Nieuwe dempers...

Gestart door Reitse, 10-03-2005 20:22:21

Vorige topic - Volgende topic

Enno

ook ik zit te denken aan andere dempers en veren.

Ik heb een v70 2.5-20V, met LPI onderbouw. Ik wil de nivomats er onderuit halen en zit te denken aan twee opties:

Bilstein sport + Eibach (kan ik samen voor 640 EUR krijgen)

of sachs performance kit voor EUR 620.

mijn vraag is of de Eibach niet te zwak zijn en dus misschien wel gaan doorzakken zoals ik wel vaker lees op dit forum. Een volle benzinetank komt haast nooit voor, rijdt meestal in mijn eentje, is het dan verstandig om voor eibach te kieze of kan ik beter wat anders doen?

M.v.g

Enno

ed

Ik heb zelf Ebach eronder zitten (met gele Koni's), maar ik was totaal niet tevreden met deze veren. Achteraan was de auto echt doorgezakt, zelfs met lege lpi tank (deze is leeg ongeveer net zo zwaar als het reservewiel).
Uiteindelijk heb ik er rubber ringen op gelegd om de auto 2-3! cm te verhogen. Nu staat de auto voor mijn idee met volle tanks nog steeds iets te diep in de achterveren.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik zeker voor Apex gaan. Kost ook nog eens minder dan de helft, en de auto is (optisch) veel mooier in balans. Ondanks alle goede berichten die je over Eibach hoort ben ik er dus niet echt over te spreken. Ze zijn wel een heel klein beetje soepeler dan de Apex veren.

En ja, er zitten wel de veren van een estate onder!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

M a r c

Citaat van: ed op 26-03-2005 23:52:30
Ik heb zelf Ebach eronder zitten (met gele Koni's), maar ik was totaal niet tevreden met deze veren. Achteraan was de auto echt doorgezakt, zelfs met lege lpi tank (deze is leeg ongeveer net zo zwaar als het reservewiel).
Uiteindelijk heb ik er rubber ringen op gelegd om de auto 2-3! cm te verhogen. Nu staat de auto voor mijn idee met volle tanks nog steeds iets te diep in de achterveren.
Als ik het nog een keer zou doen zou ik zeker voor Apex gaan. Kost ook nog eens minder dan de helft, en de auto is (optisch) veel mooier in balans. Ondanks alle goede berichten die je over Eibach hoort ben ik er dus niet echt over te spreken. Ze zijn wel een heel klein beetje soepeler dan de Apex veren.

En ja, er zitten wel de veren van een estate onder!

Ik had vroeger Apex onder mijn sedan en wat mij stoorde was dat ie aan de voorkant steeds lager ging staan en achter met z'n kont omhoog stond. Het vreemde is dat die veren er nu bij T W R onderzitten en daar staat de auto wel perfect.

Ik denk ook dat Eibach (en ook andere merken) geen rekening houden met het feit dat er Ollanders zijn die ook nog een LPG-tank achterin hebben liggen.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Maar met een lege lpg tank en een kwartvolle benzinetank mag hij toch niet in zijn komt hangen?
BTW kan mijn auto voor niet laag genoeg zijn. Wat dat betreft zijn de Apex veren ook een stuk mooier dan de Eibachs. Is zeker een cm lager aan de voorkant.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Enno

Ik heb de beslissing genomen. Dit weekend de sachs kit besteld. Veren en dempers uit perfomance programma besteld.

Ik hoop eind van de maamd vrolijk te kunnen verder rijden

wepster

Citaat van: EnnoTrompert op 08-05-2005 15:41:31
Ik heb de beslissing genomen. Dit weekend de sachs kit besteld. Veren en dempers uit perfomance programma besteld.

Ik hoop eind van de maamd vrolijk te kunnen verder rijden

ik heb voor de weitec gekozen die van marc vandaan komen en ik moet zeggen dat is prijs technies leuk en kwalitatief geweldig dus ik zou me nog bedenken ik heb met sachs niet zo'n geweldige ervaring gehad

maar toch veel plezier ermee

Eric

Nou het verhaal van Reitse komt me bekend voor en ook ik zit binnenkort wel een keer aan nieuwe dempers. Plan is om zowel voor als achter in 1 keer aan te pakken. Kan me niet voorstellen dat wanneer je bijv alleen eerst de vooras vervangt dit prettig rijdt. Of zou dit niet uitmaken?
Nu natuurlijk nog welk merk wordt het. Het instellen maakt mij eigenlijk ook niets uit. Wil alleen een paar goede gasdempers die ook nog wel wat comfort overlaten.
Wie heeft er eigenlijk ervaring met Monroe dempers? Bij een aantal bedrijven raden ze me de nieuwe Monroe Reflex aan.
Gekke is eigenlijk dat ook al bij een paar bedrijven het lastig blijkt te zijn om dempers voor een 1994er 850 T5 sedan te vinden. Zijn deze niet gewoon hetzelfde als voor de andere sedan 850's?
Wat zou de beste keuze zijn voor mijn 1994 T5 met:
Titans met 215-45-17 Michelin Pilot Sport
H&R verlagingsset -30mm
Alvast bedankt voor de tips!
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

Enno

De sachs was niet meer leverbaar. Heb nu bilsteins B6 en H&R veren achter in de auto liggen. Gaan er volgende week onder. Ben erg benieuwd naar rijgedrag en restcomfort. Het weggedrag is zeker beter dan voorheen zeker nu de nivomat linksachter vast staat. Auto staat nuu achter dan ook helemaal scheef.

Enno

rudie

ik heb er vandaag monroe reflexdempers onder gezet, voor dus, en dat rijdt erg goed. ik had het idee dat de oude dempers slecht waren, maar wist het niet zeker, nu dus wel. een hele verbetering.

Enno

Vandaag de Bilstein B6 en H&R veren laten monteren. Ook nieuwe draagarmen voor en veerschotel rubbers (die heten zo toch).

Heb er net 10 kn mee gereden.

Eerste conclusie:
Ligt stevig op de weg. Is een stuk lager komen te liggen, maar staat ondanks LPI tank achterin gewoon recht.

Ik ga vanmiddag een lang stuk rijden, kijken hoe het bevalt.

Ik hoop er veel plezier van te hebben.

Enno

ed

Zijn dat de gele Bilsteins? Ben erg benieuwd naar het comfort icm met de wegligging.

Enno

Zin inderdaad de gele bilsteins.

Het zweverige gevoel van voorhein is weg. Je voelt goed oneffenheden. Aan de andere kant mijn eerste conclusie na 100 KM, dwarsriggels voel je niet meer.

Over wegligging kan ik nog niet zo veel zeggen omdat ik nog rustig aan gereden heb. Ik heb ook nog niet de 17 inch velgen er onder liggen en rijdt dus met gewone 195/60 bandjes in de rondte.

Comfort met deze 15 inch combinatie valt me niet tegen. Drempels gaat hij over heen als een plan. Echt inveren voel ik hem niet doen. Ga er wel heel rustig over heen.

ed

Heb het vermoeden dat het comfort met 17" een stuk minder is. Ik voel met de Koni's (geel) vooral de dwarsrichels beter doorkomen. Is ook niet zo vreemd omdat de ingaande demping een stuk harder is dan origineel.

Beweer je nu dat je meer comfort hebt dan voorheen?

Enno

Meer comfort, hangt er van af hoe je dat definieert. Je voelt heel veel hobbels maar die worden verder wel opgevangen door de banden. De auto rijdt er over heen als een plank, heb zoiets ook al eens bij een mercedes C klasse meegemaaakt.

Ik vind het comfort absoluut niet tegenvallen. het voelt alsof de auto heel betrouwbaar overkomt. Zo heb ik me nog nooit zo gevoeld als ik wat harder rijd of meer de limiet op zoek. Het dijnerige gevoel van voorheen is totaal verdwenen. Dat dijnerige gevoel is met namen op snelwegen in de polder erg vervelend en tast dus ook het comfort aan.

Wat betreft wegligging, waar ik eerst gehinderd werd door de wileophanging (lees versleten schokdempers) lijkt het er nu op dat de banden de beperkende factor zijn. Wil dan ook binnen enkele maande van 15 naar 17 inch gaan.

Op wegen met kassijen e.d. vind ik de auto nu ook al niet comfortabel. Dat zal met 17 inch wel erger worden. Maar ik rijdt toch 75% snelweg of geasfalteerde landwegen, dus verwacht met 17 inch nog meer plezier te hebben.

Enno

3 weken na montage van mijn dempers en veren ben ik toch maar nog eens teruggegaan. De veren vooral linksvoor kraakten nog al. IK had dit ook al gelezen bij koni geel hier op de website. Gisteren teruggeweest en er werd geopperd de veer om te draaien.

Vanochtend teruggegaan voor demontage van de veerpoten. Eerst veer linksvoor omgedraaid. Na montage stukje gereden geen bijgeluiden meer. Daarna rechtsvoor ook omgewisseld.

Auto rijdt nu helemaal stil, stevig en lekker qua wegligging.

Ik ben erg te spreken over het comfort en met name de wegligging. De tekst op de veren is nu onderste boven maar wel zichtbaar als je naar de veerpoot kijkt. De instructie op de H&R website was dat de tekst op de veren zichtbaar moest zijn. Dat is dus nu het geval.