dan ook:

Bij mij maakt het dus niets uit, zonder of mét kapjes (bleek gister). Ik haal nu gelijk het woord "opgelost" uit de titel, want dat is het dus niet. Snap echt niet waar het aan ligt, maar probeer er voorlopig wel mee te leven, net als het contactslot probleem (-pje). En zo vaak gaan die banken ook weer niet omlaag.

)()()sT

Wel heb je het ooit :o

Ik heb dus net ook ff zitten klooien. Rugleuning ingeklapt, omhoog; geen probleem. Nog eens, geen probleem. Derde keer, gordel vast en restte mij dus ook alleen nog maar de optie om de gordel onderaan los te draaien.  :eusa_wall:

Dit heb ik een paar keer geprobeerd en elke keer blokkeert ie na een paar keer. Mysterieus  :eusa_doh: ;D
Dat die kap wel of niet erop uit zou maken lijkt me niet. Hij zit er immers gewoon omheen 'gevouwen' en doet aan het mechaniek verder niks.

CharlieFox

Ja, ik weet het. Ik vind het ook een waar mysterie. Ik kan gewoon niet geloven dat ze alle drie stuk zijn bij mij. Iemand anders op dit medium die er ervaring mee heeft en er iets zinnigs over kan en wil zeggen? Zou heel fijn zijn.

Vwb die kapjes: Ik meende dus dat het wél iets zou uitmaken, omdat zonder kapjes het zwarte-plastic-ronde-knopje-in-de-gordel-op-ca-10cm-afstand-van-boven frank en vrij naar binnen kan rollen en op de een of andere manier (denk ik?) schiet het systeem dan in de lock. Maar mét de kapjes erop, moet de gordel door een nauwe spleet schuiven waar het bovengenoemde knopje niet doorheen kan. Een eindstop dus. Althans, dat is / was mijn theorie. Alleen werkt dat bij mij niet, want mét of zonder kapje maakt niets uit!

Overigens krijg ik de gordel echt niet meer uit de rugleuning als ie eenmaal in de lock zit. Dus niet middels wiebelen, schuin houden, héél voorzichtig eruit halen, hoekverstelling en noem maar op, gaat gewoon écht niet. Enige manier is om de gordel onderaan los te halen met de sw 14mm bout. Door te vieren unlocked het mechanisme dan en kan de gordel er weer uit.

Ben echt reuze benieuwd wie op dit forum echt het naadje van de kous ervan weet. Die mag het zeggen ...

Voorstel:
Misschien zijn er hier estate rijders, 850 of V70, die het eens willen uittesten? Rugleuningen neerklappen naar de cargo stand, niets met de gordels doen (zoals het m.i. hoort te zijn) en dan kijken of de gordels nog uit de rolautomaat willen bij terugklappen van de leuningen. Ben benieuwd!  :)