Vervanging verwarming en repareren clima, wie o wie?

Gestart door Vincent Derksen, 03-01-2016 15:39:23

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Derksen

Volvo vrienden,

Ik heb sinds kort lekkage van koelvloeistof in de cabine. Ik moet veel en vaak bijvullen en de vloer bij de bestuurderskant is behoorlijk nat. Al met al een duidelijk signaal van een probleem :-(

Nu heb ik ook al tijden een probleem met de airco, ik heb foutmeldingen van motortejs en sensoren enzo. Zie onderstaande foutmeldingen. Ik heb de kachelmotor zelf succesvol vervangen, deze was ook gaar. de rest is met te complex

414: Ventilator voor binnentemperatuur sensor foutief.
231: Geen fout herkend
314: Temperatuurklep- stelmotor rechts component/functie te lang actief
316: Communicatie met stelmotor rechts luchtcircultatieklep component/functie te lang actief
411: Communicatie met ventilatorregelaar foutief.
211: Geen fout herkend
312: Temperatuurklep- stelmotor links component/functie te lang actief

Gezien het koelvloeistof probleem zal vermoedelijk het hele dashboard er uit moeten. Ik wil die gelegenheid eigenlijk aangrijpen om al die probleempjes te fixen. Maar ik wil dit dan wel laten doen door iemand die niet te duur is en vooral ook ervaring heeft met dit soort systemen van Volvo. Ik heb niks aan iemand die nog even het wiel moet uitvinden. Ik zoek iemand, voor wie dit systeem eigenlijk geen geheimen meer kent en die het gericht kan fixen, liefst tegen een acceptabel tarief in of dichtbij de randstad.

Is er iemand op dit forum die mij iemand kan aanbevelen of een goede tip heeft voor een volvobedrijfje? De volvo dealer is geen optie. Misschien hier iemand van dit forum, die het voor mijn kan en wil doen?

Tot slot, het betreft een volvo V70 classic, 2.5TDI uit 1997.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips en adviezen.

Groet.

Vincent Derksen

Noot

De lekke kachelradiator kun je vrij gemakkelijk wisselen zonder het dashboard te verwijderen.

Vincent Derksen

Dank voor je reactie Noot,

Zou dat het enige mogelijkheid zijn als er koelvloeistof lekt in de cabine, of zijn er meer opties?

En ik gelloof je graag hoor, maar kan je enige suggestie doen hoe? Ik zou het niet weten namelijk. Mijn onderhoudsmonteur volgens mij ook niet..

dank voor je reactie alvast.

groet,

Vincent.

UserID6342

Staan zat topics over beschreven, dus even de zoekfunctie gebruiken.  Voor de rest van de foutmeldingen, deze eerst resetten en kijken wat er terug komt en dan gaan oplossen.

Noot

Dat is de enige mogelijkheid ja, wat betreft koelvloeistof lekkage in de cabine.
De v70 staat er bekend om.

Je moet onder je dashboard die kappen verwijderen en dan zie je de kachelradiator eigenlijk al zitten.

Als je even zoekt hier op het forum dan vindt je wel wat foto's en how to's

T5-4life

Kachelradiator kun je waarschijnlijk zelf. Maar als je vermeldt in welke buurt je woont is er waarschijnlijk hulp nabij....
C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Vincent Derksen

Volvo vrienden,

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om mijn Volvo een "boost" te geven. Ik heb de koelvloeistof lekkage opgelost, de condensor van de airco vervangen, nieuwe voor- en achterbumper gemonteerd en meer van dat soort zaken. De wagen ziet er weer echt representatief uit, en nagenoeg alles werkt naar behoren.

Er is een doorn in mijn oog, en op de een of andere manier krijg ik daar slecht vat op, volgens mij is daar ook niet zo heel veel kennis van. Maar ik probeer het toch nog maar eens:

Ik heb gescheiden climate control. Ik constateer aan de bestuurderskant het juiste gedrag, gebaseerd op de knoppenstand. Hij blaast warm en koud op de ruit, in je gezicht en bij je voeten, conform hoe je hem instelt. Echter, aan de bijrijderskant is het een ander verhaal. Hij blaast vooral koude lucht. Ook merk ik dat ie slecht reageert op de temperatuur knop. Als ik die op max zet, dan zou je verwachten dat ie aan de bijrijderskant warme lucht gaat blazen. Maar niks van dat alles. Derhalve mijn vragen:

Enig idee waar de temparatuur sensor zit voor de bijrijderskant? Een gescheiden ClimateControl heeft neem ik aan ook gescheiden temperatuur sensoren?
Enig idee waar de kleppen en de motor zitten die de rechterkant bedienen, hoe demonteer en vervang je die?
Wie heeft hier veel verstand van en ervaring mee? Ik zit niet te wachten op een peperdure Volvo dealer die de hele auto uit elkaar gaat slopen om wat te vervangen.

groet en fijne dag alvast.

Vincent.

RoelNL

Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit er maar 1 binnentemperatuursensor en die zit inderdaad naast je stuur achter de spijlen. Je kan proberen die schoon te maken?

Ik denk eerder dat een er iets aan je stelmotor kapot is gezien je foutcodes. Hoor je de stelmotoren een beetje werken als je motor net start? Vaak staan ze dan nog in de stand van warme motor van de dag ervoor en schakelen ze dan weer (een kleine beetje tikken zeg maar) naar dicht of zoiets, totdat de motor weer een beetje op temperatuur komt en dan schakelen ze weer (dat hoor je niet) omdat de kachelradiateur warm wordt.

Zo gaat het bij mij in iedergeval elke dag als ik 's ochtends weg rij.

Als je de zijplaten van je middencondsole weghaald kun je de stelmotoren zien zitten als je richting je klimaatregeling kijkt, ze zijn zwart.

Ik dacht dat als je een nieuwe stelmotor wilde plaatsen je deze ook moest inleren op je klimaatregeling.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

BBS

Citaat van: Vincent Derksen op 23-02-2016 09:16:13
Volvo vrienden,

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest om mijn Volvo een "boost" te geven. Ik heb de koelvloeistof lekkage opgelost, de condensor van de airco vervangen, nieuwe voor- en achterbumper gemonteerd en meer van dat soort zaken. De wagen ziet er weer echt representatief uit, en nagenoeg alles werkt naar behoren.

Er is een doorn in mijn oog, en op de een of andere manier krijg ik daar slecht vat op, volgens mij is daar ook niet zo heel veel kennis van. Maar ik probeer het toch nog maar eens:

Ik heb gescheiden climate control. Ik constateer aan de bestuurderskant het juiste gedrag, gebaseerd op de knoppenstand. Hij blaast warm en koud op de ruit, in je gezicht en bij je voeten, conform hoe je hem instelt. Echter, aan de bijrijderskant is het een ander verhaal. Hij blaast vooral koude lucht. Ook merk ik dat ie slecht reageert op de temperatuur knop. Als ik die op max zet, dan zou je verwachten dat ie aan de bijrijderskant warme lucht gaat blazen. Maar niks van dat alles. Derhalve mijn vragen:

Enig idee waar de temparatuur sensor zit voor de bijrijderskant? Een gescheiden ClimateControl heeft neem ik aan ook gescheiden temperatuur sensoren?
Enig idee waar de kleppen en de motor zitten die de rechterkant bedienen, hoe demonteer en vervang je die?
Wie heeft hier veel verstand van en ervaring mee? Ik zit niet te wachten op een peperdure Volvo dealer die de hele auto uit elkaar gaat slopen om wat te vervangen.

groet en fijne dag alvast.

Vincent.

Vervang de airco stermotor maar die achter het dashboard zit.
Is een elektrisch motortje die een klep voor de warme/koud lucht bediend. Gaan wel vaker stuk...:
Volvoloos....

Robster480

Citaat van: RoelNL op 23-02-2016 09:52:31
Ik weet het niet zeker maar volgens mij zit er maar 1 binnentemperatuursensor en die zit inderdaad naast je stuur achter de spijlen. Je kan proberen die schoon te maken?

Ik denk eerder dat een er iets aan je stelmotor kapot is gezien je foutcodes. Hoor je de stelmotoren een beetje werken als je motor net start? Vaak staan ze dan nog in de stand van warme motor van de dag ervoor en schakelen ze dan weer (een kleine beetje tikken zeg maar) naar dicht of zoiets, totdat de motor weer een beetje op temperatuur komt en dan schakelen ze weer (dat hoor je niet) omdat de kachelradiateur warm wordt.

Als je de zijplaten van je middencondsole weghaald kun je de stelmotoren zien zitten als je richting je klimaatregeling kijkt, ze zijn zwart.

Ik dacht dat als je een nieuwe stelmotor wilde plaatsen je deze ook moest inleren op je klimaatregeling.

Hier een gebruikte stelmotor gemonteerd, degene rechts naast de radio. Die stelmotoren kunnen een flink irritant krakend geluid veroorzaken als ze defect dreigen te gaan.
Inleren was hier niet nodig en tot op heden doet de vervangende stelmotor zijn werk :)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

RoelNL

Citaat van: Robster480 op 23-02-2016 10:31:15

Hier een gebruikte stelmotor gemonteerd, degene rechts naast de radio. Die stelmotoren kunnen een flink irritant krakend geluid veroorzaken als ze defect dreigen te gaan.
Inleren was hier niet nodig en tot op heden doet de vervangende stelmotor zijn werk :)

Kijk dat is goed nieuws denk ik.

Dat kraken doen ze bij mij al sinds ik de auto heb en dat is inmiddels al 4 jaar ;-)

Echt irritant vind ik het niet want het is alleen 's ochtends net na het starten en ik moet mijn best doen om het te horen. zolang ze het zo doen is het mij best.

Robster480

Citaat van: RoelNL op 23-02-2016 10:38:55
Citaat van: Robster480 op 23-02-2016 10:31:15

Kijk dat is goed nieuws denk ik.

Dat kraken doen ze bij mij al sinds ik de auto heb en dat is inmiddels al 4 jaar ;-)

Echt irritant vind ik het niet want het is alleen 's ochtends net na het starten en ik moet mijn best doen om het te horen. zolang ze het zo doen is het mij best.

Hier overstemde ie het geluid van de radio op normaal niveau. Zolang het niet storend is lekker laten zitten. Is namelijk een gepriegel om te vervangen met het hele dashboard gemonteerd ;)
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Vincent Derksen

Ik hoor dat ik de stelmotor moet vervangen. Dat klinkt als weer een goede mogelijkheid.

Echter ik hoor de een zeggen dat je dan alleen de zijkant van het middencosole los moet halen, de ander zegt dat het hele dashboard los moet. Is er ergens op dit forum een uitleg te vinden over hoe ik dit moet gaan doen? Moet de zijkant aan de bestuurderskant of aan de bijrijderskant los worden gemaakt bijvoorbeeld?

RoelNL

Zelf nooit vervangen, maar ik denk dat het wel te doen is zonder heel je dashboard eruit te halen, hooguit je bovendek loshalen en dan heb je al weer wat meer zicht gok ik.

Sbv

bovendek los geeft je niets meer aan zicht. Dashbord kastje eruit en schopplaat verwijderen