krijg de auto niet van de startblokkering

Gestart door blauweroffel, 12-12-2015 16:13:08

Vorige topic - Volgende topic

blauweroffel

Citaat van: Jan_D. op 28-12-2015 13:42:51
Mijn R (uitgerust met Alarm klasse 3) wilde een keer niet starten nadat de accu een te lage spanning had. Na het monteren van de nieuwe accu draaide de startmotor wel maar startte de auto niet. Dat gebeurde ergens in Zuid Frankrijk op dik 100 km van een Volvo dealer (de lokale garage had geen oplossing; de Franse dealer wilde de auto dan graag zelf in hun garage hebben). Telefonisch contact met mijn eigen dealer in NL leverde het volgende advies op: motorkap en alle deuren en ramen dicht doen, auto afsluiten met de Ab. Een minuut wachten tot alle functies zijn afgeschakled en het alarm geactiveerd is. Daarna auto openen met Ab en starten. Met het mobieltje in de hand de auto gestart: en het werkte. Nooit was ik zo blij geweest met mijn Volvo dealer.

Het schijnt dat het alarm door de combinatie van te lage accuspanning en klep open/nieuwe accu dit als sabotage ziet en dus de startblokkering inschakelt.

ok, bedankt voor deze tip.
Echter: mijn AB werkt dus niet.....ik doe de auto metde hand op slot: als ik de sleutel omdraai gaan alle portieren ook dicht.
De accu spanning is echter wel heel laag op dit moment, maar dt komt omdat ik er al de hele morgen mee bezig ben.
Het alarm zelf doet het volgens mij ook niet, want de driehoek op de A stijl is niet aangesloten, zie mn laatste foto's.
Ik ga wel even een andere accu er in zetten en de boel op slot en weer openen
Eens zien wat het gaat worden
BR

RoelNL

Ik denk dat Jan_D bedoelt dat je startblokkering ingeschakeld blijft omdat je de auto niet met de afstandbediening van het slot kan halen en daardoor de auto niet kan starten.

Ik heb het zelf ook wel eens gehad met mijn v70 binnenverlichting laten branden kon de auto niet open krijg met de afstandbediening, dus toen met sleutel open gemaakt en en startkabels eraan, vervolgens niet in de gaten hebben dat alarmlichten nog branden van het alarm, daarna starten. Vervolgens liep de auto wel 1 hele tel om daarna weer af te slaan ivm de startonderbreking, daarna de auto van het slot gehaald met de afstandbediening, daarna starten lopen.

Zit de start onderbreking niet ingebakken in de ECU?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

blauweroffel

Citaat van: RoelNL op 28-12-2015 14:30:14
Ik denk dat Jan_D bedoelt dat je startblokkering ingeschakeld blijft omdat je de auto niet met de afstandbediening van het slot kan halen en daardoor de auto niet kan starten.

Ik heb het zelf ook wel eens gehad met mijn v70 binnenverlichting laten branden kon de auto niet open krijg met de afstandbediening, dus toen met sleutel open gemaakt en en startkabels eraan, vervolgens niet in de gaten hebben dat alarmlichten nog branden van het alarm, daarna starten. Vervolgens liep de auto wel 1 hele tel om daarna weer af te slaan ivm de startonderbreking, daarna de auto van het slot gehaald met de afstandbediening, daarna starten lopen.

Ik heb er de grijze AB bij (die met één knop). Als ik het witte knopje indruk, brandt het rode lampje van de AB, verder gebeurt er niets.

BR

PimR

je afstandsbediening heeft geen functie gezien er geen 210-211 combi relais aanwezig is en enkel 210 om de centrale vergrendeling via de sleutel te laten werken.

controleer zekering 1 en 2 en kijk ook even naar het relais boven op je radiator fan aan de bestuurders zijde.

Is er niemand in de buurt die even een blik kan werpen?

blauweroffel

Kijk, weer wat geleerd.
zekering 1 en 2 zijn heel. Bedoel je lichtgrijze relaias bij de koelfan? Hoe controleer ik die?
Ik ben het het forum aan t doorspitten:

kan nokkenassensor zijn, gelet op wat ik in andere topics lees, kan ik die van een T-5 ruilen met T5-R?

zelf ontdekt:
gaskleppositie sensor geeft te laag signaal (uitgelezen, zie pag 1), echter nu geen enkele foutcode meer ??

BR

blauweroffel

Ok stand van zaken tot nu toe:

driehoek op A stijl niet aangesloten
geen relais 210 212, dus alleen CV met sleutel
met zekering 6 verwijderd start auto ook niet

wat ga ik nog doen:
nokkenas sensor even ruilen met die van de T-5 (gaat wrschlk het makkelijkst als ik luchtbuis naar de turbo even weghaal)
relais 210 212 scoren (net alles naar Arjen 850 gedaan..)
uitfiegelieren waar ik de gele en kleine zwarte stekker van driehoek op A stijl aan moet sluiten
topic verder doorspitten en alles over Guard I lezen

Verder vandaag ontdekt:
alle slangetjes van vacuum moeten worden vervangen, ze vallen uit elkaar van ellende
rubber bovenste motorsteun compleet losgescheurd, dus vervangen

BR

Jan_D.

Citaat van: RoelNL op 28-12-2015 14:30:14

Juist; ik vroeg mij af of het systeem niet op de één of andere manier in de "sabotage-modus" is blijven hangen.

In elk geval wens ik je succes met de speurtocht naar de oplossing!

classicT5

Hebben onze volvos nog iets van een crashsensor? Ken het van andere merken dat als die ingeschakeld is (bv per ongeluk ergens hard overheen geklapt), je dan een ons zoekt terwijl die sensor gereset moet worden.

PimR

Ja dat zou wel kunnen Jan maar dan moet het in de ecu zitten en volgens mij heeft alleen de V70 dat.

De 'crash sensor' is wel bekend bij bv Peugeot maar niet aanwezig in een 850 voor zover ik weet.

blauweroffel

Toch nog even iets kunnen doen
Bij Edenali een realis 210 212 gehaald  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Er in gestopt en de sleutel omgedraaid: de sirene van het alarm gaat loeien, ....
Het relais er weer uitgehaald...

BR

PimR

Probeer even je ab in te leren. En hem zo van het alarm te halen

EdenAli

Citaat van: blauweroffel op 28-12-2015 17:53:30
Toch nog even iets kunnen doen
Bij Edenali een realis 210 212 gehaald  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Er in gestopt en de sleutel omgedraaid: de sirene van het alarm gaat loeien, ....
Het relais er weer uitgehaald...

BR
Ik zei je het nog even inleren kijk zaterdag wel even.

PimR

als de branstof pomp wel draait is het relais bij de fan ok

Bij relais 103 zitten ook nog 3 overload relais: 105, 106 en 107 deze kunnen ook nog roet in het eten gooien.

Jan_D.

Citaat van: classicT5 op 28-12-2015 17:34:35
Hebben onze volvos nog iets van een crashsensor? Ken het van andere merken dat als die ingeschakeld is (bv per ongeluk ergens hard overheen geklapt), je dan een ons zoekt terwijl die sensor gereset moet worden.

Het alarm klasse 3 van mijn '96er R had in elk geval wel een bewegingssensor. Op een schip kon je de R niet op het alarm zetten want dan stond de auto al snel veel herrie te maken.

MartijnGLT

Snel dit topic even door gelezen als ik het goed begrijp start de auto wel maar slaat niet aan.
Brandstofpomp draait ook?
Heb je ook vonk?
Anders eens Nokkenassensor wisselen