Permanente winterbanden

Gestart door Joeri, 16-12-2002 11:25:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joeri

Hoi,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het hele jaar op winterbanden rijden.

Ik kom hier op omdat ik binnenkort nieuwe banden nodig heb en ik ook nog op wintersport ga. Het schijnt ook niet veel meer te schelen tov zomer banden kwa slijtage en rij-comfort.

Wat zijn jullie meningen ??

Groeten, Joeri.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

willem1954

#1
Ik heb altijd begrepen dat winterbanden van een zachtere rubbersoort zijn die onder de 7 graden voordelen biedt tov. van stuggere zomerbanden. Dus het hele jaar door erop rijden zal ongetwijfeld (zeker met warme zomers ) een snel slijten tot gevolg hebben: plak je wel lekker in de bochten (een soort slicks dus ....  ;D) Maar ook in natte omstandigheden zijn ze beter dan zomerbanden dus je zou het kunnen proberen. ben benieuwd of er anderen zijn met ervaring op dit punt

Walter

#2
Heb dit verhaal ook al eerder gehoord... En ik kan 't me ook wel voorstellen, ze zijn idd zachter.

Is denk ik zonde van het geld  :'(

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Paco

#3
ze zijn wel weer goedkoper, dus dat kan je weer compenseren!

Uiteindelijk zal je dus even duur uit zijn denk ik (mochten ze harder slijten)

Joeri

#4
Citeerlink=board=Techniek;num=1040034344;start=0#3 date=12/17/02 om 01:19:04]ze zijn wel weer goedkoper, dus dat kan je weer compenseren!

Uiteindelijk zal je dus even duur uit zijn denk ik (mochten ze harder slijten)

Maar kwa veiligheid win je wel wat denk ik. Ook niet onbelangrijk toch ? Tenminste, ik vind dat toch belangrijekr dan de prijs. En als ik naar mijn huidige voorbanden kijk, die liggen er al 50000 km om en zijn nog niet te ver afgesleten. Dus met overdadig slijten door sporty rijden valt wel mee bij mij. Mijn achterbanden liggen er nog langer onder, weet ik niet precies.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

martijn.

#5
Hoi, uit  ervaring kan ik vertellen dat winterbanden minder stabiel aanvoelen dan zomerbanden(zachter rubber) ik heb nu zelf 205-50-16 h Vredestein erop liggen,had vorig jaar 195-60-15 en die 16 inch voelen al veel beter aan.
Ook maken winterbanden altijd meer geluid dan zomerbanden.
Je moet eigenlijk gewoon 2 setjes hebben op velg.
Uiteindelijk doe je met die 2 sets vele km,rijd er telkens maar 6 maanden mee ;).

Mvrg Martijn

Rene

#6
het verbruik met winterbanden wordt ook groter!!

Will_Disbeschl

#7
Hallo Joeri, ik kan de winterbanden ten zeerste aanbevelen,
qua slijtage zou ik me niet druk maken. Dit valt reuze mee.
Zelf ben ik voorstander van Michelin Alpin. Heb ervaring met het oude type en de nieuwe band. De oude heb ik vier jaar lang gereden in Noorwegen (6 maanden winter); de nieuwe rijd ik sinds 1,5 jaar in Turkije. Oude was favoriet omdat deze meer tractie bood dan de nieuwe in half-winterse omstandigheden (smeltende sneeuw). Op regenwegdek zijn beiden okay. Groet, Will Disbeschl, Ankara, Turkije
+++
CiteerHoi,

Ik zou graag jullie mening willen weten over het hele jaar op winterbanden rijden.

Ik kom hier op omdat ik binnenkort nieuwe banden nodig heb en ik ook nog op wintersport ga. Het schijnt ook niet veel meer te schelen tov zomer banden kwa slijtage en rij-comfort.

Wat zijn jullie meningen ??

Groeten, Joeri.

Hans B6254

#8
Als je profiel van je winterbanden afneemt werken ze minder goed op de sneeuw, je kunt ze dag rusting in het voorjaar zomer afrijden,  
dit is een opmerking van mijn bandehandelaar.

Nee ik ga geen andere bandeboer zoeken als iemand het hier niet mee eens is.

Je mertk wel dat als het erg warm is dat ze sneller slijten.
maar ja hoe lang is het hier zomer ( boven de 20 graden)

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

michael

#9
Ik heb onlangs voor hetzelfde dilemma gestaan en heg de middenweg gekozen en ben gegaan voor de Vredestein Quatrac2. Ik had hiervoor Michelin Exalto 205-55-15 en ben meteen een maatje teruggegaan naar 195-60-15. Tot nu toe absoluut geen spijt gehad en het benzineverbruik is nagenoeg hetzelfde omdat winterbanden/vier seizoenenbanden zachter zijn maar daarom harder opgepompt moeten worden. Hierdoor blijft hij ook een stuk koersvaster, ook op hogere snelheden.

Michael

skok

#10
Beste allemaal,

Ik raad het gebruik van winterbanden tijdens de zomer-maanden ten zeerste af en zeker voor de snelle jongens onder ons, winterbanden zijn namelijk van een veel zachter rubber en kan door hoge temperaturen lijden tot een klapband, doordat de temperatuur van de band veel hoger wordt!!

Maar rijdt jij rustig en kalm zal je niet zoveel gebeuren hoop ik.

Groeten Seine. 8)

Jan_D.

#11
Die snelheden zijn het probleem niet. Je kunt best winterbanden kopen die snelheden tot over de 200 km/uur aankunnen, maar bij een buitentemperatuur van boven de 10 tot 15 graden kun je echt beter op "zomerbanden" rijden.

Is volgens mij al eens door ADAC getest, staat vast nog wel ergens op internet.

Jan


Fokke 01.01.005

#12
Ik heb nu voor het 4e seizoen winterbanden op stalen wielen onder de auto. Stond 4 jaar geleden in januari voor de keuze voor de APK mijn Michelin Pilots 205/55/15 te vervangen. 400 piek in oud geld per stuk.  
 
Heb toen op advies van mijn bandenman gekozen voor Vredestein Wintrac winterbanden met stalen velgen. En in maart dat jaar Vredestein Protrac zomerbanden op mijn Cetus velgen laten leggen. Alles bij elkaar was ik net zo 'duur' uit als een setje Michelin Pilots. Maar dan dus voor twee setjes! Stalen wielen koop je trouwens ook gewoon bij de bandenboer. Toen 8 tientjes per stuk.  
 
Ik rijd elk jaar zo'n 4 maanden op m'n winterbanden, midden november tot midden maart, en echt, het is een verademing. Stuk minder lawaai door de zachtere rubbersamenstelling, en veeeel betere wegligging bij regen en minder herrie bij koude omstandigheden. Remmen alsof de kat zijn nagels strekt. Tja, bij 160+ kmh merk je dat je wat minder gevoel in je stuurtje hebt. Soit.  
 
Ik doe al jaren mijn bandenzaken bij Hofka, nu Viborg, in Utrecht. In het magazijn heb ik een eigen genummerde 'locatie' waar in de zomer mijn winterbanden liggen opgeslagen en andersom. Geen kosten voor opslag, en als ik bel om te wisselen, liggen de banden/wielen, gebalanceerd en op spanning, klaar om te worden gemonteerd. Ik laat dan altijd mijn voorwielen nog een keer aan de auto balanceren. Geen schade aan je lichtmetaal door veelvuldig wisselen, en twee keer per jaar verzekerd van goed gebalanceerde en gecontroleerde wielen/banden onder je auto. En heeft iemand tijdens de ALV iets van roest op mijn stalen velgen kunnen ontdekken?
 
Need I say more?  

Oja, NEVER mee doorrijden bij temperaturen richting 15 graden. Het rubber vliegt dan bijna om je oren, en de wegligging vermindert drastisch door de voor die 'hoge' temperaturen veel te zachte compound.






 
 
 
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c