Nieuwe dempers...

Gestart door Reitse, 10-03-2005 20:22:21

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Al een hele tijd vind ik dat mijn auto wat erg heftig aan het deinen is bij het remmen. Toen ik anderhalve week geleden de remmen aan het schoonremmen was kreeg ik ook het gevoel dat de auto wat schuin aan het duiken was, de ene kant dook dieper weg dan de andere en kwam daarna ook verder omhoog.
Volgens mij moeten schokdempers dat opvangen.
Alleen is nu de vraag, welke vervangers.
Enige stugheid mag wel, maar de betonhardheid van KW zoals ik die bij Johann heb mogen meemaken is een slagje te hard.
Iemand ervaring met Koni in de rode uitvoering? Zijn die wat stugger dan wat Volvo er standaard onder zet? Alternatieven?

elianmars

Zit de stugheid niet meer in de veren? Of heb ik dat helemaal verkeerd?

thuur

Min auto duikt ook wel eens naar 1 kant bij het remmen, maar dan weet ik dat ik naar het tankstation moet om m'n bandjes weer op 2,8 te zetten. Heb sinds een paar weken nieuwe slofjes, en 1tje loopt redelijk snel leeg. Dwz niet eens in de maand controleren maar iedere 2 weken. Moet ik nog mee terug.

Schokdempers kun je met de hand testen (grof): auto aan 1 kant naar beneden duwen, de auto moet omhoog veren en daarna weer naar beneden, naar de ruststand. Niet door naar beneden (of nog erger weer naar boven) voordat ie stil komt.

Dit op iedere hoek van de auto doen en op t oog moeten de dempers alle 4 gelijk werken. Harder plotseling duwen zal heftigere effecten teweeg brengen.

Helaas geen ervaring met rode Koni's.. ;)

Gr 8)

M a r c

Prijsverschil tussen gele en rode Koni's is minimaal. Altijd gele nemen, die zijn instelbaar!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Daar ben ik het niet mee eens. De gele koni's zijn in de lichtste stand altijd nog iets stugger dan de rode. Bij de gele is alleen de ingaande demping instelbaar. De uitgaande demping heeft dus een soort "gemiddelde waarde" meegekregen. Dat merk je aan de aanslag van hobbeltjes (ingaande demping). Deze is bij de gele zelfs in de lichtste stand nog vrij hard.
De rode is meer op comfort gericht, maar zal het een stuk beter doen dan de originele dempers.
Heb eens met iemand van Apex gesproken, en die gaf ook aan dat een Volvo behoorlijk opknapt van een paar fatsoenlijke dempers.

Overigens Marc, zie je het al voor je Reitse met een paar gele Koni's, dat is toch geen gezicht......
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Ik denk dat Reitse liever klap-Koni's heeft ;D ;)

Gr 8)

Reitse

@Marc, ik heb wel zitten denken aan de gele Koni's. Maar ik ben inmiddels realistisch genoeg om te weten dat het instellen even leuk is maar ik denk dat ik er niet veel gebruik van ga maken.

M a r c

Citaat van: ed op 10-03-2005 23:23:58
Daar ben ik het niet mee eens. De gele koni's zijn in de lichtste stand altijd nog iets stugger dan de rode. Bij de gele is alleen de ingaande demping instelbaar. De uitgaande demping heeft dus een soort "gemiddelde waarde" meegekregen. Dat merk je aan de aanslag van hobbeltjes (ingaande demping). Deze is bij de gele zelfs in de lichtste stand nog vrij hard.
De rode is meer op comfort gericht, maar zal het een stuk beter doen dan de originele dempers.
Heb eens met iemand van Apex gesproken, en die gaf ook aan dat een Volvo behoorlijk opknapt van een paar fatsoenlijke dempers.

Overigens Marc, zie je het al voor je Reitse met een paar gele Koni's, dat is toch geen gezicht......

Klopt, maar met 205/55R15 banden blijft ie toch wel een heel stuk comfortabeler dan 'onze' laagprofielbanden.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

855-Champagne

Citaat van: MH link=board=19;threadid=7851;start=msg118893#msg118893
Klopt, maar met 205/55R15 banden blijft ie toch wel een heel stuk comfortabeler dan 'onze' laagprofielbanden.
quote]

Volgens mij heeft hij er een andere banden maat onder zitten,
d8 iets van een 65 serie

Reitse

195/65R15 Marc, spanning op 2.6 bar. (inderdaad, de ballonbanden)

thuur

En Reitse?

Gevoel van het wegduiken naar 1 kant nog aanwezig?

Ga je nog kijken voor nieuwe dempers?

Gr 8)

Turbobiker

Citaat van: ed op 10-03-2005 23:23:58

Weet je zeker dat de ingaande slag instelbaar is? Bij alle andere merken is namelijk de uitgaande slag instelbaar! Koni meldt daarover ook niets op hun website. De ingaande slag is van grotere invloed op de wegligging, de uitgaande slag hoort meer een vaste waarde te zijn die je aanpast op de veren en de belading. (dus met vier personen in de roffel zou je de demping moeten aanpassen...)
Tot zover mijn beperkte kennis van vering, maar als de gele Koni's inderdaad de ingaande slag verstellen dan zijn ze mijn eerste keuze!
De Tussenpaus

Reitse

Citaat van: thuur op 22-03-2005 22:30:18
En Reitse?

Gr 8)
Gevoel is niet meer teruggekomen, maar heb ook niet meer vol op de rem zitten trappen ;)
Op ander forum (swededemon.com) werd idee van Bilstein aan de hand gedaan, hier beetje doorgezocht en de reacties daarop zijn goed.
Het is gelukkig geen acuut probleem dus kan er nog goed over nadenken (en heel goed gaan zitten bij prijsaanvragen ;))

thuur

Citaat van: Reitse op 23-03-2005 09:47:01
En Reitse?

Gr 8)
Gevoel is niet meer teruggekomen, maar heb ook niet meer vol op de rem zitten trappen ;)
Op ander forum (swededemon.com) werd idee van Bilstein aan de hand gedaan, hier beetje doorgezocht en de reacties daarop zijn goed.
Het is gelukkig geen acuut probleem dus kan er nog goed over nadenken (en heel goed gaan zitten bij prijsaanvragen ;))

Iedere hobby heeft zijn prijs ;D

Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 23-03-2005 10:26:14
Citaat van: Reitse op 23-03-2005 09:47:01
En Reitse?

Gr 8)

Iedere hobby heeft zijn prijs ;D

Gr 8)
Idd... 500 euro voor nieuwe klapset (wel carbon maar toch...) :P