Trage 850 10v op gas

Gestart door ruurdp, 27-12-2015 17:10:40

Vorige topic - Volgende topic

ruurdp

Beste forumleden,

Ik ben in het bezit van 2 850's; beiden 10 klepper 2,5 en allebei met OMVL gasverdamper installatie. Een sedan en een station. De sedan is van '95 en de station van '96. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat beide wagens praktisch identiek zijn onder de motorkap.

Wat mij stoort is dat de sedan een stuk sneller optrekt dan de station. Zowel op gas als op benzine en niet alleen vanuit stilstand maar ook op de snelweg.
Sinds ik de station heb is dit zo geweest.

Ik heb de station nu ruim een jaar. Onderhoud door mij: olie + filter, bougies, bougiekabels inclusief bobinekabel, verdelerkap en rotor vervangen.
Bougies, kabels en dergelijke zijn vlak na aankoop vervangen omdat hij vaak afsloeg. Dit heeft het afslaan verholpen.

Wellicht relevant:
Toerental van de station is bij stationair lopen iets onder de 1 en vrij stabiel, hij slaat vrijwel nooit af. Ik merk dat de station soms even licht inhoud als ik het gaspedaal dieper intrap.
Sedan is een vrij kale 850 met als enige "optie" centrale deurvergrendeling. Deze wagen is van 2 forumleden geweest: Dennis (LPGLE) en Leo (ljvanderm).
De station heeft meer opties: airco, elektrische ramen, cruise control. Hij is voor zover ik weet niet in het bezit geweest van forumleden, ik kan mij vergissen: PH-SR.

Wie heeft er suggesties?

Died850

Heb je ooit letterlijk gemeten wat het verschil is qua tijd in optrekken? Want misschien lijkt het maar alsof de sedan sneller is.
Maar uiteraard zit er een verschil in gewicht tussen een kale 850 sedan en een luxe 850 estate.

Daarbij kan het ook zijn dat de estate heel rustiger is ingereden en de de sedan altijd flink heeft doorgereden bij inrijden. Ook dit kan een verschil geven.
Verder kan natuurlijk het verschil in onderhoud het verschil maken denk ik.

Lunadust

Als je duidelijk verschil merkt tussen de 2 technisch gelijke auto's, controleer dan de distributie timing eens.
Er staan hier op het forum genoeg how to's over.
Techneut, geen dichter.

petrolhead2.5

heeft de ene wel airco en de andere niet? uitschakelen scheelt vermogen  ;)

LPGLE

Hoi.
Leuk om nog eens van de JX  te horen.

Wat misschien verschil kan maken dat de JX  een top onderhoud heeft gehad.
Werkelijk alles heb ik destijds aangepakt.
Ook was de JX destijds katloos.  Weet niet of dat nu nog het geval is.

In mijn tijd was ie voor een 10v ook al vrij rap.
Volgens mij heb ik hem tot 266 dkm gehad.

ruurdp

Bedankt voor de reacties. Het gewichtsverschil valt reuze mee, station weegt 1430kg en sedan 1403. Het verschil in optrekken is toch wel flink. We hebben ze vaak genoeg vergeleken. Met de station is de sedan bij lange na niet bij te houden.
Als ik het tot nog toe begrijp zal het dus kunnen zitten in distributie timing, de aanwezigheid van een katalysator en onderhoud.

Ik zal eens zoeken op distributietiming.
Is een katalysator standaard? Wellicht kan ik zien of de station er een heeft. Wat voor onderhoud kan er verder dan voor zorgen dat het verschil zo groot is?

Overigens is het een superfijne wagen Dennis, ik vermoed dat ik hem met ongeveer 320 dkm kocht van Leo. Sindsdien niets dan plezier van deze wagen.

LPGLE

De jx  wordt hier nog dagelijks gemist.
Super fijne auto.
Een katalysator zit op elke 850.  Heb destijds een katloze pijp er tussen gemaakt.
Bij de auto bij verkocht. Dus wellicht zit hij er nog onder.
De jx had de mooiste roffel in de uitlaat die ik van de 850's heb gehad.

volvobug

Citaat van: ruurdp op 27-12-2015 19:04:26
....
Als ik het tot nog toe begrijp zal het dus kunnen zitten in distributie timing, de aanwezigheid van een katalysator en onderhoud.
......

En dit:

Citaat van: petrolhead2.5 op 27-12-2015 18:18:41
heeft de ene wel airco en de andere niet? uitschakelen scheelt vermogen  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

ruurdp

De airco; bedankt voor de suggestie. Het zal niet aan de airco liggen. Die staat zelden aan.

Heeft iemand anders nog suggesties?

Died850

Mocht de sedan inderdaad geen kat meer hebben kan dit ook zeker verschil geven in vermogen. Want vaak een beter flow voor de uitlaatgassen.

razorx

Hoe oud zijn de verdampers van beide OMVL installaties?

petrolhead2.5

Staat van remklauwen, lees aanlopende remmen check dan ook ff je bandenspanning ;)

ruurdp

De lpg installatie van de sedan is geplaatst in 2006, de wagen had toen zo'n 170 dkm op de teller. Ik kocht hem eind 2013 met ongeveer 320 op de teller. Nu heeft hij ruim 380 op de teller. Tijdens mijn bezit is de verdamper van de sedan niet vervangen.
De lpg installatie van de station is vermoedelijk ingebouwd in 2010 met ruim 200 dkm op de teller. Deze is niet meer vervangen, nu 350 dkm gelopen. Hoe veel km gaat zo'n ding eigenlijk mee?!
Maar het verschil in snelheid is er ook als beide wagens op benzine rijden.

Ik verwacht niet dat het komt door de remklauwen: als de remmen aanlopen dan zullen ze warm zijn na een stukkie stadsverkeer neem ik aan? Dat zijn ze amper. Ook zal er dan verschil moeten zijn denk ik mbt optrek-snelheid voor en na een keer goed remmen?

Wellicht ook niet onbelangrijk: na een langere rit (45 minuten snelweg) met de station start hij niet tot moeilijk nadat ik de motor heb afgezet om bijvoorbeeld te tanken. Hij start dan wel maar slaat dan direct weer af. Na een kwartiertje wachten is er niets aan de hand en start hij doodnormaal. Kan dit er iets mee te maken hebben of is dit een ander probleem?

petrolhead2.5

remklauwen kan zich met name ook heel goed voordoen bij langere rit op snelwegtempo voel in ieder geval ff de banden/ velg na = kleine moeite.

Het moeizaam starten kan duiden op relais 103 dat problemen geeft --> voer ff in op zoekfunctie 'relais 103' dan weet je genoeg  ;) dit heeft echter niets te maken met het verschil in trekkracht tussen de een en de ander.

Maar het blijft ook lastig te achterhalen er zijn zoveel mogelijkheden bij een motor met een dergelijke km stand, een greep uit de doos:

1. ontsteking (reeds genoemd), hoort ook bobine bij
2. vaccuumslangen (geen valse lucht) check ook luchtfilterbak en hele aanzuigtraject, ook inlaatspruitstuk pakking, gaskleppakking, etc.
3. schone gasklep, luchtfilter
4. injectoren
5. map sensor, TPS, lamba sonde, staat van katalysator, uitlaatspruitstuk dicht ?
6. timing distributie --> dit kan hét verschil maken --> afstellen niet aan riemwielen kant maar andere kant

en uiteindelijk zal ook de staat/ compressie van het blok wel degelijk uitmaken. Bij die van mij was zo'n beetje alles aan het bovenstaande mis, nadat dat in de loop der tijd (met dank aan forum) en een fijne werkplaats op m'n werk alles is aangepakt, was dat het verschil tussen 175-180km/h topsnelheid, terwijl 'ie nu vrijwel probleemloos de opgegeven top haalt (200+) haalt (duurt wel ff, maar da's volgens mij normaal bij 10v  ;D) Als laatste is bij mij de MAP sensor vervangen (voor 4 maand geleden), deze heeft net hét verschil gemaakt. Puur voor mezelf (psychisch) wil ik de TPS nog mee vervangen, ik ben van plan om 'm nog een paar jaar te sturen. Deze auto bevalt me gewoon heel erg goed  :angel:

hilko73

Zo is dat, 10V is gewoon heel fijn om te rijden.
Ik heb er ook 2, een sedan met Vogels VGi en een Estate met Vialle AMS. De sedan rijdt rondjes om de estate heen. Echt een wereld van verschil.
Beide auto's zijn van '96. De estate loopt al vanaf nieuw op LPG, en dat nu al 5 ton. Bij de sedan is er pas in 2010 LPG ingebouwd, bij toen 157.000 kilometer. Nu heeft ie een 324 op de klok. Alleen die verschillen maken het verschil in beleving al. Laat staan de rest (staat van onderhoud etc.) Als de boel gewoon lekker loopt, het dan ook fijn zo laten. En wennen aan 2 totaal verschillende karakters ;)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)