850 T5 start niet meer.

Gestart door Handy, 06-01-2016 11:44:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Handy

Toen 2 weken geleden de km.teller van mijn 855 T5 automaat modeljaar 1994 er mee ophield, heb ik m.b.v. de aanwijzingen op dit forum het tandwieltje vernieuwd. Bij de proefrit zag ik dat de turbometer helemaal links stond en nauwelijks uitsloeg. Klok er weer uit, wijzer naar boven gezet en nog een verlichtingslampje vervangen.
Accuminpool weer aangesloten en op contact gezet, maar nu brandt het Engine Check light niet meer en knippert de pijl van de automaatbak. De foutcodes die ik kan uitlezen zijn 223 voor de bak en 0120 voor de motorEcu, beide TPS fouten
Als ik probeer te starten draait de startmotor maar de motor gaat niet lopen.
Ik heb het een en ander hierover op dit forum gelezen, maar ik kom niet verder, ook omdat ik geen goed schema heb. Alle zekeringen onder de motorkap zijn heel.
Wie kan mij verder helpen. Ik woon in Landhorst bij Wanroij N.B.

Ron.

UserID6342

Vooraan beginnen met de basisprincipe's.  Heb je vonk en/of heb je benzine in de cilinders ?  Dan pas weer verder zoeken.  Als je beide foutcodes op de TPS hebt word het wel tijd dat ding te gaan vervangen, maar de auto zal er wel op moeten lopen als deze defect is hetzij beroerd...

Handy

Bedankt voor de reactie. Er is geen vonk en geen benzine bij de cilinders.
Morgen ga ik verder zoeken.

LenT-5R

Ik zou beginnen met alles na te lopen wat je los hebt gehad. Dus alle aansluitingen op de klokkenwinkel. Zitten alle connectoren goed vastgeklikt etc.
Verder doen de symptomen me denken aan wat ik heb gehad: grijze (hoofd ?)relais midden boven de radiateur. Stuk of kabelbreuk / slecht contact.

Handy

Ik ben toch maar weer gaan meten en heb het volgende gevonden:
  Zekering 1 naar pin A12 ECU  - geen verbinding.
  Wel 12 volt op pin A12 met contact uit, vind ik vreemd.
  Contactslot aan geeft 12 volt op zekering 1.
Minverbinding tussen ECU en grijze relais is goed. Wat ik verder hieraan kan testen weet ik niet.

Groeten,  Ron.

UserID6342

Citaat van: LenT-5R op 06-01-2016 17:09:20
Ik zou beginnen met alles na te lopen wat je los hebt gehad. Dus alle aansluitingen op de klokkenwinkel. Zitten alle connectoren goed vastgeklikt etc.
Verder doen de symptomen me denken aan wat ik heb gehad: grijze (hoofd ?)relais midden boven de radiateur. Stuk of kabelbreuk / slecht contact.
Ook met de kabels van de klok af, of geheel zonder klok, moet de motor gewoon lopen hoor....

kevinwalter

TPS foutmelding in de bak kreeg ik ook toen de relais op de radiator niet goed was. En na een paar keer starten kreeg ik die melding. Echter zonder motorlampje hoor je je ECU ook niet uit te kunnen lezen. (Als de tellerbak wel goed is) ECU start dan namelijk niet op.

Tip: Kijk naar de bekabeling van de grijze relais boven op de radiator. Oranje+zwarte kabel. Wel raar dat dit is gebeurd na dat je je klokkenwinkel er uit gehaald hebt.
S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

Handy

Ter verduidelijking, de foutcode van de motor-ecu heb ik uitgelezen met Torque op mijn tablet.
De diagnose-unit onder de motorkap werkt niet meer voor de motor-ecu, wel voor de bak.
Ik heb helaas vandaag geen tijd, morgen ga ik verder, maar suggesties blijven welkom.

Ron.

kevinwalter

#8
Dan kan je hem niet hebben uitgelezen. Je kan de ECU enkel uitlezen als ook die diagnose-unit werkt.
Je ECU start niet op of is echt kapot. Verwacht niet dat hij kapot is.

Ga even af wat hij allemaal checked voor dat hij opstart. Hij checked namelijk een aantal componenten in serie. Als hij ziet dat 1 component niet goed is start hij niet op. Wat je nu dus ook ziet omdat je geen motorlampje krijgt. EN je kan hem niet uitlezen via die unit in de motorruimte. :)

S80 V8 2006, EX-VCNL Directie auto.
V70R Handbak 2004
V60 CC 2020

LenT-5R

Citaat van: Dirk342 op 07-01-2016 06:34:47
Citaat van: LenT-5R op 06-01-2016 17:09:20
Ik zou beginnen met alles na te lopen wat je los hebt gehad. Dus alle aansluitingen op de klokkenwinkel. Zitten alle connectoren goed vastgeklikt etc.
Verder doen de symptomen me denken aan wat ik heb gehad: grijze (hoofd ?)relais midden boven de radiateur. Stuk of kabelbreuk / slecht contact.
Ook met de kabels van de klok af, of geheel zonder klok, moet de motor gewoon lopen hoor....

Never tried  :)

Handy

Onlangs weer verder gegaan met het oplossen van het probleem met mijn T5. Nu echter met hulp van 2 zoons, een goed schema en goede meetapparatuur.
We kwamen na wat metingen er achter dat we het toch moesten zoeken bij het grijze relais boven de radiateur.
Dit relais is nieuw, dus moest er toch iets met de bedrading zijn. Het bleek dat de blauw/rode kabel een weerstand gaf van enkele mega-ohm. Het slechte stuk kon gelokaliseerd worden in de kabelboom achter de rechter koplamp.
Na het blootleggen van de kabelboom, was het probleem duidelijk te zien. De isolatie van de blauw/rode kabel was op een punt beschadigd en het koperdraadje was bijna doorgerot en brak bij aanraken.
Na het repareren van het draadje, startte de motor weer als vanouds.

Mijn dank voor het meedenken.

Ron.

volvobug

Fijn dat het opgelost is. Je had de auto duidelijk niet dagelijks nodig  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.