Weird sience

Gestart door Dreamer2, 03-02-2003 23:22:49

Vorige topic - Volgende topic

Dreamer2

Afijn dat is dus gebeurt: vanochtend ineens een lege accu. De auto is net gekocht en er zit een splinternieuwe accu in. Vanmiddag wilde auto bij mijn werk weer niet starten, terwijl ik toch 60 km gereden had naar mijn werk.
Collega heeft startkabels gehaald en hij startte zonder problemen. Maar ik had echt het gevoel dat ik ineens veel meer trekkracht had, de motor was veel vlotter nadat ik hem (zo'n 7km rustig met 80km/u in zijn 5 )had warmgereden.

Het is natuurlijk geen racewagen alla T5 ofzo, maar hij maakte veel beter toeren en ik had in mijn opinie veel meer koppel. Inhalen op de snelweg was weer prettig en ik kon de rest op de linkerbaan met 140km/h goed volgen, normaal moet ik nadat het wat afremt echt even terug naar de rechterbaan om weer op snelheid te komen.

Is het verbeelding of kan het verband met elkaar hebben?
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Dreamer2

bdw, dat de accu leeg was vanochtend kan wel komen omdat ik gisteren twee korte ritjes heb gemaakt en ik er vanochtend achter kwam dat beide stoelen de verwarming aan hadden staan...
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Dreamer

Nou ff een update, vanochtend weer een lege accu. Dus daarnet ff gezocht naar het "lek", met de auto van contact liep er nog ongeveer 20mA. Dus het was duidelijk dat er ergens een iets stroom verbruikte zonder dat het moest.

Omdat ik de carkit afgelopen weekend had ingebouwd had ik echter al de radio en de carkit losgekoppeld. Dus ergens anders moest wat mis zitten. Gelukkig kwam er een persoon bij mijn meting kijken en die veronderstelde "LAKO". Dit had hij zelf al eens gehad en kan tot langdurig zoeken leiden.

Om dit terstond uit te sluiten liep ik dus naar de achterklep en tot mijn verbazing was deze niet dicht. De klep ruste op het slot maar was niet vergrendeld. Dit leide dus tot LAKO en na de achterklep goed dicht te hebben gedaan was de stroom nog maar 2mA.

Voor de duidelijkheid LAKO staat voor Lampje AchterKlep Open. Dit lampje trekt rustig in een paar uurtjes de accu leeg.
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Hans B6254

20 mA = 0,02 A

55 AHr Accu belasten met 0,02 Ahr ==> 2750 uur,

neem aan dat de accu nog 2/3 vol moet zijn om te starten

is nog seeds 1/3 x 2750 = 923 uur voordat je vole accu 1/3 leeg is met 20 mA

of heb je er een lange nacht van gemaakt. ;D

JHH

[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Dreamer

hmm jouw berekening klinkt erg plausibel. Het kan zijn dat ik 200mA heb gemeten immers 14V x 0,02W = 0,28Watt en dat is wat weinig voor een gloeilampje. De auto start in ieder geval weer normaal en daar ben ik al heel blij om.

Waar ik minder blij om ben is de wegenwachter van gistermorgen, die ziet me aan komen lopen en het eerste wat hij zegt is "heeft ie eindelijk een Volvo staat ie nog met een lege accu"  :-[

In het kader van klantvriendelijkheid is een stukje herkenning wel gepast, maar dit deed best pijn  ;D

(Mijn oude Volkswagen had ook een tijd lang 's ochtends een lege accu.)
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Edwin

CiteerDit lampje trekt rustig in een paar uurtjes de accu leeg.

Inderdaad daar was ik ook verbaas over. Bij onze vorige 850, een sedan, was de schakelaar kapot en bleef het lampje ook branden. Na 3 dagen, wij gebruikten de auto toen nog niet dagelijks, accu kats leeg :o
Nu hebben we een station en kun je zien of het lampje blijft branden, bij een sedan dus niet....
Nadat er een nieuwe schakelaar inzat heb ik de weken daarna iedere keer na parkeren van de auto even door het skiluik gegluupt of het lampje wel uit was... :P

gr. Edwin.  8)