Stroomvoorziening Audio Accessoires

Gestart door mehn, 08-03-2005 19:35:01

Vorige topic - Volgende topic

mehn

Ik heb achterin een actief subwoofertje zitten. De stroom voor hiervoor komt rechtstreeks (uiteraard via een zweefzekering) van de accu.
De subwoofer wordt aan en uitgeschakeld via het blauwe kabeltje dat van de autoradio komt.

Ik heb echter nog iets achterin zitten met daarin een 80Gb PC-HDD.
Hierop zit bovengenoemde voorziening niet, zodat de stroom hiervoor rechtstreeks van de autoradio komt.

Ik wil mijn MP3 speler echter ook op de rechtstreekse stroom van de accu aansluiten, net zoals de subwoofer.

Is er iets soortgelijks als IN de subwoofer zit ook los te krijgen? Ik bedoel dus een soort relais dat ik via de blauwe kabel van de autoradio kan activeren.
En zo ja, hoe heet zoiets in godsnaam?  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Ja, je kunt een relais gebruiken ;D

Gr 8)

[edit]
In je versterker in de sub zit gewoon een relais-achtige schakeling, maar dan van transistors e.d. Je kunt lang soebatten over de voor- en nadelen, in jouw situatie zou ik dus voor een relais gaan. Keep it simpel dus. Anders moet je gaan rekenen met maximale en minimale stromen e.d.

Zou ik wel graag willen weten waar je de 2e 'blauwe' dan vandaan gaat halen. Je kunt niet een onbeperkt aantal apparaten (lees: stromen) aansluiten op je radio. Ook daar zit een simpel transistortje die maar een maximale stroom kan leveren.

Schakelaar op het dashboard?

[/edit]

mehn

Citaat van: thuur op 08-03-2005 21:20:22
Schakelaar op het dashboard?

Ja, en als ik de schakelaar vergeet uit te zetten heb ik 's ochtends de accu leeg  :P

Zonder gekheid, die schakelaar komt er sowieso in (KLIK ;)), maar vóór de schakelaar wil ik toch een 'relais'  ;)

XC60 D4 AWD:

thuur

Leuk leuk leuk!!! Gaaf hoor die schakelaar! ;D

Dan kun je ook gewoon een 'plus' aftappen ergens uit de stuurkolom (sleutel op II = +12, sleutel op O = 0) en hieraan het relais-voor-de-coole-schakelaar steken. Kan je accu ook niet leegraken.. ?

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 08-03-2005 21:57:20
Leuk leuk leuk!!! Gaaf hoor die schakelaar! ;D
Dan kun je ook gewoon een 'plus' aftappen ergens uit de stuurkolom (sleutel op II = +12, sleutel op O = 0) en hieraan het relais-voor-de-coole-schakelaar steken. Kan je accu ook niet leegraken.. ?

Wat moet ik dan voor 'n relais hebben? Alles zolang het maar geen knipperlicht relais is? Of heb ik een specifieke nodig?

XC60 D4 AWD:

thuur

Standaard relais will do!

De 504209 bij Conrad kost 1.70 EUR.... ;)

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 09-03-2005 00:24:52
Standaard relais will do!
De 504209 bij Conrad kost 1.70 EUR.... ;)

...bij afname > 10  ;)

Maargoed, € 1,95 doe ik het ook voor  ;D

Zo te zien kan die nóg meer schakelen dan die andere in de PM
(NO=40A, NC=30A  ??? t.o.v. 30A bij die ander)

De bestelling is de deur uit...heb ik zondag weer wat te doen  8)

XC60 D4 AWD:

thuur

Mooi man!

Hoe heb je eigenlijk dat schakelaartje gemaakt? (verlicht?)

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 09-03-2005 09:16:45
Hoe heb je eigenlijk dat schakelaartje gemaakt? (verlicht?)

Uiteraard  ;D

Ik heb de schakelaar nog niet in de auto gehad, maar in de -ahum- testopstelling (m.b.v. zaklamp  ;)) is te zien dat de dashboardverlichting erdoorheen zou moeten schijnen.
Voor de kenners: witte Resopal met zwarte toplaag 80% doorgegraveerd. Een aardige collega (graveerder) op mijn werk was zich aan het vervelen  ;D

XC60 D4 AWD: