Clk-p guess who's back... Turbo zegt Boem!

Gestart door clk-p, 29-12-2015 21:58:44

Vorige topic - Volgende topic

V70R^2

Die turbo was goed stuk, jouw rookgordijn doet mij denken aan deze mede forummer, zijn turbo plofte ook op de ring en liet een mooi gordijn achter ;D ;D ;D

https://www.youtube.com/watch?v=PvmwbFkhxXo

clk-p

Citaat van: Silverarrow op 05-10-2019 08:15:15
Wow, die is wel redelijk klaar ja. :eusa_doh: Flink mazzel gehad dat het blok er ongeschonden vanaf is gekomen en hopelijk nu weer probleemloze km's.

Dank je, dat hoop ik ook. Ik had in eerste instantie ook erger verwacht. Asje was doormidden gebroken en inlaatschoep compleet aan z'n grootje.

Citaat van: V70R^2 op 05-10-2019 12:58:10
Die turbo was goed stuk, jouw rookgordijn doet mij denken aan deze mede forummer, zijn turbo plofte ook op de ring en liet een mooi gordijn achter ;D ;D ;D

https://www.youtube.com/watch?v=PvmwbFkhxXo

Hahaha, precies dat ja.. Op dat moment niet echt leuk  :eusa_wall:

KIM

Heb jij die PSA diesel er in zitten?
Zo ja, dan ben ik bang dat je probleem zich weer gaat voordoen. Deze blokken hebben een probleem met inwendige vervuiling als niet tijdig onderhoud is gepleegd. De vervuiling sloopt je turbo en is niet meer uit het blok te krijgen.

clk-p

Citaat van: KIM op 05-10-2019 13:50:46
Heb jij die PSA diesel er in zitten?
Zo ja, dan ben ik bang dat je probleem zich weer gaat voordoen. Deze blokken hebben een probleem met inwendige vervuiling als niet tijdig onderhoud is gepleegd. De vervuiling sloopt je turbo en is niet meer uit het blok te krijgen.

Ik hoop dat je ongelijk hebt.
De 1.6d psa motoren hebben idd meer kans op vervuiling bij te lange intervallen aangezien daar nog geen 4 liter aan olie in het carter zit. Deze motoren staan er inderdaad om bekend wel meer dan eens een Turbotje te lusten.

De 2.0d psa heeft hier minder last van. Deze heeft ook een grotere carterinhoud van 5.5 liter.
In de historie van de V50 kan ik wel terug vinden dat de intervallen nooit overschreden zijn. Zelf houd ik max 15.000km aan of 1 jaar.

Uiteraard treedt er altijd wel wat vervuiling op, en dit was ook goed te zien aan het microfiltertje in de banjobout. Deze was aardig dicht geslibt en heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat de turbo te weinig smering kreeg. Deze is na overweging over voor en nadelen er toch uiteindelijk uitgelaten.

De tijd zal het leren, maar ik hoop toch dat ik er nu wel weer een poosje mee vooruit kan.

KIM

Ik ken het fenomeen alleen van de 1.6.
Ik meende dat de 2.0 een Ford was?

clk-p

Citaat van: KIM op 05-10-2019 16:19:17
Ik ken het fenomeen alleen van de 1.6.
Ik meende dat de 2.0 een Ford was?

Klopt gedeeltelijk.
1.6d & 2.0d = psa

1.6 1.8 & 2.0 benzine = Ford

Alles hoger dan dat = VOLV😉

razorx

Dit had inderdaad wat naar der af kunnen lopen. Zowel voor de je blok als op de weg.
Ik kende een zwarte V50 van een buur die vergelijkbare kuren had. De eigenaar kreeg er genoeg van. ;)

clk-p

Citaat van: razorx op 05-10-2019 18:23:27
Dit had inderdaad wat naar der af kunnen lopen. Zowel voor de je blok als op de weg.
Ik kende een zwarte V50 van een buur die vergelijkbare kuren had. De eigenaar kreeg er genoeg van. ;)

Ben idd ook blij dat er geen ongelukken zijn gebeurd of ik aangereden ben op de vluchtstrook. Had natuurlijk zomaar kunnen gebeuren.

Dat er mensen zijn die de auto al lang weg hadden gedaan snap ik. Moet bij mij ook niet langer door gaan anders gaat hij op de slachtbank.

Mausio91

Zo wat zag die turbo eruit, wat een akelig gezicht!
Wat heb je daarna nog schoongemaakt? hopelijk zijn er geen stukjes turbinewiel in het inlaat traject gekomen

clk-p

Citaat van: Mausio91 op 07-10-2019 21:13:31
Zo wat zag die turbo eruit, wat een akelig gezicht!
Wat heb je daarna nog schoongemaakt? hopelijk zijn er geen stukjes turbinewiel in het inlaat traject gekomen

Ja erg fijn ziet hij er niet meer uit nee 😱
Er zijn wel stukjes in het inlaat traject gekomen, gelukkig heeft de intercooler het meeste en de grootste brokken tegengehouden. Hier kwam na goed spoelen toch redelijk wat uit zetten.
Alles wat met inlaat te maken heeft is schoongemaakt en gecheckt, dus vanaf luchtfilter Tm inlaatspruitstuk.

Gelukkig gaat het nogsteeds goed, en rijdt hij verder prima. Maar de angst zit er nog steeds wel in.